اردوغان و پوتین بحران سوریه را بررسی کردند

روسای جمهوری ترکیه و روسیه در تماس تلفنی آخرین تحولات بحران سوریه را بررسی کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه خبر تلویزیون دولتی ترکیه در خبر کوتاهی از گفت و گوی تلفنی دو رئیس جمهوری خبر داد و افزود: در این گفت وگو اردوغان و پوتین بر افزایش تلاش ها برای برقراری آتش بس در حلب به توافق رسیدند.

اردوغان به دنبال دیدار خود با ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست سران جی20 در شهر هانگژو چین، گفته بود در خصوص برقراری آتش بس در حومه حلب سوریه با روسیه گفت و گو و همکاری داریم و می خواهیم پیش از عید قربان، در این منطقه آتش بس برقرار شود.

اردوغان گفته است: هلال احمر ترکیه خود را آماده کرده تا به دنبال برقراری آتش بس، در آستانه عید قربان کمک های انسانی به منطقه ارسال کند.

روابط ترکیه و روسیه به دنبال سرنگونی جنگنده روسی در 24 نوامبر سال گذشته در مرز این کشور با سوریه بحرانی شد که پس از نامه ارسالی اردوغان به پوتین در خرداد ماه گذشته و به دنبال آن سفر وی به سن پیترزبورگ، دو طرف نسبت به عادی سازی روابط گام برداشتند.

عادی سازی روابط، دست آنکارا را در شروع عملیات سپرفرات در خاک سوریه باز کرد؛ ترکیه که به دنبال بروز بحران در روابط با روسیه، نمی توانست جنگنده های خود را در نوار مرزی سوریه به پرواز در آورد، با عادی سازی روابط دو جانبه، در 24 اوت یعنی 16 روز پیش عملیات برون مرزی را در شمال سوریه شروع کرد.

وسعت این عملیات98 کیلومتر و در عمق 40 کیلومتری خاک سوریه است. هدف از عملیات پاکسازی عناصر تروریستی از مرزهای این کشور و برطرف کردن تهدیدات فرامرزی عنوان شده است. اما با پیشروی نیروهای ترکیه و در هدف بودن الباب، دید مثبت آنکارا به پیشنهاد آمریکا برای عملیات مشترک در رقه و حضور نیروهای ترکیه در خاک سوریه، واکنش تند مسکو را به دنبال داشت.

وزارت امورخارجه روسیه روز چهارشنبه، از توسعه و تعمیق عملیات سپرفرات ترکیه ابراز نگرانی و تاکید کرد که عملیات برون مرزی ترکیه در سوریه باید با اجازه دولت مشروع سوریه و مصوبه شورای امنیت سازمان ملل باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۵
ادروغان آدم دغلی است ، مثل همه مهره های آمریکا ! روس ها نباید بازی بخورند . حکام ترک نشان دادند اگر قدرت داشته باشند ، جنگنده روسی را در داخل خاک سوریه مورد هدف قرار می دهند و اگر الان به روس ها کرنش می کنند ، به خاطر درک ناچیز بودنشان در مقابل قدرت روس هاست .
آخرین اخبار