اردبیل؛

اجرای طرح آبیاری تیپ در مزارع کشاورزی اردبیل

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: با اجرای آبیاری تیپ در مزارع سیب‌زمینی کشور می‌توان 90 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ حسین کربلایی خیاوی در جلسه شورای تحقیقات استان که در سال جلسات سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: تمامی سعی و اهتمام محققان، و کارشناسان اجرایی باید بر این اصل استوار باشد که جلوی از بین رفتن پایداری تولید محصولات کشاورزی را در سطح ملی بگیرند.

وی افزود: نتایج تحقیقات محققان نشان می‌دهد که متاسفانه مواد آلی خاک‌های حاصلخیز کشور به سرعت در حال از بین رفتن است و یکی از عوامل موثر در این خصوص سوزاندن کاه و کلش است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: با اجرای آبیاری تیپ در مزارع سیب‌زمینی کشور می‌توان 90 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی کرد.

کربلایی ادامه داد: باید مروجان کشاورزی اهمت مضرات سوزاندن کاه و کلش را به کشاورزان آموزش دهند و کشاورزان را ترغیب به برگرداندن بقایای مواد آلی به خاک کنند.

وی عنوان کرد: ازجمله عوامل دیگری که پایداری تولید را به شدت تهدید می‌کند فرسایش خاک است که انواع فرسایش‌های آبی و بادی را شامل می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل تصریح کرد: شخم مناسب زمین در اراضی شیب دار و استفاده از بادشکن‌‌ها به منظور جلوگیری از فرسایش بادی باید توسط مروجان در روستاها تبلیغ شود تا بیش از پیش شاهد از بین رفتن خاک به عنوان سرمایه ملی نشویم.

کربلایی اظهار کرد: یکی از موثرترین و کارآمدترین روش‌هایی که می‌توانیم با تبلیغ آن به زارعان با شوری خاک مبارزه کنیم مسأله بسیار مهم و کلیدی تناوب مناسب در انواع محصولات کشاورزی است.

وی عنوان کرد: کشاورزان می‌توانند با قرار دادن زراعت کلزا در تناوب با غلات ضمن اینکه به حاصلخیزی خاک و اصلاح ساختمان آن کمک می‌کنند مسئله شوری خاک را نیز با همین روش به‌ زراعی از بین ببرند فرهنگ کاشت کلزا برای مبارزه با شوری باید به بهترین نحو ممکن در بین زارعین تبلیغ شود.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در ادامه گفت: تمامی سعی و اهتمام محققان در تهیه و تنظیم طرح‌ها می‌بایست با رویکرد جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب و بهره‌وری از آب و بهترین روش آبیاری و تامین نیازهای آبی گیاه با حداقل آب مصرفی و رعایت مقوله بهره‌وری در مصرف آن باشد.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: اردبیل ، اجرای ، طرح ، آبیاری ، تیپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.