اهواز؛

اقدام مخرب شرکت نفت در خصوص زهکش ها

انحراف آب و انسداد مسیر عبور زه‌آب‌ها در محل اتصال دو زهکش EMD و CMD توسط پیمانکاران شرکت نفت را به مثابه تیر خلاص برای طغیان این زهکش‌ها بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حمیدرضا خدابخشی ،معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان‌های آب و برق خوزستان گفت:عملیات لایروبی موقت 8 کیلومتر انتهایی زهکش CMD و رفع موانع در مسیر زهکش‌های اصلی هویزه و دشت آزادگان شامل EMD و  CMD انجام شد.

حمیدرضا خدابخشی اظهار کرد: زهکش‌های EMD و CMD شبکه کرخه جنوبی در سالیان گذشته به منظور تخلیه سیلاب‌های منطقه و با کاربری تخلیه سیلاب در شهرستان‌های هویزه و دشت‌آزادگان احداث شدند زیرا در این منطقه سیلاب‌های بسیار بزرگی روان می‌شد که تا قبل از احداث این زهکش‌ها هیچ محلی برای تخلیه سیلاب‌ها وجود نداشت.

وی افزود: زهکش‌های EMD و CMD زمانی که در منطقه احداث شدند، عملکردی بسیار خوب داشتند و به تخلیه سیلاب‌ها از منطقه سرعت بسیاری بخشیدند و جاری شدن سیلاب و خروج آن از طریق زهکش‌های EMD و CMD، شیرین شدن اراضی و در نتیجه توسعه کشاورزی را در منطقه به دنبال داشت.

خدابخشی با بیان این‌که پس از توسعه کشاورزی در منطقه دشت‌آزادگان و هویزه زهکش‌های EMD و CMD کاربری کشاورزی نیز یافتند، خاطرنشان کرد: با وجود این‌که خروج زه‌آب‌های کشاورزی از اهداف احداث این زهکش‌ها در شبکه کرخه جنوبی نبود اما هم سازمان آب و برق و هم بهره‌برداران و دیگران، استفاده از زهکش‌های مذکور برای تخلیه زه‌آب‌های کشاورزی را پذیرفتند زیرا این زهکش‌ها بهترین مسیر برای این زه‌آب‌ها محسوب می‌شد.

وی با اشاره به لایروبی زهکش‌های EMD و CMD شبکه کرخه جنوبی در سنوات اخیر و در چندین مرحله عنوان کرد: این دو زهکش تاکنون کارکرد خود را داشته‌اند و برای خروج کلیه زه‌آب‌های اراضی کشاورزی پیرامون، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کردند اما پیمانکاران مؤسسه جهاد نصر و شرکت نفت با دخل و تصرف‌های بدون مجوز در این زهکش‌ها، موجب بروز مشکلات و اختلالاتی در کارکرد زهکش‌های مذکور شدند.

معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان‌های آب و برق خوزستان گفت: هر چند کشاورزان نیز دخل و تصرفاتی در مسیر زهکش‌های EMD و CMD شبکه کرخه جنوبی داشتند اما آثار اقدامات کشاورزان اصلا مانند آثار بسیار مخرب اقدامات مؤسسه جهاد نصر و شرکت نفت در مسیر این دو زهکش نبود. مؤسسه جهاد نصر و شرکت نفت با احداث پل‌های غیر مهندسی که در حقیقت سد بودند و همچنین با عملیات خاکریزی مسیر زهکش‌های مذکور را مسدود کردند.

خدابخشی، انحراف آب و انسداد مسیر عبور زه‌آب‌ها در محل اتصال دو زهکش EMD و CMD توسط پیمانکاران شرکت نفت را به مثابه تیر خلاص برای طغیان این زهکش‌ها دانست و اظهار کرد: این اقدام شرکت نفت باعث بحرانی‌تر شدن وضعیت زهکش‌های مذکور و عدم تخلیه زه‌آب‌ها از اراضی منطقه شد. عدم لایروبی تأثیری بر عملکرد زهکش‌ها نداشت و البته لایروبی این دو زهکش در بهبود عملکرد وضعیت تخلیه زه‌آب‌ها مؤثر است اما در حقیقت اقدامات شرکت نفت و مؤسسه نصر باعث طغیان زهکش‌های مذکور شد.

وی با اشاره به مکاتبات سازمان آب و برق خوزستان و وزیر نیرو با معاون اول رئیس جمهور جهت تخصیص اعتبار برای ساماندهی زهکش‌ها تصریح کرد: سازمان آب و برق از نظر نقدینگی دارای مشکلاتی است و از شهریور سال گذشته تاکنون یک ریال برای اعتبارات و طرح‌های عمرانی به این سازمان تخصیص داده نشده است و همواره سازمان آب و برق به علت عقب‌ماندگی در اعتبارات طرح‌های عمرانی، ناچار به اولویت‌بندی پروژه‌ها می‌شد.

خدابخشی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان آب و برق عملیات لایروبی موقت در 8 کیلومتر انتهایی مسیر زهکش CMD و همچنین رفع موانع اصلی در محل‌های طغیان زهکش‌های EMD و CMD را با استفاده از ظرفیت پیمانکاران خود در منطقه و البته به صورت مقطعی و کوتاه‌مدت انجام داد که باعث افزایش سرعت عبور زه‌آب‌ها شد.

وی عنوان کرد: ساماندهی زهکش‌های EMD و CMD و احداث زهکش‌هایی در شبکه کرخه جنوبی که ظرفیت خروج زه‌آب‌های منطقه دشت آزادگان و و هویزه پس از اجرای طرح 550 هزار هکتاری را داشته باشند، به 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.