واکنش‌های جهانی به توافقنامه صلح بین دولت افغانستان و حزب اسلامی

شماری از کشورها و نهادهای کمک کننده دولت افغانستان از توافقنامه صلح بین دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار استقبال کردند.

واکنش‌های جهانی به توافقنامه صلح بین دولت افغانستان و حزب اسلامی
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، توافقنامه بین دولت وحدت ملی و حزب اسلامی حکمتیار روز پنجشنبه اول میزان (مهر) میان نمایندگان دولت افغانستان و حزب اسلامی افغانستان امضا شد. این سند پس از امضای محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نافذ خواهد شد.

سفارت آمریکا در کابل می‌گوید از این توافقنامه به عنوان یک گام رو به جلو برای پایان دادن مسالمت آمیز جنگ در افغانستان استقبال می‌کند.

در اعلامیه سفارت آمریکا آمده: آمریکا به حمایت خود از روند صلح به مالکیت و رهبری افغانستان که منجر به توقف خشونت و منازعه از سوی مخالفین مسلح دولت، قطع روابط با گروه‌های تروریستی و پذیرفتن قانون اساسی افغانستان، به شمول محافظت از حقوق زنان و اقلیت ها گردد، ادامه می‌دهد.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز خوشبینی خود را از امضای این توافقنامه اعلام کرده است.

یوناما اعلام کرده که از تلاش‌های حکومت افغانستان برای تعامل با کسانی که خواهان صلح هستند، حمایت و استقبال می‌کند.

در اعلامیه یوناما تاکید شده که روند صلح باید توسط افغانها و تحت مالکیت افغانها باقی بماند.

سفارت بریتانیا در افغانستان نیز توافقنامه صلح بین دولت افغانستان و حزب اسلامی را یک گام مثبت خوانده و گفته منتظر تطبیق کامل آن می‌باشد.

بی‌بی‌سی نوشت: در اعلامیه سفارت بریتانیا آمده که این کشور از تلاشهای حکومت افغانستان در راستای صلح به رهبری خود افغانها حمایت می‌کند و از همه گروه‌ها می‌خواهد که از چنین تلاشهایی برای پایان جنگ، بهبود امنیت، ثبات و رفاه حمایت کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار