افشای حقایق پشت پرده نئوم:

شهری که با تهدید روستائیان ساخته می‌شود

برخی مشارکت‌کنندگان در پروژه نئوم عربستان می‌گویند ماموران اجازه داشتند برای بیرون کردن مردم از سر راه پروژه، تا حد کشتن از زور استفاده کنند.

«مالکوم او» مدیر عامل یک شرکت انگلیسی که در حوزه محیط زیست کار می‌کند و برای همکاری با عربستان در پروژه «نئوم» قراردادی ۱۰۰ میلیون دلاری امضا کرده بود، می‌گوید پس از افشای حقایق تکان دهنده پیرامون آرمان‌شهر ولیعهد عربستان از این قرارداد خارج شده است. 

به گزارش بیزنس اینسایدر، شرکت انگلیسی «سولار واتر» قرار بود تعدادی نیروگاه آب‌شیرین‌کن خورشیدی در شهر نئوم عربستان بسازد. اما به گفته فعالان حقوق بشر، عربستان مشغول تخریب روستا‌ها و اخراج اجباری اهالی آن است تا راه را برای ساخت این کلان‌شهر باز کند. مدیرعامل سولاتر واتر می‌گوید از گزارش‌های مربوط به تهدید مردم چنان وحشت‌زده شده که قرارداد نئوم را در سال ۲۰۲۲ لغو کرد. 

وی یک روز پس از افشای اطلاعات مشابه از سوی یک سرهنگ تبعیدی سعودی حاضر به مصاحبه شده است. سرهنگ «رابعه آلنزی» که سال گذشته از عربستان به انگلیس تبعید شد، به تازگی گفته که به او دستور داده شد تا اگر در مسیر ساخت نئوم با روستایی مواجه شد، آن را تخریب کرده و مردم را بیرون براند. سرهنگ نامبرده می‌گوید این اجازه به او داده شده بود که اگر کسی در خانه خود ماند و از دستورات اجتناب کرد، در صورت لزوم می‌تواند کشته شود.

سال گذشته، سه مرد معترض به پروژه نئوم در عربستان به اعدام محکوم شدند. این کشور در تلاش است تا هرگونه انتقادی نسبت به برنامه بلندپروازانه خود را سرکوب کند. 

نئوم قرار است به صورت خطی ساخته شود و طول آن ۱۷۰ کیلومتر برنامه ریزی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار