تاکید دبیرکل سازمان ملل بر حل مناقشه میان سران سیاسی قبرس

بان کی مون بر حل مناقشه سیاسی میان رئیس جمهوری قبرس و رئیس جمهور جدید بخش ترک نشین این کشور تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد بر حل مناقشه سیاسی میان «نیکوس آناستاسیادس» رئیس جمهوری قبرس و «مصصطفی آکینجی» رئیس جمهور جدید بخش ترک نشین این کشور تاکید کرد.

 دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: تمام تلاش های خود و مجموعه سازمان ملل را برای حل مناقشات سیاسی در قبرس به کار خواهم بست.

مون با تاکید بر اهمیت 'زمان پیش رو'، ابراز امیدواری کرد هر دو چهره سیاسی بر اختلافات فی مابین غلبه کرده و مسیر صلح و توافق را هموارسازند.

سازمان ملل در گذشته نیز از آکینچی و آناستاسیادس دعوت کرده بود تا برای ازسرگیری مذاکرات وحدت در اسرع وقت با هم دیدار کنند.

مصصطفی آکینجی به عنوان رئیس جمهور جدید بخش ترک نشین شناخته می شود. جزیره قبرس حدود چهل سال پیش (1974 میلادی) با مداخله نظامی ترکیه به دو بخش ترک نشین و یونانی نشین تقسیم شد.

بخش یونانی نشین از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و هم اکنون عضو اتحادیه اروپاست ولی بخش ترک نشین به غیر از ترکیه از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

هنوز پول ترکیه (لیره ترک) در بخش ترک نشین قبرس رایج است و بخش مهمی از بودجه این بخش را ترکیه تامین می کند.

رابطه بخش ترک نشین قبرس با ترکیه تا قبل از پیروزی آکینجی به عنوان رابطه فرزند و مادر بود و مقامات رسمی ترکیه از خود به عنوان 'مام میهن' و از بخش ترک نشین قبرس به عنوان 'فرزند وطن' یاد می کردند.

قبرس از سال 2004 (1383) عضو اتحادیه اروپاست. پس از کودتای نظامی در سال 1974 (1353) و متعاقب آن تهاجم نظامی ترکیه، این کشور به دو بخش قومی تقسیم شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار