اردوغان: آمریکا نباید به تروریستی مانند گولن پناه بدهد

رئیس جمهور ترکیه گفت: آمریکا هیچ عذر و بهانه ای برای نگهداشتن فتح الله گولن ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از رویترز، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه اختصاصی با رویترز اعلام کرد آمریکا نباید به تروریستی مانند فتح الله گولن پناه بدهد و فعالیت های شبکه گولن باید در سراسر جهان ممنوع شود.

اردوغان با اعلام اینکه آمریکا هیچ عذر و بهانه ای برای نگهداشتن گولن ندارد تاکید کرد اگر واشینگتن متحد استراتژیک آنکارا و شریک ما در ناتو است، پس نباید اجازه دهد تروریستی مانند گولن در خاک این کشور سازمان خود را اداره کند.

گولن که از سال 1999 در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کند ، هر گونه دخالت در کودتای نافرجام ماه ژوییه در ترکیه را رد کرده است و واشنگتن نیز می گوید تنها در صورت ارائه شواهد مستدل در اثبات این اتهام ، گولن را به ترکیه مسترد خواهد کرد.

اردوغان افزود: حالت فوق العاده سه ماهه که پس از کودتای نافرجام در ترکیه اعلام شد ، در صورت لزوم ممکن است تمدید شود . افراد گولن همه جا رخنه و نفوذ کرده اند ، ما به شناسایی آنها و بازداشت توطئه چینان ادامه خواهیم داد و تمدید حالت فوق العاده به این فرایند کمک خواهد کرد.

منتقدان می گویند اعلام حالت فوق العاده دست اردوغان را در محدود کردن یا تعلیق آزادی ها ، به منظور دور زدن پارلمان و اتخاذ تدابیر سریع علیه مخالفانش بازتر می گذارد.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد اروپا به رغم تلاش های چندین ساله ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا ، از عمل به تعهداتش سر باز زده است.

وی گفت : ترکیه به وعده های خود در خصوص فرایند عضویت عمل کرده است . این یک جاده دوطرفه است و اروپا نیز باید به وعده های خود جامه عمل بپوشاند و ما از اروپا می خواهیم در این باره صادق باشد.

روابط ترکیه و آمریکا بر سر حمایت های آمریکا از شبه نظامیان کرد سوری «ی پ گ» نیز که از گروه های موثر در مبارزه با داعش در سوریه به شمار می روند ، تیره و تار شده است.
 
اردوغان در این باره گفت : داعش و یگان های مدافع خلق کُرد ، منشا اصلی تهدید به شمار می روند. ما صبورانه عمل کردیم. ما همه نیروهای خود را در سوریه مستقر نکرده ایم  و در شرایط کنونی شهر جرابلس به دست مخالفان میانه رو آزاد شده است.

وی با اشاره به حمایت ترکیه از طرح بیرون راندن داعش از مقر آنها در رقه سوریه گفت :  ترکیه برای آزاد سازی رقه به طور یکجانبه وارد عمل نخواهد شد و در این زمینه با اقدامات نیروهای (به اصطلاح) ائتلاف تحت امر آمریکا همکاری خواهد کرد.

اردوغان همچنین مدعی شد بدون برکناری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت ، هیچ صلح پایداری در سوریه محقق نخواهد شد .ترکیه میزبان حدود دو میلیون و هفتصد هزار آواره سوری است.  





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۵
آقااجازه! این تئاتر کمدی پست مدرن موزیکال هنوز تموم نشده؟ ازاولش هم بی مزه بود چه برسه به اینکه اینقزه طولش بدن!!!
آخرین اخبار