اوباما: آمادگی لازم برای تعطیلی زندان گوانتانامو را ندارم

رییس جمهور آمریکا اعلام کرد هنوز آمادگی لازم برای تحقق شعار انتخاباتی خود در 8 سال پیش را ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، باراک اوباما -- رئیس‌جمهور امریکا می‌گوید: برای تحقق وعدۀ انتخاباتی 8 ساله‌ گذشته‌اش مبنی بر تعطیلی زندان گوانتانامو آمادگی ندارد و این زندان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

باراک اوباما که تنها چند ماه به پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش باقی مانده است، پنج‌شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در لائوس درباره تعطیلی گوانتانامو گفت: «آمادگی انجامش را ندارم و آن هنوز هم ممکن است باز باقی بماند، زیرا همچنان مجدّانه به تلاش برای کاهش جمعیت (زندانیان) ادامه می‌دهیم.»

بنابراین گزارش، اوباما قویا به تعطیل کردن گوانتانامو پیش از پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش نیاز دارد، اما تلاش‌های وی را نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس خنثی می‌کنند.

رئیس‌جمهور امریکا افزود: «در حالی که ما همچنان به کاستن از جمعیت (زندانیان گوانتانامو) به سطح 40 یا 50 نفر مورد نظر خود ادامه می‌دهیم، کسانی هستند که عملیات چندین میلیون دلاری اجرا می‌کنند تا این افراد را همچنان حفظ کنند. مردم امریکا می‌پرسند که چرا باید این پول، صرف این کار شود وقتی می‌تواند در جای دیگری هزینه شود.»

امریکا در زندان گوانتانامو مظنونان تروریستی را نگهداری می‌کند. انتشار تصاویر و خبرهایی مبنی بر استفاده از روش‌های ضدانسانی و شکنجه در این زندان در سال‌های گذشته، انتقادات زیادی را علیه واشینگتن برانگیخته است.

کنگره امریکا در سال 2011 با طرح انتقال زندانیان گوانتانامو به خاک امریکا مخالفت کرد.

با این حال، امریکا با انتقال تعداد زیادی از زندانیان به کشورهای دیگر از شمار آنان در گوانتانامو کاسته است.

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اواخر مرداد امسال از انتقال 15 زندانی دیگر بازداشتگاه گوانتانامو به امارات خبر داد و اعلام کرد 12 تن از آنان اتباع یمن و سه تن دیگر افغان هستند.

این بیشترین تعداد جابه‌جایی زندانیان گوانتانامو از زمان حملات یازده سپتامبر 2001 تاکنون محسوب می‌‌شود.

با انتقال این زندانیان، شمار زندانیان در بازداشتگاه گوانتانامو به حدود 60 نفر کاهش یافته است؛ شمار زندانیان گوانتانامو در سال 2001 حدود 780 نفر بود.

دولت امریکا برای یافتن کشوری ثالث به منظورانتقال بازداشت شدگان یمنی با مشکل مواجه است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار