سیما سمر:

حکمتیار از مردم افغانستان معذرت بخواهد

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، باید از شهروندان افغانستان معذرت‌خواهی کند.

حکمتیار از مردم افغانستان معذرت بخواهد
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، سیما سمر رئیس این کمیسیون تأکید می‌کند که آنان طرفدار صلح و حل منازعات از طریق گفتگو اند؛ اما به هیچ وجه نمی‌خواهند حق مردم و قربانیان جنایات جنگی، زیر پا شود.

بانو سمر گفت: باید گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، برای ایجاد زمنیۀ بهتر سیاسی، از شهروندان افغانستان معذرت‌خواهی کند و این شجاعانه‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدام برای آوردن صلح در کشور است.

در هفتۀ گذشته حکومت افغانستان به امضای توافقنامۀ صلح با نمایندگان حزب اسلامی گلبدین حکمتیار مؤفق شد. حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در جنگ‌های داخلی افغانستان سهیم بوده است و هم چنان در سال‌های اخیر در برابر حکومت افغانستان جنگیده است.

سیما سمر تأکید کرد که برخی از جنایات به حدی بزرگ است که فراموش نمی‌شود.

این در حالی است که عضو بلندپایه حزب اسلامی هفتۀ گذشته از طریق رادیو آشنا صدای امریکا از مردم افغانستان معذرت خواست.

قریب‌الرحمان سعید عضو رهبری حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در جریان یک بحث سیاسی رادیو آشنا صدای امریکا از مردم افغانستان و به ویژه از خانواده‌هایی که در جریان جنگ‌های داخلی آسیب دیده اند، معذرت خواست.

او گفت: هر نقصانی که به ملت رسیده باشد، نقصان خود ما است، اگر کسی شهید شده باشد، زخمی شده باشد، به شکل طبیعی از آنان معذرت می‌خواهیم.

هم‌چنان این عضو ارشد حزب اسلامی تأکید کرد که برای پیگرد قراردادن عاملان جنایات در افغانستان، باید یک محکمۀ باصلاحیت بی‌طرف ایجاد شود و به شمول این حزب تمام افراد دخیل، به ملت افغانستان حسابدهی کنند.

از سوی دیگر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر از جنبش روشنایی خواست تا تظاهراتی را که قرار است در ۶ میزان راه اندازی کنند، به تعویق بیاندازند و مشکل شان را با حکومت افغانستان از طریق مذاکره حل نمایند.

سیما سمر که در کنفرانس کمیسیون مستقل حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق بشر افغانستان سخنرانی می‌کرد، وضعیت زنان، اطفال، بی‌جاشدگان داخلی، مهاجرین و زندان‌های افغانستان را نگران کننده خواند.

بر بنیاد آمار کمیسیون مستقل حقوق بشر در شش ماه نخست سال جاری ۷۲۹ قضیۀ خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است که ۷۵ قضیۀ آن نقض جدی حقوق بشر است.

هم ‌چنان ۱۲۴ پروندۀ خشونت علیه کودکان در شش ماه نخست سال، در این کمیسیون به ثبت رسیده است که 28 قضیۀ آن نقض جدی حقوق کودکان است.

بر اساس گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر در زندان‌های افغانستان که تحت مدیریت وزارت داخله و امنیت ملی قرار دارد شکنجه هم‌چنان ادامه دارد و هیچ کسی به جرم شکنجه در زندان‌ها، پیگیری نشده است.

بر اساس آمار کمیسیون حقوق بشر افغانستان در تمام زندان‌های این کشور ۲۹ تا ۳۰ هزار زندانی وجود دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.