سیف در برنامه گفتگوی ویژه خبری:

روند معاملات مسکن در کشور رو به رشد است/ تورم افزایش نخواهد یافت

رييس کل بانک مرکزی امشب 8 شهریور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی دستاوردها و چالش های نظام بانکی کشور پرداخت.

روند معاملات مسکن در کشور نسبت به سال گذشته رو به رشد استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "ولی‌الله سیف"  رئیس بانک مرکزی کشور امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به بررسی دستاورد ها و چالش های نظام بانکی پرداخت.

سیف در ابتدا با اشاره به اینکه، 90 درصد از تسهیلات و تامین مالی اقتصاد بر عهده نظام بانکی است گفت: طرح تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط یکی از مبانی اصلی اقتصاد مقاومتی است لذا 1800 مورد از واحد های کوچک و متوسطی که در سامانه صنعت، معدن و تجارت ثبت نام کرده اند تامین مالی شده اند.

وی با اشاره به اینکه،واحد های کوچک و متوسطی که مشکل تامین مالی دارند تا پایان سال مشکلاتشان حل و فصل می شود اظهار داشت: بخش مسکن پیش ران اقتصاد محسوب می‌شود لذا برای برون رفت از رکود اول باید به بخش مسکن تحرک داد.

روند معاملات مسکن در کشور نسبت به سال گذشته رو به رشد ومثبت است

رييس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه، معاملات بخش مسکن تهران نسبت به مردادماه سال گذشته30 درصد افزايش داشته است ادامه داد:  متوسط قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل7/6 درصد رشد یافته است.

سیف افزود: نرخ سود صندوق مسکن یکم در بانک مسکن از 11 درصد به 9/5 درصد در مواقع عادی و برای بافت های فرسوده به 8 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه، روند معاملات مسکن در کشور نسبت به سال گذشته رو به رشد ومثبت است گفت: نظام بانکی در نتیجه انباشت مشکلات در سه دهه گذشته با عدم تعادل در منابع و مصارف مواجه شد، این در حالی است که بانک مرکزی با سیاست هایی که در پیش گرفته بازار را به آرامش دعوت کرده است.

مهمترین دستاورد دولت در سه سال گذشته ایجاد آرامش در بازار ارز است

رئیس کل بانک مرکزی، مهمترین دستاورد دولت را در سه سال گذشته ایجاد آرامش در بازار ارز دانست و عنوان کرد: بانک مرکزی با تخلفات بانک ها در رابطه با سود بانکی برخورد می کند.

پیش بینی ما این است که از این به بعد نرخ تورم افزایش نخواهد یافت

سیف در رابطه با نرخ تورم نیز اظهار داشت: تحقق تورم متوسط ۸/۹ درصد در سال منتهی به مرداد ۹۵ دستاورد بزرگی است و پیش بینی ما این است که این نرخ تور م با اعمال سیاستهای پولی و رعایت انضباط مالی می تواند استمرار داشته باشد.

مهمترین دستاورد دولت در سه سال گذشته ، ایجاد آرامش در بازار ارز بوده است

وی در بخش دیگری از اظهاراتش مهمترین دستاورد دولت در سه سال گذشته را ایجاد آرامش در بازار ارز دانست و در رابطه با تصمیم دولت مبنی بر تک نرخی شدن ارز گفت: شکاف دو نرخ آزاد و رسمی ارز در پنج ماه نخست سال ۹۵، چهارده درصد بوده لذا هم اکنون شرایط برای اعلام تک نرخی شدن ارز فراهم است و این کار قطعا تا پایان سال انجام خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی در باره نظام رتبه‌بندی بانک ها نیز بیان داشت: یکی از دستورالعمل هایی که در سال ۹۴ به بانک ها ابلاغ کردیم، اعلام تعیین حداقل اطلاعاتی است که بانک ها بایستی همراه با صورت های مالی شان افشا کنند.

سیف تصریح کرد: این صورت های مالی می تواند میزان استحکام و شرایط بانک ها را مشخص کند ضمن اینکه این اطلاعات مبنایی برای رتبه بندی بانک هاست.

وی اضافه کرد: البته رتبه بندی دقیق تر بانک ها را صندوق ضمانت سپرده ها انجام می دهد که در شرف طراحی است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره خرید نرم افزار  SIS که قرار بود از یک شرکت آمریکایی توسط بانک مرکزی خریداری شود نیز اظهار داشت:  موضوع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است و در این رابطه هنوز به جمع بندی نرسیدیم.

سیف در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب در خصوص انتقال اموال بلوکه شده کشورمان در عمان نیز گفت: ترتیباتی داده شده که به تدریج این کار در حال انجام است و تا کنون بیش از یک میلیارد به حساب های بانک مرکزی در خارج از کشور منقل شده است.

وی در رابطه با اعطای وام ازدواج ده میلیون تومانی به هریک از زوجین نیز اظهار داشت: این قانون از بدو ابلاغ به مرحله اجرا درآمد.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: در ابتدای سال ۹۵، چهارصد و پنجاه هزار نفر در صف بودند که پیش بینی می شود هشتصد هزار تقاضای جدید دیگر به این رقم اضافه شود.

سیف ادامه داد: از ابتدای سال تا این لحظه ۲۴۳ هزار نفر موفق به دریافت این تسهیلات شدند و ۶۹۲ هزار نفر دیگر در صف هستند که از این تعداد نیز ۳۵۰ هزار نفر برای اخذ وام به شعب مربوطه معرفی شدند.
 
وی در پایان در باره اخبار منشر شده مبنی بر وجود پنجاه میلیون حساب نامشخص بانکی نیز گفت: تعداد کل حساب بانکی ۴۴۷ میلیون است که از این رقم ۴۳۹ حساب متعلق به اشخاص حقیقی است که از این رقم نیز تعداد ۸ هزار و ۷۰۰ حساب بانکی فاقد شماره ملی است که این حساب ها مسدود شده اند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار