بوشهر؛

نیروگاه اتمی بوشهر نماد ممکن شدن ناممکن

مسوولان ایران و روسیه بارها از دشواری ساخت واحد نخست نیروگاه اتمی بوشهر گفته‌اند، نیروگاهی که آلمان‌ها پایه اش را گذاشتند اما روس‌ها تکمیلش کردند.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، آلمان‌ها سال 1354 ساخت دو واحد نیروگاه اتمی را در بوشهر آغاز کردند اما آنها با پیروزی انقلاب اسلامی کار را رها کردند تا این که 19 سال بعد یعنی سال 73 روس‌ها قرارداد تکمیل واحد نخست را به امضا رساندند و کار شهریور 1377 آغاز شد.

سرانجام نیروگاه اتمی بوشهر پس از فراز و فرودهای مختلف، 12 شهریور 1390 به شبکه سراسری برق متصل شد و یک سال بعد به ظرفیت صد در صد یعنی هزار مگاوات رسید.

 امروز این نیروگاه به طور رسمی به کشورمان تحویل نهایی شد. اتفاقی که رئیس شرکت دولتی روس اتم، آن را جشن امروز دانست.

سرگئی کرینکو در نشست خبری مشترک با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: متخصصان ایرانی و روسی با ساخت این واحد نیروگاهی کار ناممکن را ممکن کردند.

 رئیس شرکت دولتی روس اتم با بیان اینکه سازگار کردن12هزار تن تجهیزات آلمانی سابقه نداشت، ادامه داد: این کار به همت متخصصین ایرانی و روسی بدون حمایت کشور سازنده و ارایه مدارک و علیرغم خواست آنها انجام شد و ما با شما موفق به این کار شدیم.

وی افزود: بدون دلیل نبود که این طرح در سال 2015 جزء موفق ترین طرح‌های صنعت هسته ای دنیا معرفی شد.

به گفته کرینکو همکاری ایران و روسیه در صنعت هسته ای ادامه می یابد چون این دو دولت برای ساخت هشت بلوک توافق کرده‌اند.

 وی با اشاره به آغاز ساخت واحدهای دوم و سوم را نیروگاه اتمی بوشهر، این واحدها را از پیشرفته ترین بلوک‌های معاصر نسل 3+ دانست که الزامات بعد از فوکوشیما را می گذرانند، ضمن اینکه فناوری فرایند مورد استفاده در بلوک تست شده، مرجع مطمئنی هم دارد ودارای آخرین گواهینامه ایمنی غربی و الزامات آژانس است.

رئیس شرکت دولتی روس اتم با اشاره به افزایش سهم مشارکت متخصصان ایرانی در این واحدهای جدید، ایران در ساخت بلوک اول تجربه بسیار خوبی کسب کرد و همان طور که آقای صالحی گفت همکاری ما محدود به ساخت عملیات نیروگاهی نمی شود و می توانیم از انتقال فناوری ایزوتوپ‌های پایدار، تولید سوخت مورد استفاده برای راکتورهای تحقیقاتی و مسائل دیگر نام ببریم.

کرینکو از تفاهم نامه امضا شده با ایران گفت که بر اساس آن فناوری و تجربیات به متخصصان و شرکت‌های ایرانی منتقل می‌شود.

 وی ادامه داد: کارکنان ایرانی که امروز موفق به بهره برداری ایمن از نیروگاه شدند، مدت طولانی در روسیه آموزش نظری و عملی دیدند تا امروز به این مرحله رسیدند. اعتقاد داریم تجربه، تخصص و علمی که قبلا نزد پرسنل و شرکت های ایرانی اندوخته شده، می تواند نه فقط در صنعت نیروگاهی بلکه در صنایع دیگر هم استفاده شود.

رئیس شرکت دولتی روس اتم در پاسخ به این سوال که در صورت تغییرات سیاسی، تا چه حد روسیه پایبند به تعهدات خود در 10 سال است تا آن را به سرانجام برساند؟ گفت: پس از اینکه ما به طور مشترک توانستیم واحد اول را به سرانجام برسانیم، چنین سوالی نباید در ذهن خطور کند، روسیه و روس اتم همیشه تعهدات خود را تمام و کمال انجام می دهند.

رئیس روس اتم در پاسخ به خبرنگاری درباره مسائل ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر گفت: اینکه یک نیروگاه با چه ویژگی هایی می تواند ایمنی داشته باشد، داشتن سامانه های پسیو(passive) برای ایمنی است، این سامانه عملکردش به عملکرد کارکنان متکی نیست و اگر کاربر اشتباه عمل کند، خودش درست عمل خواهد کرد.

وی با بیان این که واحدهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر سهم بزرگی از همکاری استراتژیک ایران و روسیه خواهند داشت، بیان کرد: در ساخت این دو واحد جدید پیشرفته ترین الزامات فنی رعایت شده است.

 رییس شرکت دولتی روس اتم با بیان اینکه اعتقاد داریم این کار را با موفقیت پشت سر می گذاریم گفت: با راه اندازی این واحدها مجموعا 2100مگاوات به شبکه برق ایران اضافه می شود و این دو نیروگاه سهم بزرگی از همکاری استراتژیک دو کشور خواهند داشت.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.