هنسارلینگ در خصوص پرداخت 400 میلیون دلار آمریکا به ایران، جلسه استماع برگزار می کند

رئیس کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا از برگزاری جلسه استماع برای بررسی آنچه "باج دهی به ایران" خوانده است، خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دالاس نیوز، "جب هنسارلینگ،" رئیس کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا و نماینده حوزه انتخابیه پنجم تگزاس از حزب جمهوری خواه، پرداخت 400 میلیون دلار این کشور به ایران را "ظالمانه" خواند. وی همچنین به همراه تعدادی از نمایندگان جمهوری خواه دیگر از دولت باراک اوباما به شدت انتقاد کرد.

وی قرار است هفته آینده به بررسی مسئله پرداخت 400 میلیون دلار آمریکا به ایران بپردازد و مدعی شده است پرداخت این پول به ایران، باجی برای آزادی 4 زندانی آمریکایی بود.

هنسارلینگ روز گذشته ادعا کرد یک جلسه استماع در این خصوص با موضوع "تأمین بودجه تروریسم: خطرات باج دهی به ایران" برگزار می کند. 

"شان دافی،" نماینده حوزه انتخابیه هفتم ویسکانسین از حزب جمهوری خواه ریاست "کمیته فرعی نظارت و تحقیقات خدمات مالی" را برعهده دارد. ال گرین هم نماینده ارشد این کمیته از حزب دموکرات است.

هنسارلینگ در ادامه با مطرح کردن ادعای بی‌اساس درباره کشورمان، گفت: مسائل بسیاری هست که دولت آمریکا باید در خصوص آنها توضیح دهد. به نظر می رسد دولت اوباما به بزرگترین کشور «حامی تروریسم» باج داده است.

این درحالیست که کاخ سفید اعلام کرد استفاده از واژه "باج دهی" برای پولی که به تهران پرداخت شد، مناسب نیست و آمریکا از نظر قانونی موظف بوده است پولهای ایران را به این کشور بازگرداند.

"تد کروز،" سناتور جمهوری خواه ایالت تگزاس که مدعی شد توافق هسته ای سال گذشته با ایران "اساسا نامشروع" است، در مجله "نشنال ریویو" نوشت: آمریکا نیازمند توصیفی از جانب اوباما در خصوص این مسئله است که چرا از پول این کشور برای مبارزه با تروریسم استفاده نمی کند؛ بلکه از آن برای تأمین بودجه تروریسم استفاده می شود.

به نوشته دالاس نیوز، کمیته بانکداری سنا نیز مسئله پرداخت 400 میلیون دلار آمریکا به ایران را بررسی می کند. "مارک کرک،" سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته فرعی امنیت ملی آمریکا در سنا نیز قرار است در ماه جاری میلادی یک جلسه استماع در خصوص اینکه آیا پول این کشور برای تأمین بودجه تروریسم صرف می شود یا خیر، برگزار کند. تاریخ دقیق این جلسه استماع تاکنون مشخص نشده است.

"تد کروز،" سناتور ایالت تگزاس و "مایک لی،" سناتور ایالت یوتا نیز پیشتر در نامه ای به وزارت امور خارجه، وزارت خزانه داری و دادستان کل آمریکا از آنها خواستند تا 22 اوت درباره قانونی بودن پرداخت 400 میلیون دلار این کشور به ایران توضیح دهند و اطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه کنند. این دو محافظه تاکنون پاسخی در این خصوص دریافت نکرده اند.

کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا بارها تاکید کرده اند که این 400 میلیون دلار ربطی به آزادی 4 زندانی آمریکایی نداشته و این دو اتفاق فقط همزمان رخ داده است. "جان کربی،" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز هرگونه ادعایی مبنی بر اینکه 400  میلیون دلار پرداخت شده به ایران با هدف جلب رضایت مقامات تهران برای آزادی 4 زندانی یاد شده بوده است را تکذیب کرد و گفت این مبلغ نخستین بخش از 1.7 میلیارد دلار طلب ایران از آمریکا بود که به این کشور پرداخت شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
پول خودمون را دادن چه سرو صدایی می کنن
آخرین اخبار