گفتگوهای سرنوشت ساز درباره اتحاد قبرس

گفتگوهای سرنوشت ساز درباره اتحاد قبرس تحت نظارت سازمان ملل متحد در سوییس از سرگرفته شد.

گفتگوهای سرنوشت ساز درباره اتحاد قبرسبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، گفتگوهای سرنوشت سازی درباره اتحاد قبرس یکشنبه تحت نظارت سازمان ملل متحد در سوییس از سرگرفته شد تا به 42 سال جدایی دو بخش این جزیره دریای مدیترانه پایان داده شود. 

بر این اساس، نیکوس آناستاسیادس Nicos Anastasiades -- رئیس جمهور قبرس -- و مصطفی آکینچی، رهبر بخش ترک نشین شمال قبرس از ماه مه 2015 مذاکره می کنند. این دو نفر پیش از این از هفتم تا 11 نوامبر در این هتل مذکراتی داشتند. 

 یک سخنگوی سازمان ملل متحد در ساعت 9 و 15 دقیقه به وقت محلی ( هشت و 15 دقیقه به وقت گرینویچ ) اعلام کرد : « هم اکنون مذاکرات آغاز می شود. » 

در این نشست دو روزه،‌ مسئله حساس تبادلات سرزمینی باردیگر موضوع اصلی گفتگوها خواهد بود. 

از زمانی که ارتش ترکیه سال 1974 بخش شمالی قبرس را تصرف کرد، این جزیره به دو بخش تقسیم شده است. 

ارتش ترکیه در واکنش به کودتایی با هدف الحاق قبرس به یونان که سبب نگرانی اقلیت ترک زبان قبرس شده بود، چنین اقدامی را انجام داد. 

از آن پس، جمهوری قبرس- که از سال 2004 عضو اتحادیه اروپاست- تنها بر بخش جنوبی این جزیره حاکمیت دارد. در این بخش قبرسی های یونانی تبار زندگی می کنند. قبرسی های ترک تبار در بخش شمالی قبرس زندگی می کنند. در این بخش جمهوری خودخوانده ترک نشین شمال قبرس حاکمیت دارد و تنها آنکارا آن را به رسمیت می شناسد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار