ذوالفقاری در نشست خبری مطرح کرد؛

بیشتر خیریه‌ها در شهرها مستقر هستند

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: متأسفانه تعداد خیریه‌ها در مناطق محروم و کم‌برخوردار کم و بیشتر این مراکز در شهرها مستقر هستند.

بیشتر خیریه‌ها در شهرها مستقر هستندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌محمد ذوالفقاری معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) در نشست خبری که امروز شنبه در ساخئمان کمیته امداد برگزارشد، اظهار داشت: در حال حاضر 10میلیون خانوار به عنوان معین در اختیار این نهاد و برای کمک به فقرا قرار دارند، همچنین یک میلیون خانوار نیز در طرح‌هایی مانند طرح اکران ایتام و طرح زکات معین کمیته امداد امام(ره) هستند.

وی در ادامه افزود: مردم بزرگترین شریک کمیته امداد در محرومیت زدایی فقرا محسوب می‌شوند که در این راستا این نهاد از امکانات 7دهک جامعه بهره‌مند می‌شوند تا بتوانند نیاز محرومان به افراد تحت پوشش را برطرف کنند اما در تلاش هستیم کمک دهک‌های بالای اقتصادی را به عنوان هدف اصلی کمیته امداد پیگیری کنیم.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه کمک به محرومان و نیازمندان صرفاً امکانات مالی و مادی نیست، تصریح کرد: به طور مثال کارآفرینان می‌توانند تعدادی از مدد جویان کمیته امداد را شاغل کنند که لازم است از همه توان مردم برای کمک به فقرا استفاده کنیم چرا که در برخی از موارد توانایی مردم بیشتر از حجم نیاز فقراست.

ذوالفقاری گفت:‌ شبکه‌های نیکوکاری خدمات مردم را به عنوان نهاد مسئول ساماندهی می‌کنند و این شبکه‌ها در تلاشند تا 6 نیاز اصلی مددجویان شامل نیازهای معیشتی، اشتغال، مسکن، آموزش، بهداشت و درمان را در کنار خیران و کمیته امداد برطرف کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: کمیته امداد با خیریه‌هایی که اصول خدمت به فقرا را رعایت کنند همکاری لازم را انجام می‌دهد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: متأسفانه تعداد خیریه‌ها در مناطق محروم و کم‌برخوردار کم و بیشتر آنها در شهرها مستقر هستند و با توجه به تجربه 35ساله کمیته امداد اطلاع رسانی نیاز فقرا در دستور کار این نهاد قرار دارد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی  کمیته امداد افزود: در نظر داریم در مناسبت‌های مذهبی مانند ماه مبارک رمضان استفاده لازم را در جذب کمک‌های مردمی داشته باشیم و در مقابل تأثیر خدمات این نهاد را به خیرین‌ با شاخص‌های دقیق در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی گفت: برخورد کمیته امداد با کمک‌های مردمی و خیرین‌ شفاف است و کمیته امداد در این راستا اعتماد‌سازی میان این نهاد و خیرین‌ را با در اختیار دادن اطلاعات مورد نیاز برای خیرین‌ انجام داده است.

ذوالفقاری‌ با بیان اینکه سهم مشارکت خیران در فقر‌زدایی را متناسب با توانایی خیر می‌دانیم، اظهار داشت: متأسفانه 10 میلیون خانوار ارتباط سازمان‌ یافته مشترک با کمیته امداد ندارند و تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های خالی در جهت توانمند‌سازی فقرا استفاده کنیم.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در خصوص سازمان‌دهی زکات در استان‌ها و شهرستان‌های کشور بیان کرد: برای بحث زکات این کار زیر نظر شورای زکات شهرستان‌ها و همچنین در استان‌ها زیر نظر نماینده ولی فقیه مدیریت  می‌شود که سال گذشته 230 میلیارد در زکات کسب درآمد داشتیم و همچنین 930 مرکز نیکوکاری با درآمد بالغ بر 130 میلیارد تومان دایر است که امیدواریم امسال هزار و 500 مرکز نیکوکاری به مراکز قبلی اضافه و به حدود 2 هزار 500 مرکز برسد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته 270 میلیارد تومان صدقه جمع‌آوری شده است تصریح کرد: کمیته امداد آمادگی مشارکت هر چه بیشتر مردم برای فقر‌زدایی مردم را دارد و اصولا خیریه‌ها باید در مناطقی با برخورداری اقتصادی بالا و با هدف رفع نیاز فقرا قرار گیرند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت: سهم مشارکت نقدی مردم در کمیته امداد 25 درصد است که اگرمشارکت‌های خدمتی انها را نیز اضافه کنیم این مشارکت افزایش خواهد یافت چرا که تکه اصلی کمیته امداد بر مشارکت مردم است.

** آسیب صندوق صدقات در کلانشهرها بیشتر از شهرهای دیگر است

ذوالفقاری در ادامه با بیان اینکه تاکنون در مورد صندوق صدقات در شهرها و روستاهای دیگر کشور با دستبرد و سرقت مواجه نشدیم، گفت: این موضوع بیشتر در کلانشهرها و به دلیل وجود برخی از آسیب‌های خود فرد و یا اینکه توسط معتادان متجاهر وجود دارد و در این راستا برنامه‌های مانند تعویض قفل صندوق صدقات و گسترش صندوق‌های خانگی و پرداخت پیامکی صدقه را انجام داده‌ایم.

وی تصریح کرد: قرار دادن صندوق صدقات در اماکن امن تر یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از سرقت این صندوق هاست.

** رشد 35 درصدی  درآمد صندوق صدقات

در ادامه جلسه ابوالقاسم رستگار مدیر کل امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد، گفت: در نظر داریم  حدود 20 هزار صندوق را در تهران ایمن سازی کنیم و از طریق تعویض قفل تا پایان آذر ماه سال جاری انجام خواهد شد و برای ایمن سازی صندوق صدقات شهر کرج اولویت دوم این نهاد است.

وی در ادامه گفت: با گسترش صندوق صدقات خانگی در تهران  و قرار دادن صندوق‌ها در اماکن سر بسته و با امنیت بالا تلاش می‌کنیم از سرقت مبالغ این صندوق‌ها جلوگیری کنیم و در این راستا توانستیم 35 درصد درآمد بیشتر  از این صندوق‌ها را داشته باشیم.

رستگار با بیان اینکه صندوق صدقات الکترونیکی در حال پیگیری است، افزود: استفاده از این صندوق‌ها بدون  محدودیت زمانی و مکانی در ایستگاه‌های بی آر تی امکان پذیر است اما در حال حاضر پرداخت الکترونیکی صدقه مبتنی بر موبایل و استفاده از اپراتورهای تلفن همراه است و فعلا در شهر مشهد مقدس از طریق من کارت (کارت بلیت اتوبوس) افراد صدقه خود را پرداخت می‌کنند.

مدیرکل امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد افزود: در سال 94 حدود 270 میلیارد تومان صدقه جمع آوری شد که از این مبلغ 30 درصد صرف مسکن، 17 درصد صرف کارهای فرهنگی، 16 درصد وام قرض الحسنه کارگشایی، 16 درصد صرف امور معیشت، 11 درصد صرف ازدواج، 8 درصد صرف درمان و دو درصد نیز صرف ابن سبیل در این نهاد شد.

وی در ادامه گفت: روش‌های الکترونیکی از طریق شماره گیری #1*8877* برای پرداخت کمک مردم و خیران در جشن عاطفه ها امکان پذیر است و هدف کمیته امداد از برگزاری جشن عاطفه در روز 25 شهریور ماه کمک و یا تحت پوشش قرار دادن تعدادی  از دانش آموزان مددجو توسط شرکت ها، کارخانه‌ها و موسساتی است که نوشت افزار تولید می‌کنند  و امیدوارم هیچ کودکی یتیمی به دلیل نداشتن امکانات مالی از شکوفا نشدن استعدادها رنج نبرد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
عجب
آخرین اخبار