در دیدار وزیر ارشاد با روزنامه‌نگاران ارمنی مطرح شد؛

چاپ با فعالیت ارامنه وارد ایران شد/ از قدیم ایرانیان با ارامنه پیوند دوستی داشته‌اند

صبح امروز دیدار علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران و روزنامه نگاران ارمنی و تعدادی از خبرنگاران رسانه های داخلی در هتل انقلاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز دیدار علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران و روزنامه نگاران ارمنی کشورهای ارمنستان، آمریکا، کانادا، سوریه، چک، لبنان، فرانسه و تعدادی از خبرنگاران رسانه های داخلی در هتل انقلاب برگزار شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از خیر مقدم به حاضران گفت: خوشحالم امروز توانستم در جمع شما حضور پیدا کنم. جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس، با توجه به بینشی که دارد به همه ادیان الهی رسمیت بخشید و در قانون اساسی جمهوری اسلامی این ادیان به عنوان ادیان اصلی پذیرفته شدند. رهبر کبیر ما، انقلاب اسلامی ایران را متعلق به همه می دانستند و توحید را هم عمل مشترک همه.

وی افزود: خوشبختانه ملت ما، ارامنه را به عنوان مردم درستکار، متخصص، امین و صادق می شناسند و پیوند و ارتباط ایرانیان و ارامنه محکم است. شخصیت های مختلف ارامنه در رشته های معماری، موسیقی، تئاتر، سینما و ... فعالیت دارند.

جنتی اظهار داشت: ارامنه در عرصه ادبیات و چاپ کتاب بسیار فعال بوده اند. امروز را به مناسبت هشتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این روزنامه دور هم جمع شده ایم. علاوه بر انتشار نشریات ارمنی زبان، سه تقویم ارمنی در کشورمان به چاپ می‌رسد.

وی با اشاره به ارتباط و تعامل نزدیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان گفت: بین ۱۳ کشور همسایه ایران، ارتباط ما با کشور ارمنستان بیشتر و نزدیکتر است. امیدواریم در حوزه های مختلف هنری با هم همکاری کنیم و بتوانیم فیلم، نمایش، چاپ کتاب و... مشترک داشته باشیم .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز تاسف از اتفاقات و حرکت های تروریستی در عراق و سوریه عنوان کرد: آنها این اقدامات تروریستی را به اسم اسلام انجام می دهند. متاسفانه در جریان این اتفاقات علاوه بر کشته شدن بسیاری از مسلمانان، تعداد زیادی از مسیحیان نیز آواره شدند و کلیساها و ابنیه ویژه آنها نیز ویران شد. کشور ایران برای رهایی و نجات مردم این دو کشور از وجود تروریست ها کمک زیادی به آنها می کند.

وی با اشاره به تشکیل یک بنیاد مشترک از ایرانیان و نمایندگان آشوری، ارامنه، کلیمی گفت: امیدوارم ضمن پیوند دو کشور ایران و ارمنستان، حوزه مطبوعات و روزنامه نگاران این دو کشور نیز تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند.

پس از سخنان جنتی از طرف روزنامه نگاران ارمنی هدیه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اعطا شد.

در این مراسم همچنین صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی، با اشاره به نقش و تاثیر فعالیت ارامنه در ایران در حوزه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری در ایران گفت: چاپ با فعالیت ارامنه وارد ایران شد. امیدوارم صدای ایران که ندای مظلومی است، در جهان بلندتر شنیده شود و پیوند ارامنه و ایران بیشتر از پیش محکم شود.

اسقف سروس سرکیسیان اسقف ارامنه ایران و تهران، با تشکر از وزیر ارشاد کشورمان گفت: بهانه حضور ما در این محفل و مجلس منتشر شدن روزنامه قدیمی الیک است. همانطور که هر زایمان و تولدی با درد و رنج همراه است، تولد این روزنامه هم با رنج و سختی توام بود. اما این نوزاد نوپا توانست به مسیر خود با همه سختی ها ادامه دهد. امیدوارم اهالی رسانه‌ در رسالت خود موفق باشند. این جلسه که به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده، خود گواهی برای توجه و ارزش این حوزه در ایران است.

وی با اشاره به قدمت فرهنگ و هنر در ایران گفت: از همان زمان هخامنشی و حکومت کوروش، توجه و اهمیت او به فرهنگ و هنر و به ملل مختلف و مردم کشورهای جهان مشخص بود.

سرکیسیان اظهار داشت: از قدیم الایام ایرانیان با ارامنه پیوند داشته اند و آنها در ایران به پیشرفت و رشد دست یافتند. تاسیس صدها کلیسا و اماکن مخصوص به ارامنه نشان دهنده این است که ارامنه به عنوان شهروند پذیرفته شده است و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جایگاهی برای ارامنه تعیین شده و آنها مورد احترام بودند.

وی با اشاره به حضور و فعالیت ارامنه در حوزه فرهنگ و هنر کشور گفت: به گواهی تاریخ اولین چاپخانه ایران و منطقه را ارامنه در جلفای اصفهان بنا نهادند. این کار و این پویش تاکنون ادامه داشته است. در عرصه ادب و هنر، حقوق و... صدها کتاب در این چاپخانه منتشر شده است.

وی با ارائه آمار کتب منتشرشده توسط ارامنه در زمان قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران گفت: اولین نشریه ارمنی در سال ۱۸۹۵ و سپس در سالهای ۱۸۹۶ و ۱۸۹۹ نشریات دیگر نیز منتشر شد.

پس از سخنان اسقف سرکیسیان، نمایندگان ارامنه کشورهای مختلف، به بیان سخنانی کوتاه پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات هم در این مراسم گفت: وقتی به من مژده دادند که میتوانم در این جلسه شرکت کنم، خوشحال شدم؛ چون با بسیاری از ارامنه دوست هستم.

وی افزود: ارامنه در نهضت مشروطیت، انقلاب اسلامی و اتفاقات مهم کشور ما حضور داشتند. همزیستی و تعامل مسالمت آمیز امام موسی صدر با مسیحیان زبانزد بود.

حجت الاسلام و المسلمین دعایی با اشاره به هشتاد و پنجمین سالگرد انتشار روزنامه «آلیک» گفت: تعدادی از ارامنه در خصوص قیام امام حسین (ع) مقاله و پژوهش داشته اند و این افتخار بزرگی است. من از نمایندگان رسانه های ارامنه حاضر در ایران دعوت میکنم در طول هفته های آینده جلسه داشته باشیم و با نظر و دیدگاهتان کیفیت کار ما را بیشتر کنید.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار