شمار آوارگان سودان جنوبی به یک میلیون نفر رسید

سازمان ملل متحد اعلام کرد شمار آوارگان سودان جنوبی که مجبور به فرار از این کشور شده‌اند از مرز یک میلیون نفر گذشته است.

شمار آوارگان سودان جنوبی به یک میلیون نفر رسیدبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، سازمان ملل متحد اعلام کرد شمار آوارگان سودان جنوبی که مجبور به فرار از این کشور شده‌اند از مرز یک میلیون نفر گذشته است.

کمیساریای عالی امور پناهندگان در سازمان ملل متحد، جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شمار آوارگان سودان جنوبی که به کشورهای همسایه پناه برده‌اند، این هفته از مرز یک میلیون (نفر) گذشته است.»

بر اساس این بیانیه، 1.61 میلیون نفر دیگر نیز در داخل سودان جنوبی آواره شده‌اند.

لئو دابز، سخنگوی کمیساریای عالی امور پناهندگان در سازمان ملل در ژنو با اشاره به این آمارها گفت: «پنج سال پس از استقلال، این مسئلۀ بسیار غم‌انگیز است.»

افزایش شدید شمار آوارگان سودان جنوبی در پی موج جدیدی از درگیری‌های خشونت‌آمیز در این کشور صورت گرفته است که از ماه جولای (تیر-مرداد) امسال آغاز شده و حدود 200 هزار نفر بر تعداد آوارگان افزوده است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد با ارائه این آمار، جوان‌ترین کشور جهان را در کنار کشورهای سوریه، افغانستان و سومالی قرار داده است که جنگ و ناامنی باعث گریختن شمار بسیاری از اتباع آنها شده است.

سودان جنوبی در پی ناآرامی‌هایی در سال 2011 اعلام استقلال کرد اما وقوع یک جنگ داخلی خشونت‌آمیز در دسامبر 2013 باعث شد بسیاری از مردم از این کشور بگریزند. سالوا کی‌یر، رئیس جمهور سودان جنوبی و ریک ماچار، معاون او بر سر تقسیم قدرت همچنان اختلاف دارند. 

ده‌ها هزار نفر در این درگیری‌ها و ناآرامی‌ها کشته و بیش از 2.5 میلیون نفر نیز آواره شده‌اند.

اوگاندا، کشور همسایهٔ سودان جنوبی که میزبان 375 هزار آوارۀ این کشور است هشدار داده که منابعش برای تأمین احتیاجاتِ این آوارگان در حال اتمام است و در این زمینه نیاز به حمایت دارد.

بر اساس گزارش‌ها، تقریباً نیمی از جمعیت 8.5 میلیون نفری سودان جنوبی برای زنده ماندن به کمک‌های غذایی متکی هستند.

اوایل امسال و بر اساس توافق صلح میان طرف‌های درگیر، ریک ماچار، رهبر شورشیان سابق به جوبا، پایتخت سودان جنوبی بازگشت تا به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در دولت وحدت ملی به ریاست سالوا کی‌یر خدمت کند. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار