جهانگيری: ايران می‌تواند به چهار راه گردشگری شرق و غرب جهان تبديل شود

معاون اول رئیس جمهور گفت: ظرفیت‌های فراوان گردشگری، ایران را به چهارراه گردشگری و سفر تبدیل کرده است.

جهانگيری: ايران می‌تواند به چهار راه گردشگریی شرق و غرب جهان تبديل شودبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهور، اسحاق جهانگيری معاون اول رييس جمهور پيش از ظهر امروز (سه شنبه) در اجلاس وزرای گردشگری كشورهای عضو مجمع گفتگوی همكاری آسيا كه در تبريز برگزار شد به ايراد سخنرانی پرداخت كه متن كامل آن بدين شرح است:‌

حضور یکایک شما را در نخستین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا مغتنم می شمارم و ورود میهمانان عزیز را به جمهوری اسلامی ایران و شهر تاریخی تبریز که نامش یادآور حیات فرهنگ، تمدن و آزادی است صمیمانه تبریک می گویم.

مسائل مشترک، ضرورتهای مشترک و نگاه مشترک همه ما را امروز در کنار هم قرار داده است تا به ظرفیت بزرگ گردشگری به عنوان زمینه و سرمایه مشترک پیش روی این بخش مهم جهان بیشتر و بهتر بیاندیشیم.

ما در اینجا به عنوان اعضای مجمع گفتگوی همکاری آسیا گرد آمده ایم تا از زاویه فرهنگ و مسئولیت کمیسیون فرهنگی مجمع، "گردشگری" را موضوع گفتگو و همکاری عملی خود قرار دهیم.

خوب می دانیم که گفتگو، درک متقابل و همکاری می تواند در همه زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای یکایک کشورها ظرفیت مکمل بوجود آورد و از تهدیدهای پیش رو در همه حوزه ها بکاهد.

"گردشگری" یک میدان عرصه گمشده در این چشم انداز است.گردشگری یعنی میدان آشنایی و آشتی هر انسان و جامعه ای با انسان و جامعه های دیگر و با طبیعت و تاریخ و فرهنگ دیگری.

"گردشگری" یعنی فهم زندگی و ابعاد گوناگون و کشف و استخراج منابع و ذخایر مختلف فرهنگی و تاریخی، پس بهتر آنکه از این منظر به مسئولیت نهادینه ای که در برابر یکایک ماست نگاه کنیم.

مجمع گفتگوی همکاری آسیا با امید به همگرایی و همکاری بیشتر میان جوامع و دولت های آسیایی تشکیل شده است.

قدرت آسیا و توانمندی های منطقه ای برای ایفای نقش هایی نو در جهان جدید، انکارناشدنی است. پس این نهاد می تواند زمینه ساز گام هایی بلند در هر زمینه ای از توسعه باشد.

امروز به وضوح می بینیم توسعه اقتصادی و صنعتی آسیا طی دهه های اخیر باعث افزایش نقش کشورهای این قاره در تعلاملات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطح بین المللی شده است.

کشورهای امنِ منطقه که در این فرایند درست تر قرار گرفته اند، بهره بیشتری برده اند.

پس برنامه های مجمع گفتگوی همکاری آسیا برای افزایش تقاضا در زمینه اولویت های شش گانه آن یعنی "علمی-تکنولوژیک"، "آموزش و توسعه منابع انسانی"، "ارتباطات"، "امنیت"، "انرژی"، "آب و غذا" و"فرهنگ و گردشگری" می تواند به توسعه پایدار و همه جانبه در آسیا و در جهان کمکهای شایانی کند.

ما در اینجا باید به حسب وظیفه بیشتر به اولویت ششم بپردازیم. این قاره به واسطه گستردگی جغرافیایی، تاریخ کهن، تنوع قومی و فرهنگی و جاذبه های طبیعی از استعدادها و ظرفیت های بسیاری در گردشگری برخوردار است که با سیاستگذاری و برنامه ریزی درست، انتقال تجارب، تسهیل ارتباطات، گسترش آموزش، کشف و معرفی جاذبه های گردشگری و ایجاد زیرساخت ها و سازوکارهای موثر حقوقی و سیاسی و اقتصادی می تواند به توسعه عملی این بخش منجر شود.

گردشگری امروز عنوانِ "صنعتی درآمدزا و اشتغال زا" در جهان به خود گرفته است. اما بیش و پیش از آن باید  در گسترش و تعیین مناسبات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی میان اقوام، جوامع و ملل مختلف، ارتقای فرهنگ گفتگو و مدارا، کاهش خشونت و تحقق دیپلماسی عمومی، کاهش ریسک و مخاطرات اجتماعی، افزایش امنیت همگانی و در مجموع پیشبرد توسعه پایدار و همه جانبه توجه داشت.

رونق گردشگري ميان كشورهاي حوزه تمدني آسيا كه داراي اشتراكات و قرابت فرهنگي، تاريخي و زباني فراواني هستند و داراي اشتراك و همسويي منافع مي‌باشند موجب تقويت ثبات منطقه‌اي مي‌شود و به ويژه امروز كه منطقه خاورميانه در نتيجه سياست‌هاي كينه‌توزانه و تفرقه‌افكنانه به مأمن گروههاي سلفي‌گري و تروريستي تبديل شده است، باتعامل ميان ملت‌ها و تكيه برارزش‌هاي مشترك انساني و تمدني، مي‌توان به مقابله با اين تفكر شوم پرداخت و براي سعادتمندي ملت‌ها تلاش نمود.    

متأسفانه يكي از دلايل افتراق و اختلاف ميان كشورهاي قاره كهن آسيا، كه گاهاً آنها را تا سرحد تنش، درگيري و جنگ‌هاي مخرب و طولاني مدت پيش برده است و به جدايي ميان ملت‌ها انجاميده و ضربه‌هاي مهلكي را بر پيكر اقتصاد كشورها وارد آورده است، حضور و دخالت قدرت‌هاي بيگانه و فرامنطقه‌اي در جاي‌جاي اين قاره بوده است.

حضور بيگانگان نه تنها كمكي به پيشرفت و توسعه آسيا ننموده است بلكه موجب ايجاد خاطره هایی  تلخ از سال‌ها استعمار و استثمار منابع غني كشورهاي منطقه و به برده گرفتن سرمايه عظيم انساني آنها بوده است. 

وضعيت نگران‌كننده مردم كشورهاي عراق، سوريه، يمن و ... نتيجه اين سياست‌ورزي‌ها و اختلاف افكني‌هاي بيگانگان است كه ما امروز شاهد آن هستيم. امروز بيشتر از هر زماني نيازمند همكاري جدي ملت‌ها براي ايجاد سازوكار منطقه‌اي و آسيايي براي حل بحران‌هاي اين منطقه پرتلاطم و در عين حال راهبردي و حساس هستيم. راه حل بحران‌هاي منطقه بايد متناسب با ويژگي‌ها خاص فرهنگي، قومي و جغرافيايي منطقه و تنها با خواست و مشاركت خود مردم اين كشورها باشد.

در این میان ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و تمدن ممتاز خود می تواند سهم و نقش ویژه ای داشته باشد. اگر دیروز راههايی همچون "ابریشم"، ایران را به "مفصل" شرق و غرب تبدیل می کرد امروز هم ظرفیت های فراوان گردشگری این کشور را در چهارراه و چهار فصل گردشگری و سفر قرار داده است. 

ايران  در كنار ظرفيت‌هاي عظيم انساني و فرهنگي و تاريخي خود، سرزميني بسيار زيبا با تنوع اقليم چهارفصل، با جاذبه‌هاي طبيعي فراوان در گوشه گوشه كشور از شمال تا جنوب، از غرب تا شرق و مركز كشور است به گونه‌اي كه در آثار مستشرقان و گردشگران منصف در طول تاريخ همواره به نيكي از اين سرزمين ياد شده است.   

جمهوری اسلامی ایران با درک این موقعیت و برای رهایی از اتکای بیش از حد به درآمد نفت و بهره مندی از جاذبه های مختلف گردشگری توانسته است افق های تازه ای در حوزه گردشگری اعم از گردشگری فرهنگی، تاریخی، زیارت، اقتصادی و سیاسی بگشاید و توسعه صنعت گردشگری را در صدر اولویت های خود قرار دهد.

سند چشم انداز بیست ساله توسعه کشور و پیش نویس برنامه ششم توسعه اهداف مهمی را برای صنعت گردشگری کشور ترسیم کرده است که می تواند در همکاری میان اعضای مجمع محل توجه باشد.

همه ما آگاهیم که گردشگری اساساً مقوله ای میان فرهنگی و صنعتی میان بخشی است. از این رو تحقق اهدافی از این دست چه در سطح منطقه ای و چه در سطح ملی مستلزم همکاری و همراهی نهادهای حاکمیتی و مدنی است.

در اینجا باید همه دستگاه های مختلف با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بعنوان متولی اصلی این صنعت هماهنگ باشند و در سطح منطقه ای و قاره ای باید راه بر همکاری میان دولت، میان نهادها و شبکه های مردمی و میان سازمان های ملی و جهانی گشوده شود.

خوشبختانه در کشور ما توفیقات دولت در سه سال گذشته در جذب گردشگران خارجی چشمگیر بوده است و سرمایه گذاری در صنعت گردشگری توانسته است توجیه اقتصادی پیدا کند.

توافق برجام نقطه عزیمتی برای ایجاد شرایط مساعد توسعه گردشگری به شمار می آید و علاقمندی برای شرکت در بازار گردشگری ایران فرصت های جدیدی به وجود آورده است. 

باید با همفکری، همدلی و همکاری قدردان این فرصت ها باشیم و از آن برای توسعه مناسبات و تعاملات بین المللی و حضور موثر در منظومه های مالی و اقتصادی صنعت گردشگری بهره گیریم.

برگزاری این نشست و نشست هایی از این دست، از آن رو که مناسب ترین و ممکن ترین گونه های همکاری در توسعه گردشگری را به همراه دارد، فرصتی مغتنم است. 

ما به عنوان جوامع بین المللی از دیرباز تاکنون زیسته های مشترک و پیوندهای مشترک داشته ایم. امروز می توانیم هم پیمانان خوبی در گردشگری باشیم. می توانیم به خود و دیگران نشان دهیم که "گردشگری" فهم درست خود و ديگران ، درک زیبایی طبیعت و آثار خداوند، تأمل در تاریخ و فرهنگ و ارتقای کیفیت زندگی است.

برای خلق دنیایی عاری از خشونت و قهر بهتر آنکه دور و نزدیک خود را خوب ببینیم. سفر کنیم و از برنامه ریزی برای سفر هم به خود و هم به دیگران سود برسانیم.

در اين مراسم دبير كل مجمع گفتگوي همكاري آسيا نيز با بيان اينكه گردشگري يكي از بزرگترين صنايع خدماتي جهان است اظهار داشت: تاثير جهاني اين صنعت بسيار زياد است به گونه اي كه در سال 2011 گردشگري تا 9 درصد به توليد ناخالص داخلي جهان كمك كرده است.

وي با بيان اينكه توسعه گردشگري نيازمند تلاش دولت ها است، خاطرنشان كرد: دولت ها بايد پتانسيل هاي بالقوه را فعال كرده و ارزش گردشگري را در زنجيره اقتصادي تعريف كنند.

دبيركل مجمع گفتگوي همكاري آسيا همچنين از جمهوري اسلامي ايران به خاطر ميزباني خوب و برگزاري مناسب براي اين اجلاس قدرداني كرد و افزود: از ابتكار ايران براي ايجاد گروه گردشگري در قالب مجمع گفتگوي همكاري آسيا حمايت مي كنم.

در اين مراسم پيام دبيركل سازمان جهاني جهانگردي نيز قرائت شد و سپس رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در سخناني يكي از مهمترين و رو به رشدترين صنايع امروز جهان را صنعت گردشگري برشمرد و افزود: اين صنعت مي تواند در سودآوري اقتصادي، درآمدزايي و اشتغالزايي نقش قابل توجهي در جوامع ميزبان ايفا كند. 

سلطاني فر اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران با برنامه ريزي دقيق براي استفاده از ظرفيت هاي كم نظير خود در بخش گردشگري تلاش مي كند تا در سال 2025 زيرساخت هاي مناسب را براي پذيرايي از 20 ميليون گردشگر خارجي آماده كند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار