اردبیل؛

صادرات سیب‌زمینی اردبیل به کشورهای همجوار

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معان و کشاورزی استان اردبیل گفت: هم‌اکنون مشکلی در صادرات محصول سیب‌زمینی استان اردبیل به کشورهای همجوار وجود ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ حسین پیرموذن افزود: موضوع سیب‌زمینی هم اکنون به مهمترین بحث استان اردبیل تبدیل شده و مشکلی در زمینه صادرات سیب‌زمینی استان به کشورهای همجوار از جمله آذربایجان و عراق وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بیشترین جلسات تشکیل شده در اردبیل مربوط به مشکلات موجود در حوزه تولید و صادرات سیب‌زمینی است، گفت: متاسفانه عده‌ای با نام بحران سیب‌زمینی این امر را بزرگ کرده‌اند ولی در حال حاضر هیچ مشکلی در روند صادرات سیب‌زمینی به آذربایجان و کشورهای همجوار وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معان و کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: استان اردبیل ظرفیت بسیار بالایی در زمینه صادرات سیب‌زمینی و تولید این محصول دارد وانتظار می‌رود با حضور سفیر جدید ایران در آذربایجان روند صادرات سیب‌زمینی به این کشور تسهیل شود تا دغدغه و نگرانی کشاورزان منطقه برطرف شود.

پیرموذن تصریح کرد: دولت فعلی در قبال ارائه تسهیلات و جوایز صادراتی به صادرکنندگان عملکرد مناسبی نداشته و در این زمینه مسئولان مربوطه تنها حرف زده‌اند که انتظار می‌رود هر چه زودتر جوایز صادراتی به صادرکنندگان ارائه شود تا روند صادرات محصول سیب‌زمینی در اردبیل توسعه یابد.

وی افزود: روابط تجاری و اقتصادی ایران و آذربایجان یک ظرفیت بسیار مهم و اساسی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی و خدماتی است و انتظار می رود با برگزاری نشست‌های مشترک بین مسئولان دولت‌های ایران و آذربایجان در این زمینه اقدامات اساسی انجام شده و مسیر توسعه و پیشرفت هر دو کشور هموار شود.

روند صادرات محصول سیب‌زمینی در اردبیل تسهیل شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل گفت: باید هر چه زودتر روند صادرات محصول سیب‌زمینی استان اردبیل به کشور آذربایجان تسهیل شود.

اقبال عباسی در نشست مشترک سفیر ایران در آذربایجان با تجار اردبیل اظهار داشت: برخی مشکلاتی در زمینه روابط تجاری و اقتصادی ایران و آذربایجان وجود دارد که انتظار می‌رود با رایزنی‌های اساسی مشکلات اقتصادی و تجاری دو منطقه برطرف شود تا شاهد توسعه و پیشرفت اقتصادی دو منطقه باشیم.

وی تصریح کرد: استان اردبیل ظرفیت‌های بسیار بالایی در بخش کشاورزی دارد و انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌های اساسی روند صادرات محصول سیب‌زمینی استان اردبیل به کشور آذربایجان تسهیل شود تا دغدغه‌ها و نگرانی تولیدکنندگان منطقه برطرف شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل بیان کرد: نگهداری بازار آذربایجان برای استان اردبیل یک امر مهم و ضروری است و باید با استفاده از این ظرفیت راه صادرات به دیگر کشورهای همسایه را از طریق آذربایجان فراهم کنیم که انتظار می‌رود سفیر ایران در آذربایجان در این زمینه اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

عباسی با بیان اینکه در کنار مسائل اقتصادی، مسائل سیاسی و امنیتی بین دولت ایران و آذربایجان از اهمیت اساسی برخوردار است، افزود: اگر بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های منسجم زیرساخت‌های صادرات محصولات کشاورزی و خدماتی در اردبیل را فراهم کنیم شاهد تحول اقتصادی عظیمی در استان خواهیم بود.

وی گفت: منطقه ویژه اقتصادی نمین یک ظرفیت بسیار مهم و اساسی برای استان اردبیل است که با راه‌اندازی این منطقه انتظار می‌رود گام بزرگی در توسعه صادرات و اشتغالزایی در منطقه به وجود آید که هم اکنون مراحل مختلف راه‌اندازی این منطقه انجام شده و مطالعات زیست‌محیطی این منطقه نیز در حال اتمام است.

سیب‌زمینی‌کاران اردبیل با مشکل فروش مواجه هستند

نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان محصول استراتژیک سیب‌زمینی با مشکلات فروش مواجه هستند که نیاز است هر چه سریع‌تر این دغدغه ها و نگرانی‌ها برطرف شود.

رضا کریمی در دیدار با سفیر ایران در آذربایجان اظهار داشت: متاسفانه دولت‌های قبلی و دولت فعلی در رابطه با حل مشکل سیب‌زمینی‌کاران استان و کشور خوب عمل نکرده و نیاز است در این زمینه مسئولان اهتمام ویژه‌ای برای حل این مشکل داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه سیب‌زمینی مهمترین محصول تولیدشده در استان بوده و استان اردبیل قطب تولید سیب‌زمینی کشور محسوب می‌شود، گفت: در این زمینه تولیدکنندگان این محصول استراتژیک با مشکلات فروش مواجه هستند که نیاز است هر چه سریع‌تر این دغدغه ها و نگرانی‌ها برطرف شود.

کریمی تصریح کرد: یکی از راهکارهای حل مشکل سیب‌زمینی‌کاران استان رفع موانع صادرات و تولید است که این امر نیازمند اقدامات اساسی از سوی مسئولان کشور ایران و آذربایجان و کشورهای همجوار است تا بتوانیم روند صادرات سیب‌زمینی در منطقه را تسهیل کرده و دغدغه و نگرانی کشاورزان را رفع کنیم.

نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ارتباط کشور ایران و آذربایجان را مهم و ضروری خواند و افزود: این دو کشور ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه اقتصادی، سیاسی و تجاری دارند که انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مناسب این روابط دوچندان شود تا دو کشور در مسیر پیشرفت و ترقی قرار گیرند.

وی بیان کرد: قیمت فعلی سیب‌زمینی در استان اردبیل متناسب با هزینه تولیدکنندگان نبوده و این امر کشاورزان منطقه را با مشکلات زیادی مواجه کرده و انتظار می‌رود هر چه زودتر با رایزنی‌های اساسی این مشکلات برطرف شود تا در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل تولیدکنندگان گام بزرگی در تحقق منویات مقام معظم رهبری و افزایش تولید داخلی بردارند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار