هک اطلاعات کاربران ایمیل موقعیت یاهو را متزلزل کرد

انتشار خبر دسترسی هکرها به اطلاعات دست‌کم 500 میلیون کاربر ایمیل، یاهو را با دردسر جدی مواجه کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بیزینس اینسایدر؛ یاهو در سال‌های اخیر از دیگر رقبای خود در دنیای سرویس‌های دیجیتال عقب مانده و تلاش زیادی بکار بسته تا کاربران اینترنتی را برای بازگشت به ایمیل تشویق کند. در همین دوران حساس برای یاهو، انتشار خبر هک شدن اطلاعات دست‌کم 500 میلیون کاربر سرویس ایمیل، همه را ناامید کرد.

یاهو احتمال داده است که دست یک عنصر دولتی پشت پرده حمله به سرورهای این شرکت است.

یاهو در بیانیه روز پنجشنبه خود اعلام کرد هم اکنون در حال هشدار به کاربرهایی است که احتمالا حساب کاربری آنها در معرض خطر قرار گرفته باشد.

این شرکت توصیه کرده است کاربرانی که از سال 2014 رمز عبور ایمیل خود را تغییر نداده اند، این کار را در اولین فرصت ممکن انجام دهند. یاهو همچنین توصیه کرده است آن دسته از کاربرانی که از رمزهای عبور مشابه برای دیگر حساب های کاربری خود استفاده می‌کنند، نسبت به تعویض آنها هم اقدام کنند.

اطلاعات تعداد زیادی از کاربران یاهو فاش شده و به خطر افتاده است. در حال حاضر مشخص نیست که چه تعداد از کاربران در معرض خطر هستند اما این موضوع بسیار جدی و همه گیر است.

در ماه اوت هکری اعلام کرد اطلاعات خصوصی 200 میلیون کاربر یاهو را بدست آورده و به فروش می‌رساند. داده‌های مسروقه در فضای آنلاین 1800 دلار به فروش رسیده است. اطلاعات دزدیده شده شامل سال تولد، نام کاربری و رمز عبور و در برخی موارد حتی نسخه پشتیبان (بک آپ) ایمیل افراد نیز شده است.

رسانه‌ها از این رویداد به عنوان بزرگترین حمله سایبری در تاریخ اینترنت یاد می‌کنند. سران یاهو که زمانی دست رد به پیشنهاد خرید 44 میلیارد دلاری مایکروسافت زده بودند، مرداد گذشته برای فروش این شرکت با قیمت کمتر از 5 میلیارد دلار به توافق رسیدند. کارشناسان معتقدند بعید است شرکت مخابراتی ورایزن که خریدار یاهو است، در واکنش به خبر افشای اطلاعات حساب‌های کاربری، تغییری در مفاد و قیمت توافق شده اعمال کند.

"کوری ویلیامز،" مقام ارشد شرکت "سنتریفای،" متخصص در حوزه امنیت رایانه‌ای، در این باره گفت: این ماجرا می‌تواند بحران بزرگی را برای یاهو رقم بزند.

یاهو تا پیش از انتشار این خبر نیز با کاهش چشمگیر کاربران یاهو مواجه شده بود؛ هرچند "مریسا مایر،" مدیر عامل یاهو، تلاش زیادی کرده بود این سرویس را ارتقاء بخشد. 

آمارهای رسمی نشان می‌دهد در ماه ژوئیه سال جاری (31 روز منتهی به 11 مرداد) تعداد استفاده کنندگان سرویس ایمیل در سراسر جهان 161 میلیون نفر بر وری رایانه‌های شخصی بود که 30 درصد کمتر از سال 2014 است. در مقابل تعداد استفاده‌کنندگان از سرویس جی‌میل متعلق به کمپانی گوگل 9 درصد افزایش یافت و به 429 میلیون کاربر رسید.

هک شدن اطلاعات کاربران یاهو این نگرانی عمیق را بوجود آورده است که شرکت مذکور پس از کاهش درامدها که 8 سال گذشته بطور مداوم با آن درگیر بوده است، توان کافی برای سرمایه‌گذاری بر روی حفظ امنیت کاربران و اطلاعات آنها را ندارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۰ مهر ۱۳۹۵
خوبه
آخرین اخبار