قم؛

یادبود آیت‌الله سید مهدی روحانی

آیت‌الله سید مهدی روحانی، از نخستین افرادی در حوزه علمیه قم بود

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛آیت‌الله سید مهدی روحانی، از نخستین افرادی در حوزه علمیه قم بود که کار گروهی را بنیان نهاد و به‌ همراه‌ گروهی‌ از استادان‌ حوزه و‌ از سال‌های‌ 1325 به‌ بعد که‌ حزب‌ توده‌ و دیگر احزاب‌ التقاطی‌ به‌ سمت‌ اعتقادات‌ مردم‌ هجوم‌ آورده‌ بودند، جلساتی‌ را برپا کرد که‌ در‌ آن‌، به‌ نقد مارکسیسم‌ پرداخته‌ می‌شد.

درباره این عالم ربانی، سخن فراوان است پدر آیت‌الله سید مهدی روحانی، یعنی آیت‌الله حاج سید ابوالحسن روحانی، یکی از علمای بسیار محترم قم است.

در حقیقت دوران کودکی سید مهدی در خانه‌ای گذشت که مرکز علم، فضیلت و فقاهت بود. این خانه قدیمی که عمر آن متجاوز از صد سال است، در یکی از قدیمی‌ترین محلات قم، یعنی محله «گذرقلعه» قرار دارد.

در عین حال، پدر و مادر سید مهدی از خانواده‌های اصیل و ریشه‌دار سادات قم بودند. مرحوم آیت الله حاج سید صادق قمی، مرجع دینی مردم در نیمه نخست قرن چهاردهم هجری، فقیهی صاحب نفوذ و یگانه مرجع قضاوت و حلّ و فصل منازعات بود. او پایه‌گذار بیت شریف «روحانی» و بنیانگذار مسجد و مدرسه حاج سید صادق است. همچنین مرحوم آیت‌الله حاج سید فخرالدین حسینی قمی، شیخ العلمای قم و از شاگردان مبرّز آیت‌الله میرزا حبیب‌الله رشتی بود که در استواری حوزه علمیه قم، همکاری وثیقی با مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی داشت.

او خود بر پیکر مرحوم آیت‌الله حائری نماز خواند و خود نیز پس از وفات در جوار ایشان دفن شد.

آیت‌الله سید مهدی روحانی را باید از معدود استادان حوزه علمیه قم دانست که در مطالعات تطبیقی، زحمات فراوانی کشید و زبانزد بود.

ایشان در مطالعات خود، در دو سرفصل تبحّر خاصّی داشت و ممتاز شناخته می‌شد که این دو، یکی بحث «ملل و نحل»، اعم از اسلامی و غیر اسلامی و دیگری بحث «تفسیر قرآن» بود که موجب تشکیل جمعی تفسیری به همت ایشان شد.

تفصیل نسبی این ویژگی آیت‌الله سید مهدی روحانی اینکه معظم له با پژوهش تطبیقی کتاب‌های آسمانی تورات و انجیل با قرآن حکیم، نقاط اشتراک و افتراق آن‌ها را با معجزه حضرت ختمی مرتبت(ص) روشن ساخت و یادداشت‌های بسیاری در شناخت فرقه‌های گوناگون اسلامی فراهم آورد.

از این رو و به دلیل آگاهی گسترده‌ای که از تاریخ، فقه و اعتقادات آنان داشت؛ چند بار به نمایندگی از سوی جمهوری اسلامی ایران و حوزه معظمه علمیه قم به کشورهایی مانند ترکیه، عربستان و ژاپن رفت و از اعتقادات شیعه به خوبی حمایت کرد.

در این راستا می‌توان به این نکته اشاره کرد که آیت‌الله سید مهدی روحانی، از نخستین افرادی در حوزه علمیه قم بود که کار گروهی را بنیان نهاد و به‌ همراه‌ گروهی‌ از استادان‌ حوزه و‌ از سال‌های‌ 1325 به‌ بعد که‌ حزب‌ توده‌ و دیگر احزاب‌ التقاطی‌ به‌ سمت‌ اعتقادات‌ مردم‌ هجوم‌ آورده‌ بودند، جلساتی‌ را برپا کرد که‌ در‌ آن‌، به‌ نقد مارکسیسم‌ پرداخته‌ می‌شد. حاصل‌ این‌ جلسات،‌ رشد علمی‌ فرهیختگان‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ و البته انتشار برخی‌ از کتب‌ مانند کتاب‌ «فیلسوف‌ نماها» نوشته‌ آیت‌‌الله ناصر مکارم‌ شیرازی‌ بود.

همچنین پس از انقلاب شکوهمند اسلامی هم فعالیت‌های گروهی آیت‌الله روحانی به ویژه در بحث جمع تفسیری قرآن کریم ادامه یافت و شاید همین تلاش‌های ارزشمند بود که موجب شد تا رهبر حکیم انقلاب در سال 1371 و در پی تصمیمی هوشمندانه برای تأسیس گروه بررسی موضوعات جدید فقهی و پاسخگویی به شبهات در حوزه علمیه قم، نام آیت‌الله روحانی را هم در صدر اسامی آن گروه قرار دادند.

در عین حال باید گفت که آیت‌الله سید مهدی روحانی از موسّسان «جامعه اسلامی ناصحین» در قم بود و به عضویت هیأت امنای «موسّسه خیریه الزّهرا(س)» هم در آمد که در این فعالیت‌های گروهی، همراهی یار، هم مباحثه و دوست دیرینه‌اش یعنی آیت‌‌الله میرزا علی احمدی میانجی را هم رفیق راه می‌دید.

آیت‌الله روحانی در طول حیات پُربارش تلاش کرد تا یادگار بیت یکصد ساله فقاهت و مرجعیت اجداد گرامی خود را حفظ کند. از این رو، درب این خانه همیشه و به روی همگان باز بود و تلاش داشت تا با صبر و حوصله، به مشکلات مردم رسیدگی کند. معظم له همچنین بسیاری از خانواده‌های نیازمند را مورد سرپرستی و عنایت خود قرار داده بود.

یکی از فرزندان برومند آیت‌الله سید مهدی روحانی، حجت‌الاسلام سید علی روحانی است که در سال 1340 هجری شمسی در قم به دنیا آمد. او نیز تلاش کرد تا راه پدر و اجداد خود را ادامه دهد و از این رو، مشغول تحصیل علوم دینی شد و به کسوت مقدّس اهل علم و سربازان امام زمان(عج) درآمد. سید علی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و شروع جنگ تحمیلی، بارها عازم جبهه شد و به تبلیغ و ارشاد رزمندگان پرداخت. سرانجام در آخرین اعزام به عضویت گروه تخریب درآمد و در سومین روز از اسفند ماه سال 1362 و در عملیات خیبر، به درجه رفیع شهادت نائل شد.

پیکر مطهرش را در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) به خاک سپردند و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در آن زمان، رئیس جمهور ایران اسلامی بودند، پیام تسلیتی به همین مناسبت خطاب به آیت‌الله روحانی فرستادند.

 متن پیام تسلیت به این شرح است:«خبر شهادت فرزند دلبند شما را دریافت کردم. اگرچه دلِ آگاه و روح بزرگ عبادِ صالح، با یاد خدا مطمئن و به ذکر «انّا لله و انّا الیه راجعون» مترنّم است، با این حال دستِ ابتهال به درگاه حضرت حق‌تعالی برداشته، صبر جمیل برای جنابعالی و خانواده محترم و برای همه پدران و مادران داغدار مسئلت می‌کنم و امیدوارم این شهادت، موجب برکت و مایه روشنی چشم شما در دنیا و آخرت باشد.»

و اینچنین است که نام مرحوم آیت‌الله سید مهدی روحانی(ره) تا ابد بر تارک حوزه علمیه معظمه قم خواهد درخشید و مردم قدرشناس قم، هیچگاه تلاش‌ها و خدمات ماندگار آن عالم مردمی و متواضع و اخلاق مدار را از یاد نخواهند برد؛ رحمت الله علیه.

انتهاي پيام/ج
برچسب ها: قم ، یادبود ، ایت الله ، روحانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.