مدیرعامل بنیاد رودکی:

ارکستر سمفونیک تعطیل نشده است/ در تلاشیم جواهری مثل فخر‌الدینی را حفظ کنیم

صفی پور گفت: فخرالدینی چندبار برای مذاکرات به دفتر من آمد و هردوی ما در تلاشیم که به مشکلات گذشته دچار نشویم.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دقایقی پیش نشست خبری با موضوع برگزاری کنسرت کامریستی دلا اسکالا در تالار وحدت، با حضور علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی، مائورو کنچادوری سفیر ایتالیا در ایران و چرتی رایزن فرهنگی ایتالیا برگزار شد.

صفی پور در پاسخ به سوالی مبنی بر کناره‌گیری فخرالدینی و تعطیلی ارکستر ملی گفت: ما تا الان وقت زیادی گذاشته‌ایم تا وضعیت ارکستر‌های خودمان را به وضعیت مطلوبی برسانیم. خوشبختانه مسائل ارکستر سمفونیک خیلی زود حل شد و من به صراحت عرض می‌کنم که ارکستر سمفونیک تعطیل نشده و کار خود را ادامه می‌دهد. رهبر ارکستر شهرداد روحانی و کنسرت مایستر کامکار است.

وی افزود: در حال حاضر یک شورای فنی 5 نفره و یک شورای عالی 10 نفره مشورتی شامل گنجه‌ای، سریر، فخرالدینی، نور بخش، طالبی، شاهنگیان داریم، اما  در نظر داشتیم فقط یک ارکستر داشته باشیم که هم آهنگهای کلاسیک و هم موسیقی ملی را اجرا کند اما در تصمیمات نهایی قرار شد دو ارکستر داشته باشیم.

صفی پور در مورد فخرالدینی گفت: من دوبار به منزل ایشان رفتم و ایشان چندبار برای مذاکرات به دفتر من آمد و هردوی ما در تلاشیم که به مشکلات گذشته دچار نشویم.

وی افزود: متاسفانه در سالهای گذشته ما مشکل بیمه و دستمزد نوازندگان را داشتیم اما در حال حاضر  که این دو مشکل برطرف شده است، توقع داریم که نوازندگان هم اولین اولویتشان ارکستر باشد.

صفی‌پور ادامه داد: در حال حاضر من با مطالباتی روبرو هستم که هیچ جا مکتوب نشده!

وی تصریح کرد: گرچه فخرالدینی کناره‌گیری کرده است اما در آخر حرفش گفت تا زمانی که مشکلات حل نشود کناره‌گیری میکنم. به همین دلیل ما هم در حال تلاش هستیم که جواهری مثل فخرالدینی را از دست ندهیم.

در پایان اظهار کرد: شاید فخرالدینی از عنوان رهبر گروه ارکستر خداحافظی کرده باشد اما به ما قول داده است که برای چند برنامه با ما همکاری کند.

صفی‌پور همچنین درباره کنسرت ایران و ایتالیا اظهار داشت: هدف از این کنسرت برقراری روابط فرهنگی بین ایران و ایتالیا است. ما در ماه گذشته کنسرت ارکستر جوانان جهان را داشتیم که در 12 روز برگزار شد.

وی افزود: ایتالیا از جمله کشورهایی است که مشتاق ایجاد رابطه، به خصوص ایجاد رابطه فرهنگی در میان دو کشور است.

صفی پور گفت: گروه اسکالا در کشور ایتالیا و در شهر میلان دارای جایگاه بالایی است. همچنین این گروه در بسیاری از کشورهای جهان برنامه اجرا کرده و جوایز جشنواره های زیادی را کسب کرده است.

مدیرعامل بنیاد رودکی تصریح کرد: این کنسرت با دو رویکرد برگزاری برنامه در سطح ارکستر مجلسی و همچنین مستر کلاس با حضور نوازندگان و اساتید ایرانی، برگزار می‌شود. 

سپس کنچادوری سفیر ایتالیا پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: ما زمینه های خیلی گسترده ای برای ارتباط در حوزه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی داریم و این اتفاقی نیست که بحث فرهنگ را در درجه اول قرار داد‌ه‌ایم. دلیل آن وجود تفاهم فرهنگی میان ایران و ایتالیا است.

سفیر ایتالیا اظهار داشت: بین دو کشور ایران و ایتالیا پیشینه 3 هزار ساله وجود دارد. به همین دلیل است که وقتی امروز دو کشور ایران و ایتالیا با هم ملاقات می‌کنند، ایجاد ارتباط بسیار ساده و سهل است؛ چون اگر از نظر زبانی نتوانند با هم ارتباط برقرار کنند از نظر احساسی ارتباط برقرار می‌کنند. موسیقی نیازی به ترجمه شدن ندارد.

وی افزود: ما اسم بنیاد رودکی را در کنار اسکالای میلان می‌گذاریم و این باعث افتخار ما است.

در ادامه نشست چرتی رایزن فرهنگی ایتالیا عنوان کرد: ما در گذشته سه شب برنامه داشته‌ایم که از گروهی متشکل از نوازندگان جهان و ایران تشکیل شده بود، ولی این بار فقط یک شب برنامه داریم اما این اجرا از کیفیت بالایی برخوردار است. قطعاتی که اجرا خواهد شد ایده خوبی را به موسیقیدانان ایرانی در باره موسیقی قرن 18 و 19 ایتالیا می‌دهد.

وی افزود: از آنجا که می‌دانیم سطح موسیقیدانان ایرانی چقدر بالاست، تصمیم گرفته‌ایم یک مستر کلاس برای نوازندگان ایرانی قرار دهیم.

چرتی ادامه داد: آقای بیزا پیا شهردار میلان در سفر خود به ایران با آقای قالیباف صحبتهایی با رویکرد مبادله فرهنگی بین تهران و میلان داشتند.

وی ادامه داد: کار ما فقط به همین ختم نمی‌شود. ما امیدواریم همکاری خوبی بین ایتالیا و ایران داشته باشیم. ما در حال حاضر هم دو برنامه در نظر داریم. یکی برگزاری رسیتال پیانو به نفع زلزله زدگان ایتالیا و دیگری هم اجرای کنسرت ایتالیایی در جشنواره فجر.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار