بولتون: همکاری آمریکا و روسیه در سوریه توهمی بیش نیست/ روش استقبال چینی‌ها از اوباما عمدی بود

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، احتمال همکاری این کشور و روسیه را برای حل بحران سوریه خیالبافی دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فاکس نیوز، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل گفت همکاری واشینگتن و مسکو برای منافع مشترک در سوریه توهم نادرستی است که دولت اوباما گرفتار آن شده است. 

وی  درباره همکاری های ضعیف آمریکا و روسیه در قبال تحولات سوریه گفت: این موضوع برای من جای تعجبی ندارد؛ البته اگر این همکاری ها نیز راه به جایی نبرد، برای من جای سرخوردگی نیز ندارد. به نظر من،  اینکه ما بتوانیم با روسیه علیه داعش همکاری کنیم و پیامدهای دیگری را شاهد نباشیم،  نوعی خیالبافی است. 

نماینده سابق سازمان ملل گفت: دولت مایل نیست ببیند مهم ترین منافع روسیه در این میان تقویت رژیم است و این در حالی است که  دولت اوباما دست‌کم در سخن می گوید هدفش براندازی این رژیم است.

بولتون در ادامه مدعی شد: به نظر من روسیه  از آتش بس سوء استفاده می کند. آتش بس و کمک رسانی  بشردوستانه در نوبت قبلی با شکست روبرو شد و این بار نیز با شکست روبرو می شود؛ زیرا روسیه و سوریه آن را نقض کردند. به نظر من موضوع، نبود راهبرد دولت آمریکا مطرح است. ازاین رو جای شگفتی برای من نخواهد بود که بشنویم آتش بس بیست و چهار ساعت بعد پایان گرفت. 

وی درباره اینکه آیا احتمالی که روسیه بخواهد نیروهای اسد را زمین گیر کند گفت: البته از دیدگاه آمریکا، این مهم ترین بخش این مساله است؛ زیرا بخش عمده‌ای از نیروی هوایی اسد معطوف نیروهای شورشی است که دولت آمریکا آنها را مسلح کرده و آموزش داده است. رژیم اسد حاضر نمی شود در کنار نیروهای روسیه، راهبردی را کنار بگذارد که هدف عمده آن افزایش حملات به مناطق تحت کنترل شورشیان است. 

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد: در واقع این توهمی است که براساس آن گمان می رود ما با روسیه در سوریه منافع مشترکی داریم. این مساله کاملا اشتباه است. البته ما از جزئیات این مذاکرات اطلاع نداریم و این نیز برای من نگران کننده است ولی باید راهی برای رساندن کمک‌های انساندوستانه بیابیم و این امر بدون رسیدن به توافقی که پایدار باشد، شدنی نیست. 

بولتون درباره استقبال سرد چینی‌ها از اوباما، که مجبور شد از پلکان اضطراری هواپیما پایین بیاید، مدعی شد: شکی نیست که این اقدامی طراحی شده بود؛ در زمان جنگ سرد این اصطلاح را به کار می بردیم که «رفقا این اتفاقی نبود.» سوال واقعی این است که چرا مقامات دولت که از پیش در آنجا حضور داشتند، اجازه چنین اتفاقی را دادند. از این رو مساله فراتر از آن چیزی است که به نظر می رسد و به نظر من قطعا عمدی در کار بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار