اردبیل؛

تولید سالانه بیش از 690 هزار تن گندم در اردبیل/56 درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شد

استان اردبیل با دارابودن شرایط مطلوب برای کشت گندم همه ساله با اختصاص 320 هزار هکتار از اراضی کشاورزی برای کشت این محصول بیش از 690 هزار تن گندم برداشت و صادر می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ همه ساله با اختصاص بیش از 320 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان برای کشت محصول گندم بیش از 690 هزار تن گندم از زمین های زراعی استان برداشت، خرید و به کشورها و استان های همجوار صادر می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سطح زیرکشت گندم در سال جاری برداشت 318 هزار و 841 هکتار بوده است که از این مقدار اراضی کشاورزی برای کاشت و برداشت گندم 73 هزار و 200 هکتار آبی و 247 هزار و 241 هکتار دیمی بوده است و دراین راستا تمام تلاش ما دیمی کردن تمامی اراضی کشاورزی در استان است.

میرجمال الدین پورپیغمبر با اشاره به اینکه خرید تضمینی و تثبیتی محصول گندم از چند ماه اخیر در سطح استان اردبیل توسط مراکز خرید آغاز شده است، افزود: در همین راستا 548 هزار و 680 تن خرید تضمینی گندم داشتیم که تا به امروز خرید 553 هزار و 730 هکتار به صورت قطعی در دستور کار جهاد کشاورزی بوده است.

وی اظهار داشت: باتوجه به اینکه الگوی کشت نوین و آبیاری هم اکنون در دستور کار جهاد کشاورزی برای بهینه سازی تولید و برداشت است در تلاش هستیم تا با اجرای پروژه های آبی و خاکی عظیم استان اردبیل که در هفته دولت نیز شاهد افتتاح برخی از این طرح های عظیم عمرانی وکشاورزی بودیم کشت دیمی را جایگزین کشت آبی کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل فعالیت کشاورزی در این دوره بلند برداشت و خرید گندم قابل تقدیر و قدردانی دانست و گفت: کشاورزان تلاشگر استان در این دوره عملکرد قابل قبولی در برداشت و نیز عرضه محصول خود به بازار خرید و فروش گندم داشتند.

پورپیغمبر بیان داشت: باتوجه به ارزیابی قابل قبول برداشت گندم از مقدار معین اراضی کشاورزی سطح استان پیش بینی می شود بیش از 695 هزار و 46 تن تولید در کارنامه داشته باشیم که از این مقدار سهم اراضی دیم 313 هزار و 996 و اراضی آبی 381 هزار و 372 تن می باشد.

وی یادآور شد: در سال های اخیر به ویژه در مدت مشابه سال گذشته تولیدات محصول گندم در استان اردبیل بسیار خوب بود که انتظار می رود امسال نیز با تسریع روند برداشت و خرید و نیز پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران منطقه عملکرد تولید گندم در هرهکتار را ارتقا دهیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: پیش بینی می شود تا در هر هکتار عملکرد مطلوبی را شاهد باشیم که در همین راستا تاکنون در زمین های زراعی آبی 5 هزار و 210 و در اراضی دیمی نیز یک هزار و 270 کیلوگرم برداشت داشتیم.

پرداخت 56 درصد از مطالبات گندمکاران منطقه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: پرداخت مطالبات گندمکاران که این روزها اصلی ترین دغدغه و نگرانی این قشر تلاشگر در استان نیز است به طور جد در دستور کار جهاد کشاورزی استان نیز قرار گرفت که در همین راستا تا به امروز 56 درصد از مطالبات گندمکاران منطقه پرداخت شده است.

پورپیغمبر با اشاره به اینکه تا به اکنون 4 هزار میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است، افزود: در دستور کار داریم تا دهه دوم شهریور ماه این مقدار بدهی قبلی را نیز به طور کامل پرداخت کنیم که جهاد کشاورزی به جد پیگیری این مطالبه به حق کشاورزیان منطقه است.

حسین احمدی باروت، یکی از گندمکاران استان اردبیل با اشاره به اینکه هر کشاورز پس از یکسال گذشت زمان و تلاش وافر برای کاشت و برداشت محصول خود انتظار تسهیل روند فروش و پرداخت مطالبه گندم خود را دارد، افزود: در همین راستا محصول گندم من درجه یک بود که متاسفانه به دلیل عدم حمایت و خرید این محصل از سوی جهاد کشاورزی مجبور به فروش آن به سیلوهای نگهداری گندم در استان شدم.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه کشاورزان زحمتکش فراوانی در سطح استان مشغول کار در زمین های زراعی خود هستند و محصولات ناب و با کیفیت عالی تولید می کنند در ازای این تلاش وافر باید حمایت جدی نیز از سوی سازمان جهاد کشاورزی صورت بگیرد که هم اکنون مطالبه گندم های محول شده به سیلوهای استان نیز پرداخت نشده است و هر روز با وعده های جهاد کشاورزی در امر پرداخت مطالبه گندم مواجه هستیم.

این فرهنگی بازنشسته استان اردبیل در خصوص هزینه های هنگفت سم پاشی، آبیاری و مشکلات برداشت نیز حمایت جدی سازمان جهاد کشاورزی را لازمه اصلی کار در موفقیت آمیز بودن تولید محصول گندم در استان دانست.

حدود 3 هزار میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران اردبیل پرداخت نشده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار داشت: حدود 3 هزار میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران استان اردبیل پرداخت نشده است که تلاش بر این استا تا اواخر شهریور ماه تمام این مقدار ومبلغ به صورت کامل به گندمکاران منطقه پرداخت شود.

عدیل سروی گفت: هم اکنون قیمت تضمینی خرید گندم در استان هر کیلوگرم 12 هزار و 705 ریال است که ارزش ریالی کل گندم خریداری شده به صورت تضمینی نیز 703 میلیارد ریال است.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه استان اردبیل به دلیل برخورداری از بارش ها و پراکنش های جوی مناسب تا به اکنون درتولید محصول گندم و محصولاتی از این دست موفق عمل کرده است باید تمرکز و توجه داشت تا تولید و صادرات این نوع محصولات را که سودآوری بالا و بهبود وضع اقتصادی استان را به دنبال دارند را افزایش دهیم.

وی دلایل موفقیت آمیز بودن خرید محصول گندم را نیز ساماندهی مناسب و نوین مراکز خرید، افزایش مدت زمان خرید، استقرار ناظرین در هر مرکز توسط جهاد کشاورزی، همدلی و تعامل همه جانبه شرکت غله و خدمات بازرگانی استان با سازمان جهاد کشاورزی استان دانست.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
موفقیت امیز نبود