آیا خودروهای الکتریک تهدیدی برای شرکت‌های نفتی محسوب می‌شوند؟

پایگاه اینترنتی اویل‌پرایس به بررسی تأثیر تولید خودروهای الکتریک بر شرکت‌های نفتی پرداخت.

آیا خودروهای الکتریکی تهدیدی برای شرکت‌های نفتی محسوب می‌شوند؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از اویل‌پرایس، نگرانی غول‌های صنعت نفت در خصوص افزایش تعداد خودروهای الکتریک منطقی نیست. اگر قرار باشد به چشم‌انداز پیمان‌نامه سازمان ملل در تغییر اقلیم یعنی کاهش نرخ گرمایش جهانی به 1.5 درجه سلسیوس دست‌یابیم، خودروهای الکتریک باید تا سال 2035 پنجاه درصد بازار خودرو را به خود اختصاص دهند. اما غول‌های نفتی می‌توانند بدون نگرانی و با خیالی آسوده به کار خود ادامه دهند.

میزان فروش خودروهای الکتریک در سه‌ماهه نخست سال 2015، قابل توجه نبوده است. خودروهای الکتریک در نروژ یک سوم کل فروش بازار خودرو را به خود اختصاص دادند. این رقم در هلند 5.7 درصد و در انگلیس 1.2 درصد بود. این در حالیست که فروش خودروی الکتریک در کشورهایی مانند آمریکا، چین، آلمان و ژاپن، که در بازار خودرو پیشرو هستند، حتی به یک درصد هم نرسید.

انگیزه خریداران برای دستیابی به خودروهای الکتریک نسبت به پیش افزایش یافته است و تولیدکنندگان در تلاشند کیفیت محصولات خود را افزایش و هزینه خرید را کاهش دهند. فرض بر این است که این تغییرات آغازِ پایان صنعت نفت خواهد بود؛ اما واقعیت چیز دیگری است: ایجاد اینگونه تغییرات زمان زیادی می‌برد.

بلومبرگ در ماه فوریه گزارشی را منتشر کرد که در آن پیش‌بینی شده خودروهای الکتریک تا سال 2040، 35 درصد بازار جهانی را به خود اختصاص می‌دهند و بهای آنها به طور متوسط 22 هزار دلار خواهد بود. البته تحقق این پیش‌بینی به سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت باتری‌های بهتر برای خودروهای الکتریکی بستگی دارد.

بنابر تحلیل بلومبرگ، اگر خودروهای الکتریک، 35 درصد بازار را به خود اختصاص دهند، تقریباً 1 میلیون بشکه نفت خام از مصرف روزانه جهانی در سال 2026 حذف می‌شود. این مقدار در سال 2028 به 2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و با این حال  صنعت نفت همچنان سرپا خواهد ماند.

بنابر تحقیقات انجام شده شرکت‌های خودروسازی کمتر از 20 سال برای الکتریک کردن تمام محصولات خود زمان دارند و رسیدن به این هدف در این مدت زمان به هیچ‌وجه امکان پذیر نیست. سهم خودروهای الکتریکی از بازار تنها یک درصد است که باید در تقریباً 30 سال به 50 درصد برسد که کاملاً دور از واقعیت است. در نتیجه شرکت‌های بزرگ نفتی نباید نگران کاهش روزانه تولید خود باشند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار