دبکا: وحشت مقامات اسرائیلی از بهبود روابط آنکارا با مسکو و تهران

یک وبسایت صهیونیستی در مطلبی نوشت تلاش آنکارا برای بهبود روابط با مسکو و تهران باعث وحشت و ناامیدی مقامات رژیم صهیونیستی شده است.

دبکا: وحشت مقامات اسرائیلی از بهبود روابط آنکارا با مسکو و تهرانبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت صهیونیستی «دبکا» در گزارشی نوشت: دیدار «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان،» رؤسای جمهور روسیه و ترکیه، که امروز (سه‌شنبه) نهم اوت، در «سن پترزبورگ» انجام شد، باعث وحشت و آشفتگی مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل شده است.

در ادامه گزارش آمده است: دیدار مقامات بلندپایه روسیه و ترکیه که در حاشیه نشست جی-20 برگزار شد، به منزله پایان 9 ماه تنش میان دو کشور است. روابط آنکارا و مسکو پس از سرنگونی یک فروند سوخو-24 روسیه بوسیله جنگنده‌های ترکیه بر فراز مرز سوریه در 24 نوامبر 2015، رو به تیرگی نهاد. 

تنش‌های میان دو کشور 17 ژوئیه سال جاری میلادی و دو روز پس از سرکوب کودتای نافرجام ترکیه فروکش کرد. رئیس‌جمهور ترکیه پس از سرکوب این کودتا تصمیم گرفت از این فرصت برای جلب نظر منتقدان داخلی و همچنین بهبود روابط با روسیه نهایت استفاده را بکند. 

نگارنده گزارش در ادامه می‌افزاید: نگرانی مقامات اسرائیل این است که اردوغان با پشت کردن به آمریکا و «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) تمام تلاش خود را برای تقویت روابط با کرملین که دست در دست تهران دارد، به کار گیرد. در حقیقت، اردوغان قرار است چند روز پس از ملاقات با پوتین به دیدار «حسن روحانی،» رئیس‌جمهور ایران، در تهران بشتابد. اقدامات اخیر رئیس‌جمهور ترکیه باعث تشکیل جبهه جدیدی در منطقه خاورمیانه می‌شود که متشکل از ترکیه، روسیه، ایران، عراق، روسیه و حزب‌الله لبنان خواهد بود. چنین چشم‌انداری مانعی بر سر اجرای سیاست‌های اسرائیل درخصوص سوریه خواهد بود.

در ادامه گزارش آمده است: عادی‌سازی روابط تل‌آویو و آنکارا منوط به این بود که ترکیه روابط نظامی و اطلاعاتی خود را با آمریکا و ائتلاف ضدایرانی ادامه دهد. نگارنده گزارش در کمال وقاحت از ائتلاف سعودی ضدایرانی -که شامل عربستان، مصر، امارات و اردن است- تحت عنوان کشورهای عربی «میانه‌رو» نام می‌برد و می‌افزاید: دیدار روز سه‌شنبه پوتین و اردوغان نقشه‌های آمریکا، اسرائیل و سران [میانه‌روی] کشورهای عربی را بر هم خواهد زد. به نظر می‌رسد ترکیه به جای پیوستن به ائتلاف سعودی ضد شیعیان، اتحاد با ائتلاف روسیه-ایران را برگزیده باشد. 

در پایان گزارش امده است: اکنون اسرائیل خود را در برابر ائتلاف روسیه و ترکیه می‌بیند که تلاش می‌کند بر نفوذ ایران در سوریه بیفزاید.       


انتهای پیام/   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار