باشگاه خبرنگارن جوان گزارش می‌دهد؛

شب‌پره‌ها در یک قدمی تصاحب شمشادستان‌ها/جنگل‌هايمان تاب آزمون و خطا ندارند

ارتش شب‌پره‌ها بی هیچ حریفی در حال گسترش و تصاحب جنگل های شمشاد شمال کشورمان هستند و هنوز راهکار ویژه‌ای برای مقابله با این آفت ارائه نشده است.

شب‌پره‌ها در یک قدمی تصاحب  شمشادستان‌ها/جنگل‌هايمان تاب آزمون و خطا ندارندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛این روزها ارتش شب پره ها بر فراز جنگل های شمشاد می رقصند و با پیشروی روز افزون خود در حال تصرف ریه های تنفسی زمین هستند.

گویا افت شمشاد های شمال کشورمان حریفی ندارند چرا که هنوز هیچ برنامه علمی و مناسبی برای ریشه کن کردن یا کنترل آنها اجرا نشده است.

در حالیکه براساس آخرین خبرها، حدود 1900 هکتار از جنگل های شمشاد اکنون به این افت آلوده شده و کارشناسان پی در پی هشدار می دهند، اما اخبار متناقضی از سازمان جنگل ها درباره شیوه برخورد با افت شب پره به گوش می رسد، اخباری که به شدت دوستداران و کارشناسان منابع طبیعی را نگران کرده است.

یک روز بحث سم پاشی جنگل مطرح می شود و روز دیگر از محلول پاشی نام می برند.

از زخم های کاری بهره برداری بیش از حد، قاچاق چوب، قطع درختان به بهانه تامین سوخت جنگل نشينان، چرای بی رویه دام و جنگل خواری که بگذریم ؛قتل عام شمشاد های شمال بدست افت شب پره در سایه بی توجهی مسئولان و امروز و فردا کردن آنها در شروع مقابله با این معضل تازه ترین اتفاقی است که جنگل های ضعیف ما را در آستانه نابودی قرار داده است.

**سم پاشی اقدامی ضد محیط زیستی است

سم پاشی جنگل برای مبارزه با افت شب پره درختان شمشاد، پیشنهادی از سوی سازمان جنگل ها بود که عده ای از استادان دانشگاه را وادار به واکنش کرد.

به همین دلیل آنها نامه ای در این باره منتشر کرده و نسبت به عواقب این رویکرد هشدار دادند.

کارشناسان معتقدند سم‌پاشی در جنگل، کاری نشدنی است و از همه جوانب رد شده است.

دلاور نجفی کارشناس محیط طبیعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این باره می گوید: طبق قائده کلی موجود در علوم محیط طبیعی، استفاده از انواع آفت کش‌ها در مزارع، عرصه‌های کشاورزی، اراضی بکر جنگلی و مرتعی، به لحاظ نقش این مناطق در چرخه تغذیه انسان علاوه بر اینکه موجب بروز اختلال در این بخش می‌شود، منجر به نابودی برخی از گونه‌های موجود در زیستگاه‌های فوق خواهد شد.

وی تاکید کرد: بنابراین پیشنهاد برخی از مسئولان در خصوص سم‌پاشی آفت«شب پره شمشاد» که این روزها به جان جنگل‌های هیرکانی افتاده، یک اقدامی ضد محیط زیستی است.

کارشناس محیط زیست با بیان اینکه استفاده از روش‌های شیمیایی و اصلاحات ژنتیکی در حال منسوخ شدن است،‌ گفت:‌ اگر بنا است در حوزه از بین بردن آفات اقدامی شود باید همچون دنیا به سمت استفاده از روش‌ بیولوژیکی حرکت کنیم.

نجفی افزود:‌ استفاده از روش بیولوژیکی باید به شکل کنترل شده باشد، نه اینکه بدون مطالعه و با ورود یک گونه غیربومی به گسترش آن، در جنگل بپردازیم.

وی ادامه داد:‌ روش بیولوژیکی مطالعه شده، باید تا حد ممکن از هرگونه آسیب وارده به گونه‌های جانوری و گیاهی موجود در منطلقه برحذر باشد.

کارشناس محیط طبیعی بیان داشت:‌ با اینکه تأثیر سم‌پاشی به روش شیمیایی بر درختان جنگلی خیلی روشن نیست، اما کاملا مشخص است که اکوسیستم تنها شامل درختان جنگلی نیست.

نجفی گفت: زندگی تمامی اکوسیستم‌های موجود در جنگل‌های هیرکانی اهمیت دارد، بنابراین مخالفت‌ ما در خصوص نحوه مقابله با آفت «شب پره شمشاد» حفاظت از تمامی زیست مندان جنگل‌ مذکور را در بر می‌گیرد.

مهرداد مدنی فوق دکترای تشخیص آفات و بیماری های منابع طبیعی نیز در این باره می گوید :افزون بر محیط بیولوژیک جنگل و مساحت خاص آن، استفاده از مواد شیمیایی مقرون به صرفه و قابل اجرا نیست. 

**محلول پاشی و تله نوری گزینه انتخابی مقابله با شب پره 

منصوره میر ابوالفتحی، عضو کارگروه حفاظت سازمان جنگل‌ها، درباره آخرین وضعیت طغیان آفت شب‌پره در جنگل های شمشاد شمال  می‌گوید: این آفت به مناطق دیگر نیز منتقل شده و قرار است با استفاده از تله نوری و محلول‌پاشی با آن مقابله شود.

 وی درباره اخبار ضد و نقیضی که درباره نحوه مقابله با آفت شب پره شمشاد‌های شمال منتشر شده و این‌که چرا برخی درباره تصمیم برای سم‌پاشی اظهارنظر کرده‌اند، می‌گوید: کمیته تخصصی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها از صاحب‌نظران بی‌غرض تشیکل شده و تمام نظراتی که در آن مطرح می‌شود، به‌طور کامل از سوی نمایندگان شورای جنگل، سازمان حفظ نباتات و کمیته جنگل بررسی می‌شود.

مدنی در باره روش محلول پاشی معتقد است :باید مشخص شود که قرار است از چه نوع محلولی و به چه شکلی استفاده شود، چراکه هنگام محلول‌پاشی باید شرایط خاص طبیعی حاکم باشد تا بتوان نتیجه گرفت، چون وزش باد می‌تواند کارایی این روش را کاهش دهد. 

**از شناسایی قسمت های آلوده و بحرانی تا نصب Gps 

برای مبارزه با آفت شب‌پره شمشاد‌های شمال باید برنامه‌ریزی مناسبی داشت تا بتوان از بهترین راهکار بهره گرفت. 

برای کنترل این آفت باید ابتدا قسمت‌های آلوده و بحرانی جنگل مشخص شود.

 مهرداد مدنی فوق دکترای تشخیص آفات و بیماری در گفتگو با رسانه ها در این باره معتقد است: باید درباره این مسأله تصمیم‌گیری کرد که آیا قرار است ریشه‌کنی اتفاق بیفتد یا آفت را کنترل کرد. 

وی معتقد است : به شکل دقیق باید مختصات منطقه آلوده شناسایی و عمق و حدود آن با جی پی اس تعیین شود.

فوق دکترای  تشخیص آفات و بیماری های جنگل ها می گوید :برای حل این مشکل باید همانند سایر کشورها از راه‌های مناسبی که پتانسیل آن در کشور وجود دارد، استفاده کرد، طوريکه باید نوع شب‌پره را شناسایی کرده و از دشمن طبیعی آن بعنوان راهکار استفاده کرد. 

کارشناسان می‌گویند به این شکل می‌توان از ورود و خروج افراد به این منطقه جلوگیری کرد و مانع گسترش آفت در سایر مناطق شد.

**علل طغیان آفت

کارشناسان درباره علل طغیان آفت شب‌پره شمشاد‌های شمال دلایلی را مطرح می‌کنند که براساس آن می‌توان گفت نظارت دقیقی بر ورود بذر و گیاهانی که وارد کشورمان می‌شود صورت نمی‌گیرد.

 آن‌ها معتقدند در ایران به قرنطینه بهای زیادی داده نمی‌شود، چراکه باید مبادی ورودی و خروجی کشور تحت کنترل باشد تا میوه و بذر همراه مسافران وارد کشور نشود.

 مدنی در این باره می‌افزاید: در کشورمان افرادی هستند که از خارج از کشور چمدان چمدان بذر و گیاه می‌آورند که این امر می‌تواند منشأ ورود بیماری‌های جدید به کشور باشد.

 افزون براین به گفته کارشناسان، ایستگاه‌های قرنطینه  کشورمان مجهز به دستگاه‌های پیشرفته شناسایی آفات نیستند، این درحالی است که باید درباره انتقال گونه‌های گیاهی در داخل کشور نیز هشدار داد، چراکه به نظر کارشناسان در داخل نیز تهدید‌هایی وجود دارد. 

برای نمونه انتقال گونه‌های گیاهی از شمال کشور به جنوب یا برعکس خطراتی در پی دارد و باید برای کاهش خطرات از نمونه‌هایی برای جابه‌جایی استفاده کرد که آلوده نباشند.

هومان خاکپور کارشناس محیط زیست نیز در گفتگو با خبرنگار ما می گويد :بهره برداری بی رویه، چرای دام، قاچاق چوب، قطع درختان برای تامین سوخت جنگل نشينان ؛از عوامل ضعیف شدن جنگلهايمان است. 

وی افزود :با ضعیف شدن جنگل، توان این ثروت الهی کم شده و با گشترش آفات و بیماری هایی مواجه خواهیم شد که به طور طبیعی در این بستر وجود دارد. 

کارشناس محیط زیست بیان داشت :بنابراین با افزایش و طغیان آفات و بیماری های جنگل، دشمن‌های طبیعی آنها به دلیل ضعف جنگل توانایی مقابله با آنها را نخواهد داشت، اتفاقی که در حال حاضر در جنگل هايمان به وضوح در حال رویت است. 
 
**جنگل هايمان تاب آزمون و خطا ندارند

با توجه به اظهارنظر کارشناسان باید هشدار داد که منابع طبیعی کشورمان در شرایطی قرار دارد که تاب آزمون و خطا را ندارد.

بنابراین با توجه به شرایط بحرانی آن نباید جنگل را به محلی برای دعواهای سیاسی بدل کرد، به همین دلیل باید راهکاری برای مقابله با تهدیدها انتخاب شود که کارایی لازم را داشته باشد. 

در واقع اکنون زمان کسب تجربه‌های تازه نیست؛ تجربه‌هایی که شاید به قیمت از دست دادن منابع طبیعی کشور تمام شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار