تلاش بغداد برای مهار آتش میدان نفتی قیاره/ سوختن چاه‌های نفت عراق در آتش خشم داعش

با وجود تلاش نیروهای عراقی برای مهار آتش قیاره، همچنان تعدادی از چاه‌های این میدان نفتی دچار حریق هستند.

تلاش بغداد برای مهار آتش میدان نفتی قیاره/ سوختن چاه‌های نفت عراق در آتش خشم داعش
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، وزارت نفت عراق اعلام کرد آتش در 6 چاه نفتی دیگر منطقه قیاره مهار شده است؛ اما همچنان تعدادی از چاه‌ها در آتش می‌سوزند. نیروهای دولتی عراق ماه گذشته موفق شدند کنترل این منطقه را از دست گروه تروریستی داعش خارج کنند. 

تروریست‌های داعش با پیشروی نیروهای دولتی عراق به سمت قیاره پیش از فرار از این منطقه، چاه‌های نفت را به آتش کشیدند. تا چند روز پس از بازپسگیری قیاره دود سیاه ناشی از سوختن چاه‌های نفت در آسمان دیده می‌شد و نفت در معابر اصلی سرازیر بود.

مقامات عراق هفته گذشته اعلام کردند آتش در 4 حلقه چاه را به کلی مهار کرده‌اند. اما در بازدیدی که یکی از خبرنگاران رویترز از این میدان انجام داد متوجه شد دود سیاه در بخش‌های مختلف همچنان به چشم می‌خورد. یکی از افسران نظامی عراق به وی گفت آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد.

«عاصم جهاد،» سخنگوی وزارت نفت عراق، در همین خصوص گفت مهار آتش در این منطقه  شامل اقداماتی از قبیل خارج کردن مواد منفجره از درون چا‌ه‌ها، خاموش کردن آتش و ممانعت از نشت نفت به درون رودخانه‌ به منظور جلوگیری از آلوده شدن آب است. 

وی افزود: همچنین برای ممانعت از سرازیر شدن نفت به سمت محله‌های مسکونی، دیوارها و چاله‌هایی در مسیر آن‌ ایجاد شده است. آتش در 3 حلقه چاهی که همچنان در دسترس تروریست‌ها قرار دارد نیز به محض بازپسگیری مهار خواهد شد.

در منطقه قیاره نفت خام ترش تولید می‌شود. این منطقه همچنین پالایشگاه کوچکی دارد که بخشی از نفت تولیدی در آن مورد پردازش قرار می‌گیرد. بنابر اعلام وزارت نفت عراق، تا زمان بازپسگیری موصل از داعش، تولید نفت در این منطقه متوقف خواهد ماند. 

پیش از اشغال این منطقه بوسیله گروه تروریستی داعش، روزانه 30 هزار بشکه نفت در میدان‌های نفتی قیاره و نجمه تولید می‌شد.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار