محمد عبدالسلام: سازمان ملل قادر به حل بحران یمن نیست/ ملت ما تسلیم فشارهای آمریکا و عربستان نمی‌شود

سخنگوی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد سازمان ملل قادر نیست بر خلاف سیاست‌های آمریکا و عربستان برای حل بحران یمن اقدام کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن، در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین تاکید کرد: ملت یمن تسلیم شروط و فشارهای آمریکا و عربستان سعودی نخواهد شد.

وی درباره دلایل ادامه حضور هیئت ملی یمن در مسقط گفت: سازمان ملل قادر نیست خلاف سیاست‌های آمریکا و عربستان سعودی برای حل بحران یمن عمل کند و یکی از این موضوعات شرایط بازگشت هیئت ملی یمن به کشور است.  اواخر هفته گذشته با سفیر آلمان در مسقط دیدار کردیم و گفتگوهایی درباره مانع تراشی‌ها درمسیر بازگشت هیئت ملی به یمن صورت گرفت و وی گفت سازمان ملل به نقش خود عمل کرد و آماده بود هواپیمایی را در اختیار هیئت ملی قرار دهد و دلیل تاخیر در بازگشت ما به یمن این بود که ما حاضر به پذیرش این کمک سازمان ملل نشدیم. ما برای روشن شدن این موضوع برای سازمان ملل اقداماتی داشتیم. آمریکا و عربستان سعودی این موانع را ایجاد کردند تا هیئت ملی به یمن برنگردد. ما می‌دانیم که سازمان ملل قادر به هیچ کاری نیست و سعودی ها و آمریکایی ها نمی خواهند هیئت ملی به یمن برگردد تا محاصره حریم این کشور شکسته نشود. 

سخنگوی جنبش انصارالله یمن در ادامه گفت: آمریکا عامل محاصره هوایی یمن هستند  و با استفاده از اقدامات لجستیک خود و کمک به عربستان سعودی، محاصره هوایی را بر ملت یمن تحمیل کرده‌اند. آمریکایی‌ها می‌خواهند هیئت ملی یمن در مسقط بماند. آنها همسو با سیاست های عربستان سعودی در تجاوز به ملت یمن عمل می کنند. ما همچنین درخواست کردیم با یک هواپیمای عمان به یمن برگردیم ولی آمریکایی ها بار دیگر همان شروط سعودی‌ها را درباره بازگشت ما به یمن مطرح کردند و ما نیز حاضر به پذیرش این شروط نیستیم.

عبدالسلام در پاسخ  به این پرسش که آیا فکر نمی‌کند درباره اعلام تشکیل شورای عالی سیاسی قبل از بازگشت به یمن شتابزده عمل کرده‌اند، گفت: ما فکر نمی‌کنیم این موضوع به بازگشت هیئت ما به یمن ربط داشته باشد. ما در نبردی روشن برای مقابله با نیروهای متجاوز به یمن شامل آمریکایی‌ها و سعودی‌ها قرار داریم. آنچه که برای ما مهم بوده ملت در محاصره یمن است. امروز هزاران نفر از یمنی ها در مصر و اردن در بلاتکلیفی به سر می برند و قادر به بازگشت به کشور خود نیستند. تلاش ما برداشته شدن این محاصره هوایی است.

سخنگوی جنبش انصارالله یمن در پاسخ به این پرسش که هیئت ملی یمنی چه اقداماتی در مسقط داشته است، گفت: ما زمانی یکصد روز در کویت حضور داشتیم و همچنین پیش از این بیش از دو ماه به عمان سفر کرده بودیم. ما در این کشور دیدارهای مختلفی با سفرای اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی داشتیم. همچنین به عراق سفر کردیم و مورد استقبال گسترده دولت و ملت این کشور در زمینه حمایت از شورای عالی سیاسی قرار گرفتیم و می توانیم تلاش های بیشتری برای به رسمیت شناختن شورای سیاسی در کشورهای عربی و اسلامی و مقابله با متجاوزان و رسوا کردن نیروهای متجاوز به یمن داشته باشیم. ما توانستیم اثبات کنیم که سازمان ملل قادر به حل بحران در یمن نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کند به گروگان گرفته شده‌اند، گفت: خیر این گونه نیست و وضع ما به مانند وضع هزاران نفر از شهروندان بلاتکلیف یمنی در فرودگاه های مصر و اردن است که نمی توانند به کشور بازگردند. 

سخنگوی جنبش انصارالله درباره اقدام عبد ربه منصور هادی در ترمیم کابینه مستعفی و فراری یمن به ویژه دستور به انتقال بانک مرکزی یمن از صنعا به عدن، بیان داشت: این تصمیم بسیار خطرناک بوده و اقتصاد یمن را هدف قرار داده است. وی با این تصمیم تلاش می کند ملت یمن را مجازات کند. عبد ربه منصور هادی تصمیمات خطرناک و یکجانبه علیه اقتصاد یمن اتخاذ کرده است. این تصمیم و دیگر تصمیمات منصور هادی هیچ مشروعیتی ندارد و او تنها بر اساس دستورات سعودی ها و آمریکایی ها کار می کند.

عبدالسلام افزود: آنان با این گونه تصمیمات می‌خواهند ملت یمن تسلیم فشارهای خارجی شود. این تصمیمات نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت درباره یمن و همچنین بیانیه اخیر این شوراست. پس از این که نیروهای متجاوز به لحاظ نظامی نتوانستند ملت یمن را به زانو درآورند این بار به تصمیمات خطرناک اقتصادی علیه این ملت روی آورده اند. 

وی اضافه کرد: منصور هادی مدعی است از ملت یمن حمایت می‌کند ولی مشخص شده است که از به اصطلاح دولت خود برای سرکوب ملت یمن استفاده می کند. این گونه تصمیمات وی احمقانه بوده و زندگی شهروندان یمنی را هدف قرار داده است. ملت یمن و شورای عالی سیاسی این کشور قاطعانه با این گونه اقدامات منصور هادی برای حفظ آزادی،استقلال و عزت ملت یمن مقابله خواهد کرد.

سخنگوی جنبش انصارالله یمن درباره وضع از سرگیری مذاکرات صلح یمن گفت: از سرگیری این مذاکرات به نظر قدرت‌های مستکبر به ویژه آمریکا و عربستان سعودی مرتبط است. اگر این طرف‌ها فکر کنند شرایط برای راه حل سیاسی فراهم است، زمینه را ایجاد می‌کنند. امروز آمریکایی ها می‌خواهند عربستان را از باتلاق یمن نجات دهند. تلاش واشینگتن این است که ملت یمن را به زانو درآورد. شروطی که مطرح می کنند در ضدیت حاکمیت یمن و تصمیم‌گیری‌های این کشور شمرده می شود. ما آماده پذیرش راه حل های عادلانه هستیم و به مقابله و مقاومت خود در برابر گزینه های جنگی ادامه خواهیم داد.

سخنگوی جنبش انصارالله یمن افزود: ما در حال حاضر در یک نبرد سرنوشت ساز قرار داریم، بنردی که امنیت، استقلال و حاکمیت و کرامت شهروندان یمنی را هدف قرار داده است. هدف از این جنگ برای بازگرداندن منصور هادی به حکومت در یمن نیست. هدف از این جنگ برای از بین بردن قدرت تصمیم گیری سیاسی و حاکمیت یمن است تا این کشور در سلطه عربستان سعودی و آمریکا قرار داشته باشد و ما هرگز این وضع را نمی پذیریم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار