ساری،

دریای خزر، زیبا اما مرگ آور

دریای زیبا و دوست داشتنی خزر، گاهی مرگ آور می شود و سفری بی بازگشت را برای میهمانان خود رقم می زند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  همه ساله با آغاز سفرهای تابستانی به کرانه های مازندران، هر مسافری برای تن به آب زدن و شنا در بستر خزر لحظه شماری می کند، اشتیاقی وسوسه انگیز که گاها میهمانان دریا را به کام مرگ می کشاند.

مسافرانی که می گویند: مگر می شود به مازندران آمد و از دریای آن دیدن نکرد و به ساحل دریا آمد و در بستر آن شنا نکرد؟

یکی از مسافران که مردی 40 ساله و از اهالی اصفهان بود، در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مهمترین دلیل سفر خود و خانواده اش را به مازندران، دریای خزر و شنا در آب آن عنوان کرد.

او با اشاره به اینکه اهالی مازندران هر زمان که اراده کنند می توانند به دریا بیایند و از لذت حضور در سواحل آن بهره مند شوند، افزود: فقط چند روز مهمان مازندران هستند و نمی خواهند فرصت شنا کردن در دریا را از دست بدهند، حتی با وجود مواج بودن دریا.

مسافری دیگر که بدون توجه به اخطارهای ناجی غریق، در محدوده شنا ممنوع مشغول شنا شد، با بیان اینکه اگر در دریا شنا نکند، سفرش به مازندران بی معنا خواهد بود، گفت: زمانی از شنا در دریا لذت خواهد برد که تا عمق آن پیش برود.

این مسافر در پاسخ به این سوال که حفظ جانش مهمتر است یا شنا تا دوردست ها، ادعا کرد که شنا گر قابلی است و از پس خود بر می آید.

به گفته ناجیان غریق، شنا در محدوده خارج از طرح های دریا بدون در نظر گرفتن عمق و وسعت آن، عدم آشنایی با فن شنا، عدم آگاهی از تفاوت شنا در دریا و استخر از دلایل بروز حادثه برای گردشگران است.

عیسی قاسمی طوسی، دبیر ستاد طرح سالم سازی دریا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  با بیان اینکه بیش از 99 هزار نیروی امدادی و نجات غریق امسال در این طرح به کار گرفته شدند، گفت: از این تعداد بیش از 86 هزار و 800 نفر را نیروی نجات غریق و بیش از 12 هزار نفر را نیروی امدادی تشکیل می دهند.

عیسی قاسمی طوسی، به جان باختن 74 غریق از ابتدای خرداد تاکنون در دریای مازندران اشاره کرد و افزود: 24 تن آنها در محدوده طرح شنا طعمه امواج دریا شدند.

دبیر ستاد طرح سالم سازی دریا با تاکید به اینکه در موج سوم سفرهای تابستانی شاهد ازدیاد مسافر به مازندران و دریای شمال خواهیم بود، با توجه به طوفانی و نیمه طوفانی بودن دریا تا پایان زمان اجرای طرح، همکاری یگان ویژه نیروی انتظامی را برای کاهش آمار غرق شدگان خواستار شد.

وی گفت: نوشهر با 17غریق بیشترین و جویبار، فریدونکنار و میاندورود هر کدام با یک غریق، کمترین آمار غرق شدگان را به خود اختصاص داده اند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر مازندران نیز با بیان اینکه 10هزار و 246 حادثه دیده دریا امسال با حضور به موقع نجاتگران هلال احمر از مرگ نجات یافتند، گفت: بیشتر این نجات یافتگان خارج از محدوده طرح دریا مشغول شنا بودند.

فخاری با اشاره به شناسایی 358 نقطه حادثه خیز در دریای مازندران، افزود: هزار و 31 ناجی غریق و امدادگر هلال احمر امسال در این نقاط مشغول به کار شدند.

وی کمبود تابلوهای هشدار شنا، ناآشنایی شناگران با خطرات دریا، مبادرت به شنا در ساعات غیر از طرح دریا و در روزهای طوفانی و همچنین نداشتن کارت های صلاحیت و آمادگی برخی از ناجیان را از مهمترین دلایل حوادث دریایی اعلام کرد.

وی گفت: بیشترین جان باختن مسافر در دریای مازندران نیز مربوط به استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، تهران ،اصفهان ، کرمان و کرمانشاه است.

رئیس هیات ناجیان غریق مازندران نیز شمار غریق شدگان در محدوده طرح دریا را نگران کننده اعلام کرد و گفت: این آمار بیانگر ضعف در اطلاع رسانی و کاهش انگیزه ناجیان غریق به دلایلی چون تعویق در حقوق پرداختی و چند شغله بودن برخی از آنها بیان کرد.

کریمیان آخرین آمار نجات یافتگان با کمک ناجیان غریق را 2 هزار و 528 نفر اعلام کرد.

معاون عملیات نیروی دریابانی مازندران نیز با بیان اینکه نظارت در محدوده طرح سالم سازی دریا مغفول مانده است، به بکار گیری سرناجی جهت هدایت، کنترل و نظارت بر عملکرد ناجیان غریق تاکید کرد.

سرهنگ حسین زاده حضور فعال تیم های نیروی انتظامی در سواحل را از عوامل اصلی کنترل و کاهش غریق در دریا اعلام کرد.

با توجه به اینکه بیشتر غرق شدگان از قشر جوان، غیربومی و مسافر هستند، به نظر می رسد اطلاع رسانی و فرهنگ سازی درباره نحوه استفاده مطلوب و ایمن از دریا نیاز به عزم ملی در کشور دارد و تلاش مسئولان استانی به تنهایی چاره ساز نیست.

طرح سالم سازی دریا از اول خرداد با استقرار 95 طرح در نوار ساحلی مازندران شروع شد و بر خلاف سالهای گذشته که تا پایان شهریور ادامه داشت، با توجه به اینکه 31 شهریور امسال روز چهارشنبه است و مسافران معمولا تا آخر تعطیلات در استان اقامت خواهند داشت، اجرای این طرح تا 2 مهر در استان ادامه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.