سرپرست سازمان بهزیستی استان تهران گفت: مشاوره‌هایی که در حال حاضر انجام می‌شوند، فقط مربوط به بیماری تالاسمی بوده و جای مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج خالی است.

حضور 57 هزار و 798 کودک در مراکز مهد کودک استان تهران/جای خای مشاوره‌های ژنتیک قبل از ازدواجبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اصغر باقری سرپرست سازمان بهزیستی تهران در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه) در ساختمان سازمان بهزیستی برگزار شد، اظهار داشت: سازمان بهزیستی بعد از انقلاب در سال 59 شکل گرفت و تا به آن سال سازمانهای موازی بودند که وظایف این سازمان را به عهده داشتند.
 
وی افزود: بهزیستی سازمانی غیر بیمه‌ای است که فعالیت‌هایی در ابعاد مختلف و برای افرادی که بر اثر عوامل اجتماعی و اقتصادی و غیره چرخه زندگیشان از حالت عادی خارج شده است، انجام می‌دهد، آنان را برای زندگی دوباره احیا می‌کند.
 
سرپرست سازمان بهزیستی تهران گفت: رویکرد این سازمان پیشگیری اولیه است و مخاطبش کل جامعه می باشد و خدماتی که ارائه می‌دهد در دو حوزه عام و خاص است.
 
باقری تصریح کرد: خدمات عامی که سازمان بهزیستی به مددجویان خود ارائه می‌دهد، عمدتا شامل خدمات مشاوره‌ای، خدمات مربوط به مهدهای کودک و برنامه‌های خاص کودک و نوجوان، مشاوره تلفنی است.
 
وی افزود: بخشی دیگر از خدمات سازمان بهزیستی با نگاه ثانویه و در جهت پیشگیری انجام می‌شود که شامل اجرای طرح‌هایی در زمینه غربالگری و پیشگیری از معلولیت‌ها است، در این راستا اگر افرادی که دچار بیماری هستند و نیازمند جراحی باشند و جزء قشر عادی جامعه محسوب شوند و از بیمه نیز برخوردار باشند می‌توانند خدمات مورد نیاز را با هزینه خود تامین کنند، در غیر اینصورت افرادی که از قشر ضعیف جامعه بوده و توانایی پرداخت هزینه‌های درمان خود را ندارند می‌توانند از خدمات پیشگیری ثانویه سازمان بهزیستی استفاده کنند و مورد حمایت این سازمان قرار گیرند.
 
سرپرست سازمان بهزیستی تهران گفت: در جهت توانبخشی مددجویان در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها اقدامات مناسبی در حال اجرا است که باید همگر‌ایی بین فعالیت‌های دستگاه‌های موازی در جامعه ایجاد شود تا آسیب‌ها را در این حوزه از بین ببرد.

باقری تصریح کرد: پیشگیری از معلولیت‌ها در بحث ازدواج و طلاق نیز اهمیت دارد و افرادی که در خانواده معلول دارند باید قبل از ازدواج تحت مشاوره ژنتیک قرار بگیرند، در حالی که در حال حاضر مشاوره‌هایی که در جامعه انجام می‌شود فقط مربوط به بیماری تالاسمی بوده و در این میان جای مشاوره ژنتیک در مراکز ما خالی است. 

 *سیستم بیمه‌ای، خدمات مشاوره ژنتیک را جزء پروتکل خود قرار دهد


وی افزود: سیستم بیمه‌ای باید خدمات مشاوره ژنتیک را جزء پروتکل خود قرار دهد تا به این وسیله از هزینه‌های سنگینی که دولت و خانواده‌ها برای معلولیت متحمل می‌شوند کاسته شود و در نتیجه باعث کاهش تولد کودکان بیمار معلول خواهد شد.  
 
سرپرست سازمان بهزیستی استان تهران گفت: وجود یک فرد معلول زندگی سایر افراد خانواده را از لحاظ بهداشتی و روانی تحت تاثیر قرار می‌دهد و به همین جهت برای پیشگیری  و سال سازی جامعه باید حمایت‌های لازم انجام شد تا شاهد تولد نوزاد معلول نباشیم.  
 
باقری تصریح کرد: بهزیستی از اواخر دهه 70 مراکز توانبخشی که شامل مراکز نگهداری از بیماران روانی مزمن، سالمندان و ناتوانان ذهنی می‌شود را به بخش غیر دولتی واگذار کرده و بر آنها نظارت کامل دارد.  

وی افزود: در رابطه با بیماران اوتیسم نیازمند یک همت ملی هستیم چرا که خانواده‌هایی که دارای کودکان اوتیسمی هستند آسایش لازم را ندارند و ما در این راستا در قالب بخش خصوصی تشکلاتی را فراهم کردیم تا افرادی که خواهان فعالیت در این حوزه هستند بتوانند در آنها شرکت کنند.  

سرپرست سازمان بهزیستی استان تهران گفت: در بحث مناسب سازی عبور و مرور معلولان نیز استفاده از فرصت‌ها و امکانات شهری از اقدامات مهم سازمان است و اگر معلولی نمی‌تواند از فضاهای شهری و امکانات آن استفاده کند به دلیل کاستی در مدیریت شهری است.  

باقری تصریح کرد: بهزیستی در رابطه با مهدهای کودک اقدامات مناسبی را تاکنون انجام داده است و با توجه به نگاهی که در کشور بر مهدهای کودک حاکم است بعضا دچار کم لطفی هستیم و بر اساس شاخص‌های بین‌المللی باید 70 درصد فرصت‌ها در کشور برای کودکان در نظر گرفته شود که در حال حاضر شواهد پایین‌تر از این رقم را نشان می‌دهد. 

 وی با اشاره به اینکه در سازمان بهزیستی مثل سایر صنوف انحراف از معیارها نیز وجود دارد، افزود: سازمان بهزیستی حافظ حقوق کودکان است و تمامی مجوزهایی که برای مهدهای کودک صادر می‌کند همانند مجوزهای سایر سازمان‌ها دارای تمامی استانداردهای فیزیکی، رفتاری و ساختاری است.

 سرپرست سازمان بهزیستی استان تهران گفت: بهزیستی با مهدهای کودکی که شهریه‌ای به جز مبلغ تعیین شده از خانواده‌ها دریافت می‌کنند برخورد خواهد کرد.  
 
باقری در ادامه تصریح کرد: مهدهای کودک به عنوان اولین پایگاه گروه ثانویه به شمار می‌روند که کودکان در آن اجتماعی می‌شوند و 60 تا 70 درصد شخصیت آنها در آنجا شکل می‌گیرد در نتیجه توجه به عملکرد مهدهای کودک حائز اهمیت است.  
 
 وی با اشاره به اینکه حدود 11 هزارو 37 نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران قرار دارند  
افزود: زنان سرپرست خانواری که به دلیل فوت همسر، طلاق و ... قادر به چرخاندن زندگی خود نیستند می‌توانند به وسیله مددکاران ما وارد چرخه بهزیستی شوند و از حمایت‌های این سازمان در حوزه درمانی و معیشت خود استفاده کنند.  
 
سرپرست سازمان بهزیستی استان تهران گفت: 62 کلینیک مددکاری در کنار سازمان بهزیستی استان تهران در حال خدمات رسانی به مدد جویان هستند و 15 گروه همیار نیز به کار توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مشغول هستند.
 
باقری تصریح کرد: بیمه بازنشستگی تعداد 4600 زن سرپرست خانوار  فعال شده است.
 
وی افزود: 57 هزار و 798 کودک در مراکز مهد کودک استان تهران اقامت دارند و حدود3600 کودک بد سرپرست که فاقد خانواده هستند نیز در حال حاضر تحت پوشش این سازمان هستند.
 
سرپرست سازمان بهزیستی استان تهران گفت: در رابطه با کودکان کار در اواسط دهه هفتاد سازمان بهزیستی اقداماتی را برای کوچک کردن مراکز نگهداری از این کودکان انجام داد و مسئولیت آن را به مراکز شبه خانواده‌ واگذار کرد که این اقدام در سایر استانها با توجه به حجم پایین کودکان انجام شده و نتیجه خوبی را به همراه داشته است.
 
باقری تصریح کرد: در دولتهای قبلی خیرین نسبت به مراکز شبانه‌روزی بی توجهی کرده و توجه به آن را با ساخت بیمارستان و کلینیک اشتباه گرفتند.
 
وی افزود: استان تهران در رابطه به مراکز شبانه‌روزی نگهداری از کودکان نیازمند کوچک سازی است و باید در این زمینه فرهنگ سازی انجام شود.

 *جمع آوری 408 کودک خیابانی در استان تهران

سرپرست سازمان بهزیستی استان تهران با اشاره به وجود 46 مرکز غیر دولتی شبه خانواده در تهران گفت: در حال حاضر 3 هزار و 400 کودک شبه خانواده داریم که بخشی از آنها در کنار خانواده‌های سببی و یا نسبی خود زندگی می‌کنند و 344 فرزند شیرخوار در مراکز اقامتی حضور دارند که قابل واگذاری به عنوان فرزند خوانده به خیرین هستند و 326 فرزند خوانده تاکنون واگذار شده و هزار نفر هم خواهان فرزند هستند.
 
وی در رابطه با ساماندهی کودکان خیابانی افزود: از ابتدای سال 95 تا کنون حدود هزار و 408 کودک خیابانی شناسایی، جمع آوری و ساماندهی شده‌اند که از این تعداد 60 درصد کودکان اتباع بیگانه بودند.
 
سرپرست سازمان بهزیستی استان تهران گفت: در سال 95 در رابطه با شناسایی و جمع آوری معتادان متجاهر در استان تهران حدود 12 هزار مرد و 3 هزار زن شناسایی و درمان شدند.

 *وجود 200 مرکز اقامتی میان مدت در کشور

باقری تصریح کرد: در سطح استان حدود 200 مرکز اقامتی میان مدت ماده 15 داریم که 13 هزار 815 نفر در آنجا اقامت دارند، از این تعداد 287 زن در 6 مرکز میان مدت اقامت می‌کنند و همچنین دو مرکز اقامتی بلند مدت tc داریم که حدود 114 نفر نیز در آن مقیم هستند.
 
وی در رابطه با مراکز خدمات مشاوره‌ای افزود: یک مرکز مشاوره‌ای دولتی داریم که 43 هزار 588 نفر مددجو از خدمات این مرکز استفاده کردند و  همچنین 9 مرکز خدمات مشاوره‌ای غیر دولتی داریم که حدود 1649 نفر از حمایت‌های آنها بهره‌مند شده‌اند.
 
سرپرست سازمان بهزیستی استان تهران با اشاره به وجود 167 مرکز مشاوره حضوری غیر دولتی گفت: در استان تهران 137 مرکز درمان سرپایی معتادان وجود دارد که حدود 2377 نفر خدمات مورد نیاز خود را دریافت کردند و همچنین 5 مرکز بستری غیر دولتی وجود دارد که 276 نفر از معتادان توسط آنها درمان شده‌اند.
 
باقری در ادامه با اشاره به  وجود 29 مرکز مشاوره ژنتیک در استان تصریح کرد: حدود 3659 نفر به وسیله این مراکز مشاوره ژنتیک شدند و در حوزه پیشگیری از تنبلی چشم نیز تعداد 35هزار و 315 نفر در 302 پایگاه دائمی خدمات مورد نیاز خود را دریافت کرده‌اند.
 
وی با اشاره به دریافت 17هزار و 594 نفر از خدمات غربالگری در حوزه شنوایی از سوی 69 مرکز افزود: طرح آموزشی پیش از ازدواج برای 7964 نفر تا کنون انجام شده است و همچنین در زمینه پیشگیری از اعتیاد آموزش‌های لازم به 3 میلیون و 247 هزارو 505  نفر ارائه شده است.
 
سرپرست سازمان بهزیستی استان تهران گفت: حدود 9 هزار و 56 نفر در رابطه با مسکن ثبت نام داشتند که تا کنون 3 هزار و 950 مسکن واگذار شده و 5 هزار و 106 مورد در مرحله اسکلت بندی هستند.

 *ایجاد 351 شغل برای متقضیان در سال 95

باقری تصریح کرد: تعداد اشتغال ایجاد شده  برای متقاضیان کار در سال 95 حدود 351 شغل بوده است و 13 هزار و 683 نفر در نوبت اشتغال قرار دارند.
 
وی افزود: در حوزه معلولان جسمی حدود 12 مرکز در سطح استان فعالیت دارند و چهار مرکز مراقبت در منزل نیز وجود دارد که  از 300 بیمار نگهداری می‌کنند.
 
سرپرست سازمان بهزیستی استان تهران گفت: 4 مرکز دولتی مراقبت از بیماران ذهنی در سطح استان است که 555 معلول در آنها اقامت دارند و 91 مرکز غیر دولتی نیز داریم که حدود هفت هزار و 151 نفر از خدمات آنها استفاده می‌کنند.
 
باقری با اشاره به بهره‌مندی سه هزار و 363 نفر از خدمات 41 مرکز روانی مزمن تصریح کرد: در سطح استان 61 مرکز نگهداری از سالمندان داریم که 6 هزار و 32 سالمند در آنجا نگهداری می‌شوند.

*حضور هزار و 898 مجهول‌الهویه در مراکز توانبخشی استان تهران
 

وی با اشاره به حضور حدود هزار و 898 مجهول‌الهویه در مراکز توانبخشی، افزود: تعداد هشت هزار و 849 نفر نابینا و 15 هزار و 470 نفر نیز از مراکز توانبخشی بهزیستی استفاده می‌کنند.
 
سرپرست سازمان بهزیستی استان تهران در رابطه با نگهداری از کودکان متکدی گفت: کودکانی که بد سرپرست و یا بی سرپرست هستند در مراکز ما نگهداری می شوند و کسانی که خانواده سببی و یا نسبی دارند به خانواده خود تحویل داده شده  و ماهانه 270هزار تومان کمک هزینه به بستگان آنها پرداخت می‌شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار