کرمان؛

تلاش کرمان برای دوری از خام‌فروشی

۷۷ واحد فرآوری سنگ با توانمندی فرآوری سالانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع پروانه بهره‌برداری گرفته اند تا شاید کرمان تا حدودی از خام‌فروشی سنگ فاصله بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ سرپرست سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه معادن سنگ مرمریت با بیش از 5 و نیم میلیون تن و مرمر با ۱۵۰ هزار تن ذخیره قطعی اثبات شده و هم‌اکنون در این استان در حال فعالیت هستند، گفت: ۵۰درصد کل ذخایر قطعی اثبات شده معادن سنگ، بیش از ۵۰ درصد پروانه‌ های بهره‌برداری و حدود ۵۰ درصد اشتغال موجود در معادن استان را به خود اختصاص داده اند که از این نظر می‌توان آنها را به عنوان دارنده رتبه نخست اشتغال و پروانه‌های بهره‌برداری در زمینه معادن بر شمرد.
تلاش کرمان برای دوری از خام‌فروشی
مهدی حسینی نژاد با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان تاکنون ۷۵ پروانه بهره‌برداری را برای استخراج انواع کانی‌های مختلف از معادن استان صادر کرده است، افزود: این واحدهای فرآوری توانسته‌اند برای بیش از هزار نفر به‌ صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد کنند.
وی خاطر نشان کرد: معادن سنگ مرمریت با بیش از 5 و 9 میلیون تن، چینی 5 و 3 میلیون تن، تراورتن 5 و 3 میلیون تن، گرانیت 5 و یک میلیون تن، کنگلومرا ۶۴۰ هزار تن و مرمر با ۱۵۰هزار تن ذخیره قطعی اثبات شده در استان وجود دارد که هم‌اکنون در حال فعالیت هستند.
حسینی نژاد تصریح کرد: ذخیره کانی‌های غیرفلزی کرمان که در شهرستان‌های کرمان، سیرجان، بم، زرند، انار و شهر بابک استقرار دارند بیش از ۸۰۰ میلیون تن برآورد شده است.
تلاش کرمان برای دوری از خام‌فروشی
وی با اعلام اینکه فناوری، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در معادن مرمر و مرمریت کرمان به‌صورت عمده فرسوده و قدیمی هستندگفت: متاسفانه علاوه بر معادن مرمر و مرمریت تمام معادن و واحدهای فرآوری سنگ استان با این مشکل دست وپنجه نرم می‌کنند و همین امر موجب تحمیل افزایش هزینه‌های استخراج، فرآوری و حمل‌ونقل به معدن‌داران شده است.
حسینی نژاد افزود: هم‌ اکنون استخراج سنگ از معادن مرمر و مرمریت استان همچنان به صورت سطحی در حال انجام بوده و همین امر باعث شده این معادن با کمترین مشکل در زمینه استخراج و حمل‌ونقل روبه‌رو باشند.
سرپرست سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان کرمان به مشکلات موجود در معادن و واحدهای فرآوری سنگ مرمر و مرمریت استان اشاره کرد و گفت: رکود در بازار فروش، فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات، نبود فناوری‌ های جدید برش به منظور کاهش هزینه ‌های تولید، نبود واحدهای فرآوری سنگ به‌ویژه سنگ مرمر و مرمریت آهن در استان از جمله این مشکلات است.
تلاش کرمان برای دوری از خام‌فروشی
حسینی نژاد افزود: اگر بتوان معادن و واحدهای فرآوری سنگ استان را به آخرین فناوری روز دنیا مجهز کرد علاوه بر افزایش ارزش ‌افزوده می‌توان شاهد اشتغال پایدار و رو به افزایشی در این واحدها بود.
همچنین در این راستا ؛ رییس انجمن معادن فلزی خانه صنعت و معدن استان کرمان گفت: رکودی که هم‌ اکنون در بازار فروش محصولات تولیدی وجود دارد بدون شک گریبانگیر تمام واحدهای صنعتی و معدنی کشور شده است.
تلاش کرمان برای دوری از خام‌فروشی
عبدالعظیم افروز افزود: با توجه به اینکه کشور از نظر ذخایر معدنی جزو ۵ کشور برتر جهان است به نظر می‌رسد با رونق گرفتن بازار ساخت‌وساز مسکن این رکود از دوام چندانی برخوردار نباشد.
وی با اشاره به اینکه توسعه صادرات کانی‌های غیرفلزی به‌ویژه سنگ‌ های تزئینی می‌تواند یکی از راهکارهای خروج از رکود باشد ، خاطر نشان کرد: با توجه به تنوع سنگ‌ های استخراجی در کرمان، توسعه صادرات این محصول نیازمند بازارسازی و بازاریابی در کشورهای هدفی است که به حتم تحقق این امر تا حدود زیادی می‌تواند رکود را از معادن و واحدهای فرآوری استان دور کند.
افروز با اشاره به اینکه سنگهای تزیینی استان کرمان برای فرآوری به استان اصفهان و فارس فرستاده می شود افزود: این امرباعث شده سنگ اصفهان به نسبت سنگ‌های موجود در استان از قیمت ارزان‌تری برخوردار باشند، شناساندن سنگ‌های تزئینی موجود در استان به کشورهای مصرف‌کننده از دیگر راهکارهای توسعه صادرات این محصول به‌شمار رود که می‌تواند ارزش‌افزوده مناسبی را برای استان به همراه داشته باشد.
وی تصریح کرد: استفاده از فناوری و ماشین‌آلات روز دنیا برای فرآوری و صیقل دادن سنگ‌های مرمر و مرمریت می‌تواند تا حدود زیاد از خرابی، دورریزی و افزایش هزینه‌های فرآوری سنگ جلوگیری کند.

گزارش از آذر عسکرپور
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار