آمانو به دنبال ادامه ریاست بر نهاد هسته ای سازمان ملل است

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید کرد که قصد دارد برای سومین دوره پیاپی، نامزد تصدی این مقام شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، یوکیا آمانو دیپلمات 69 ساله ژاپنی تاکید کرده که فعالیت این نهاد نظارتی هسته ای سازمان ملل متحد فنی است.

آمانو در سال 2009 برای نخستین بار با حمایت کشورهای غربی مانند آمریکا که با البرادعی بر سر چگونگی برخورد با برنامه هسته ای برخی کشورها اختلاف نظر داشت، به عنوان مدیر کل این سازمان انتخاب شد.

جایزه صلح نوبل سال 2005 به البرادعی و آژانس بین المللی انرژی اتمی، اختصاص یافت. آمانو در یک کنفرانس خبری در جریان برگزاری نشست فصلی 35 عضو شورای حکام آژانس، بدون مشخص کردن کشور ویژه ای، گفت که شماری از کشورها مرا به ادامه خدمت به عنوان مدیر کل پس از سال 2017، ترغیب کرده اند.

دومین دوره چهار ساله ریاست وی بر این نهاد هسته ای سازمان ملل متحد در نوامبر سال آتی (2017)، پایان می گیرد.

پیش بینی می شود که رافائل گروسی دیپلمات آرژانتینی و رئیس گروه تامین کنندگان هسته ای، رقیب وی در جریان انتخاب مدیر کل تازه آژانس باشد. گروسی هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است.

این گروه باشگاهی از کشورهایی است که به منظور جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای، برای محدودکردن صادرات فناوری حساس تلاش می کنند.

دوره دوم دبیر کلی آمانو با توافق هسته ای میان قدرت های جهان و ایران در سال گذشته میلادی (2015) و آزمایش های مکرر هسته ای کره شمالی، هم زمان بود.

پیونگ یانگ از پیش از انتخاب آمانو به این سمت در سال 2009، به بازرسان آژانس اجازه ورود به کره شمالی و بازرسی از تاسیسات هسته ای این کشور را نداده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار