اهواز؛

محیط زیست استان دستخوش دستکاری و تعدی جدی

استاندار خوزستان با بيان اينکه محيط زيست هيچ استانی به اندازه خوزستان دستکاری نشده است، خواستار جبران پيامدهای منفی طرح های ملی توسعه ای گذشته در اين استان شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دکترغلامرضا شريعتي در سومين روز همايش خوزستان و دولت يازدهم با محوريت عملکرد دولت
در حوزه محيط زيست که در تالار مهتاب اهواز برگزار شد اظهار کرد: سدهاي عظيم، طرح هاي بزرگ نفت و کشاورزي، پتروشيمي و فولاد همه نمونه اين دستکاري در خوزستان بوده است.

وي بیان داشت: اگرچه دليل برخي از اين طرح ها انکارناپذير بوده اما به شرطي قابل قبول است که حقوق محيط زيست رعايت شود و ساکنان خوزستان شرايط حداقلي براي زندگي داشته باشند.

شريعتي با بيان اينکه رعايت ضوابط محيط زيست بر همه واجب و لازم است افزود: تمام اقدام ها براي توسعه صنعت و کشاورزي براي افزايش توليد و ثروت و رفاه صورت مي گيرد و اين هدف محقق نمي شود مگر اينکه شرايط زيست براي مردم مهيا باشد، اما در صورت بدتر شدن وضعيت زيست محيطي مردم همه اقدام ها توسعه اي زير سوال مي رود.

وي تاکيد کرد: با توجه به اينکه بيشترين دستکاري در خوزستان بوده بايد بيشترين هزينه نيز براي محيط زيست خوزستان و برگرداندن آن به حالت اول انجام شود.
شريعتي افزود: منافع خوزستان براي کشور زياد است و نبايد اينگونه تصور شود که هزينه هايي که براي اين استان صورت مي گيرد زياد است.

وي بهبود شرايط رودخانه کارون را يک مطالبه عمومي دانست و اضافه کرد: با توجه به اينکه تعدي و تجاوز به رودخانه کارون زياد بوده به تبع آن هزينه هاي موردنياز براي آب و فاضلاب نيز افزايش مي يابد.

استاندار خوزستان همچنين با تاکيد بر آموزش و فرهنگ سازي در حوزه محيط زيست گفت: فرهنگ سازي بايد به صورتي باشد که تجاوز به محيط زيست يک امر ناهنجار و مذموم تبديل شود.

وي با اشاره به فعاليت تشکل هاي مردم نهاد وNGO ها در استان افزود: دفاع از محيط زيست بايد کارشناسي و علمي باشد زيرا حرکت هاي احساسي نتيجه اي نخواهد داشت.

شريعتي عملکرد دولت يازدهم را در زمينه محيط زيست درخشان توصيف کرد و گفت: به محيط زيست خوزستان تعدي جدي شده است و تمام اقدام هاي دولت لازم بوده اما کافي نيست و اقدام هاي گذشته بايد جبران شود.

وي تصريح کرد: در دولت گذشته محيط زيست موضوعي بي اهميت و درجه چندم شناخته مي شد و از آن با تمسخر و کنايه ياد مي کردند.

شريعتي اضافه کرد: انتظار و مطالبه مردم خوزستان اين است که با برنامه ريزي مدون احياي کارون در دستورکار قرار گيرد زيرا هزينه آن هرچه که باشد براي مملکت سود خواهد داشت.

در اين همايش از سيد ناصر موسوي، مهدي زبيد، مهدي بن رشيد، رضا قپانچي و احمد دهيمي به عنوان محيط بانان نمونه خوزستاني تقدير شد.

همچنين سيدمحمد رادمنش به عنوان فعال محيط زيست و انجمن رفتگران طبيعت خوزستان، انجمن دوستداران طبيعت ايذه و دهدز و انجمن درختکاري شوش به عنوان تشکل هاي فعال محيط زيست تجليل به عمل آمد.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.