یک قرن، زمان لازم برای جبران کاهش جمعیت فیل‌ها در آفریقا

به علت پائین بودن نرخ زاد و ولد فیل ها، جبران کاهش جمعیت فیل های آفریقایی که قربانی شکار بی رویه شده اند به حدود یک قرن زمان نیاز دارد.

یک قرن، زمان لازم برای جبران کاهش جمعیت فیل‌ها در آفریقابه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، بررسی ها نشان می دهد به علت پائین بودن نرخ زاد و ولد فیل ها، جبران کاهش جمعیت فیل های آفریقایی که قربانی شکار بی رویه برای استفاده از عاج آنها شده اند به حدود یک قرن زمان نیاز دارد. 

بر این اساس، این فیل های کمیاب که در جنگل ها زندگی می کنند نقشی مهم در احیای جنگل های بارانی در مرکز قاره آفریقا دارند. 

بررسی در این زمینه را جمعیت حفظ حیات وحش که مقر آن در نیویورک است انجام داد. این نخستین تحلیل درباره این فیل ها است که به علت زندگی در محیط های پردرخت، شمارش آنها دشوار است. 

اما این مناطق استوایی پردرخت نتوانست مانع فعالیت شکارچیانی شود که موجب کاهش 65 درصدی جمعیت فیل ها در این مناطق بین سال های 2002 تا 2013 شدند تا تقاضای فزاینده برای عاج را در چین و دیگر اقتصادهای نوظهور آسیایی پاسخ گویند. 

پیتر ریگ از دانشگاه کورنل که یکی از پژوهشگران در این زمینه است به رویترز گفت: شمار فیل ها به میزان زیادی کاهش یافته و به حدود 70 هزار رأس رسیده است. با توجه به پائین بودن نرخ زاد و ولد فیل ها، برای آن که تعداد فیل ها به زمان پیش از سال 2002 بازگردد احتمالا به حدود یکصد سال زمان نیاز است. 

خطری که فیل های آفریقایی را در مناطق جنگلی تهدید می کند فقط به سرنوشت این گونه از حیوانات محدود نمی شود زیرا این فیل ها بخش مهمی از چرخه زیست محیطی را در این جنگل ها تشکیل می دهند و بسیاری از گیاهان و درختان برای پراکنده کردن بذر خود به فیل ها متکی هستند. 

جنگل های استوایی در مرکز آفریقا تاثیری جهانی دارند زیرا بزرگترین جذب کننده کربن روی زمین محسوب می شوند و روند تغییر آب و هوایی را کند می کنند. 

بررسی ها نشان می دهد یک فیل ماده حدودا در سن 23 سالگی نخستین زایمان خود را انجام می دهد و پس از آن هر پنج یا شش سال هر بار فقط یک نوزاد به دنیا می آورد که کندترین نوع زاد و ولد در بین فیل‌سانان است. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار