سامانه معامله عمومی تقویت اقتصاد مقاومتی را رقم می زند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: توان «سامانه معامله عمومی» در ایران سبب انتقال تجارب مفید شده و منجر به تقویت اقتصاد مقاومتی می شود.

سامانه معامله عمومی تقویت اقتصاد مقاومتی را رقم می زندبه گزارش خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاپور محمدی در اولین نشست خبری سازمان بورس و اوراق بهادار در جمع خبرنگاران افزود: توان داخلی باید به شکل حداکثری در بازار بورس تحقق یابد ، توان «سامانه معامله عمومی» در ایران سبب انتقال تجارب مفید در این بازار می شود و می تواند در چارچوب تقویت اقتصاد مقاومتی پیش برود.

وی با اشاره به «پروژه‌های اصلاح رویه‌های اجرایی در بورس و بازار سرمایه» که یکی از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی است، افزود: این پروژه علاوه بر کمک به فرآیند بورس می‌تواند در زمان سنجی آن کمک رسان باشد ،این در حالیست که این سامانه نظرسنجی فقط مختص بورس نیست و در بازار سرمایه هم فعال است.

محمدی در ادامه از راه‌اندازی ابزارهای جدید در سازمان بورس گفت: کوتاه کردن زمان از اولویت های اصلی در این بخش است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت : این سازمان با نهادهایی همچون بانک مرکزی که باعث کاهش نرخ سود بانکی شده ،تعامل دارد.

محمدی گفت : « تقویت فرآیند اطلاع و افشا » در بورس می تواند نسبت به تولید و فروش ماهانه کمک رسان باشد و طی هفته آینده عملیاتی می شود.

به گفته وی اطلاع‌رسانی بین‌المللی و شفافیت در شرکت‌ها از جمله اقدامات این سازمان است و امسال 20 شرکت ، شامل بانک و شرکت‌های مشمول تلفیق ، در این امر ملزم به ارائه گزارش های سال گذشته خود به صورت دقیق ، هستند.

محمدی در ادامه از تفاهم همکاری با آلمان در زمینه انتقال دانش مالی برای جذب سرمایه خارجی خبر داد و عنوان کرد: این تفاهم‌نامه علاوه بر تقویت این سازمان ،موجب جذب سرمایه‌گذاری خارجی می شود.

وی از راه‌اندازی سامانه پیامکی ظرف دو ماه آینده ، خبر داد و اظهار داشت: این سامانه سوء‌استفاده از کدهای معاملاتی را کاهش داده و مانع پولشویی می‌شود.

محمدی در ادامه از اصلاح مقررات زائد و دست و پاگیر در این سازمان خبر داد و گفت: اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه ،دسترسی مردم را به بورس راحت‌تر خواهد کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه از را‌ه‌اندازی رتبه‌بندی موسسات خبر داد و یادآور شد: این رتبه بندی به صورت محلی و بین‌المللی در سازمان صورت می گیرد و به زودی عملیاتی می‌شود.

وی در ادامه گفت: با معاملات بلوکی خارج از ضابطه برخورد می شود چرا که به شفافیت در قیمت و شاخص‌ها اعتقاد داریم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لزوم تقویت بازارگردانی که در حال بررسی است ،تصریح کرد: شرکت‌های سرمایه گذار و نهادهای مالی باید به تناسب فعالیت خود بازارگردانی کنند.

محمدی در ادامه با بیان اینکه سود برخی سهامداران از سوی این شرکت‌ها پرداخت نمی‌شد، اظهار کرد: معاونت حقوقی سازمان بورس سامانه‌ای را برای بررسی این کار طراحی کرده و رسیدگی به شکایت و حمایت از سهامداران خود را در دستور کار قرار داده است.

وی گفت برای راه‌اندازی بورس ارز در انتظار یکسان‌سازی نرخ ارز هستیم و بازار سرمایه آمادگی لازم را برای راه‌اندازی این بورس دارد.

محمدی در خصوص FATF در بازار سرمایه گفت: نظر سازمان بورس در خصوص FATF مطابق نظر وزیر اقتصاد است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام آمادگی لازم برای ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایه گفت: بورس تعاونی ، از بازار سرمایه جدا نبوده و موضوع تشکیل آن به هیچ عنوان مطرح نیست ، تنها پذیرش تعاونی‌های عام در بازار سرمایه صورت می گیرد و به زودی 15 تعاونی عام به تابلوی فرابورس خواهد رفت.

محمدی با بیان اینکه تزریق نقدینگی دغدغه اصلی بازار سرمایه است،گفت: در ایران هم‌اکنون بیش از یک تریلیارد تومان نقدینگی وجود دارد ،اما نقدینگی  در برخی حوزه‌ها به دلیل ایجاد بازدهی بی‌دردسر از محل تورم، زمین‌گیر شده است.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه سودآوری خود رااز منشأهای مختلف به دست می‌آورد، افزود: این سودآوری‌ها از محل افزایش قیمت محصولات، ریسک افراد یا سایر مؤلفه‌های کلان اقتصادی تأمین می‌شود ،از این رو قدرت بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها بالاتر است.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار