اردبیل؛

تضمین تحقق اقتصاد مقاومتی با آموزش نیروی انسانی

آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای کشور دو بازوی مهم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی می باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ یکی از عرصه هایی که بویژه در سالهای اخیر با تهاجمات گسترده همراه بوده عرصه اقتصادی بوده است زیرا جبهه استکبار پس از طی کردن دوران مقابله سخت و نظامی و عدم توفیقات آنها در این عرصه تقابل خود را وارد فاز جدیدی کرده اند و از طریق تحریم های سخت اقتصادی سعی در به انزوا کشیدن ایران در جهان و نیز با نامساعد کردن محیط کسب و کار و ایجاد رکود اقتصادی در داخل سعی در ناراضی کردن مردم از حاکمیت را دارند.

بنابراین مجموعه شرایط پیش آمده برای کشور در عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی بخصوص در عرصه بین الملل که نظیری برای آن نمی توان یافت باعث شد که رهبر انقلاب اسلامی با رصد دقیق شرایط کنونی داخلی و خارجی فاز جدیدی را برای برون رفت از وضع کنونی اقتصادی و استمرار اقتدار ملی و اقتصادی و علمی کشور ترسیم بکند که رهبر معظم انقلاب مفهوم اقتصاد مقاومتی را برای اولین بار در شهریور سال 1389 مطرح نمودند .

اقتصاد مقاومتی مفهومی نو وبدیع بود که در ادبیات اقتصادی دنیا تاکنون مطرح نشده و معادل مشابهی برای آن وجود نداشت.

از تعاریف مختلفی که از اقتصاد مقاومتی شده است می توان به این نتیجه رسید که اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که به یک ملت امکان می دهد تا با تکیه بر ظرفیت ها و امکانات داخلی حتی در شرایط فشار هم رشد و شکوفایی خودشان را داشته باشند ، این نه تنها یک فکر بلکه یک مطالبه عمومی احاد مردم و دولت است.

به خصوص در چند سال اخیر با شدت گرفتن تحریم های غرب علیه ایران به خصوص مساله هسته ای و موشکی و بد عهدی آنها بعد از برجام ما را بر آن داشت تا در راستای اتکا به خود و کاهش نقاط آسیب پذیر اقتصادی کشور و بستن راه نفوذ اقتصادی دشمن مفهوم اقتصاد مقاومتی را جدی گرفته و ان را از یک شعار صرف به یک نقشه راهی برای توسعه همه جانبه کشور تبدیل بکنیم و آن را به یک مدل بین المللی برای کشورهایی که می خواهند از یک اقتصاد مستقل و غیر وابسته به دول استکباری برخوردار باشند تبدیل بکنیم.

یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی که بدون آن تحقق اقتصاد مقاومتی قابل تصور نیست نقش نیروی انسانی در پیشبرد اهداف این موضوع است.

برای پیشبرد این برنامه سودمند اقتصادی نیازمند داشتن نیروی انسانی کارآزموده و متخصص هستیم و هرم جمعیتی کشور ایران در حال حاضر نشان از جمعیت جوان بسیاری را می دهد که می تواند نکته قوتی برای تحقق این مفهوم مهم باشد زیرا نیروی انسانی همواره در کنار سرمایه به عنوان یکی از منابع اصلی در کار و تولید و رشد اقتصادی مطرح بوده است.

اما در این خصوص صرفا کمیت نیروی انسانی در تحقق این امر مهم کاری از پیش نخواهد برد بلکه نیروی انسانی کارآزموده و متخصص است که می تواند از ظرفیت ها و پتانسیل های داخلی نهایت استفاده را برده و کشور را در مسیر رسیدن به توسعه پایدار و خودکفایی سوق دهد.

در کشور ما نهاد ها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی بسیاری هستند که بصورت مستقیم و غیر مستقیم در پرورش سرمایه های انسانی نقش اساسی را ایفا می کنند.

اما بعد از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی لازم هست بازبینی دقیقی در برنامه ریزی نظام آموزشی کشور در راستای فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی در کشور صورت بگیرد.

زیرا نظام آموزشی کشور با در اختیار داشتن بیشترین زمان برای اثرگذاری در ذهن و عملکرد افراد جامعه از سنین کودکی تا مقطع مهمی از رشد در دوره جوانی منبع مهمی برای تامین و ارتقاء سرمایه انسانی است.

اما آنچه که از اهمیت فراوانی برخوردار است جلوگیری از اتلاف سرمایه های انسانی و استفاده بهینه از این نیرو در رشد و توسعه اقتصادی کشور است که لازم است نظام آموزشی کشور در کنار پرورش نیروی انسانی ماهر فرهنگ اقتصاد مقاومتی را نیز در بین جوانان کشور نهادینه بکنند.

محمد پور قلی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گامی موثر در جامعه برای پرورش نیروی انسانی ماهر و متخصص و ایجاد اشتغال پایدارو تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به جایگاه آموزش فنی و حرفه‌ای در کاهش نرخ بیکاری در جامعه گفت: هدف از این آموزش‌ها، افزایش توانایی‌های علمی، مهارتی، قدرت درک افراد و انجام مطلوبتر کاردرمحدوده وظایف شغلی است و یکی از دلایل بیکاری بخصوص بیکاری اقشار تحصیل کرده در کشور فقدان مهارت‌های مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است که انتظار می‌رود سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با ارائه آموزش‌های مهارتی بتواند نقش بسزایی در کاهش میزان بیکاری ایفاء کند.

پور قلی خاطر نشان کرد: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اردبیل با بسیج امکانات و جلب مشارکت سایر دستگاههای استان و با ایجاد هماهنگی های درون بخشی و برون بخشی برای اجرای بهتر پروژه ها و سازماندهی امکانات و منابع در راستای اجرای برنامه ها، تلاش در جهت ایجاد بسترها و تهیه ملزومات سخت افزاری و نرم افزاری اجرای پروژه ها در سطح استان و برنامه ریزی آموزشی و هدایت برنامه ها و پروژه های اولویت دار در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشورو توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای و مهارتی، متناسب با نیاز و سفارش بازار کار در زمینه ارتقاء توان تولید ملی و توانمند سازی نیروی کار و ارتقاء بهره وری و اشتغال مولد در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گامی موثر برداشته است.

وی با بیان اینکه با پرهیز از موازی‌کاری در ارائه آموزش‌های مهارتی، می‌توان نتایج خوبی را در تربیت نیروهای ماهر بدست آود و در تحقق شعار سال اقتصاد مقاومتی نقش آفرینی کرد و با گسترش آموزش های فنی و حرفه ای در سطح جامعه، اشتغال پایدار جوانان و تولید داخلی توسعه می یابد و اقتصاد مقاومتی محقق می شود.

پورقلی افزود: تقویت و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته در سند راهبردی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وزارت آموزش و پرورش نیز با پوشش مستقیم 13 میلیون نفر از نسل آتی کشور و حضور 1 میلیون نفر فرهنگی به عنوان یکی از اصلی‌ترین گروه‌های مرجع کشور ظرفیت زیادی را برای فرهنگ سازی درباره اقتصاد مقاومتی را دارد.

مسئولین وزارت آموزش و پرورش نیز بر ضرورت توجه به این ظرفیت در وزارت خانه مطلوب خود واقف هستند و در سالهای پس از مطرح شدن موضوع اقتصاد مقاومتی به نقش این وزارت خانه در بهینه سازی روند ها و ساختارها و فرهنگ سازی از طریق گنجاندن سر فصل هایی در کتاب های درسی دانش آموزان و دانشجو معلمان و برگزاری دوره تا تدوین منشور اقتصاد مقاومتی در آموزش و پرورش اشاره کرده اند.

احمد ناصری مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل با ذکر اینکه نقش آموزش و پرورش در نهادینه کردن فرهنگ اقتصاد مقاومتی در بین آحاد مردم بی بدیل است گفت: آموزش و پرورش در نظر دارد با استفاده از امکانات نرم افزاری و سخت افزاری خود مولفه های اقتصاد مقاومتی را به داخل زندگی مردم برده و آن را به گفتمان رایج در جامعه تبدیل بکند.

وی گفت: با توجه به اینکه اداره آموزش و پرورش یک دستگاه عریض و طویل هست و دارای زیر مجموعه های گسترده ای در سراسر کشور هست ، مدیریت و کاهش مصرف انرژی می تواند به عنوان یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی باشد.

ناصری گفت: آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در خصوص افزایش بهره وری در مصرف انرژی ، سیستم های حرارتی و گرمایشی بیش از 55 درصد مدارس استان استاندارد سازی شده و سیستم گرمایشی 500مدرسه دیگر نیز در حال استاندارد سازی است.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه های اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل در خصوص افزایش بهره وری و تحقق اقتصاد مقاومتی شناسایی املاک و تجهیزات مازاد و فروش آنها و استفاده از منابع بدست آمده برای تکمیل پروژه های نیمه تمام می باشد.

ناصری افزود: در استان اردبیل 145 پروژه نیمه تمام وجود داشت که 32 پروژه با استفاده از این منابع تکمیل شده و ما بقی در حال اتمام و تکمیل می باشد.

وی گفت: تاکنون از محل فروش تجهیزات مازاد و فرسوده از جمله خودروهای فرسوده یک میلیارد تومان اعتبار کسب کرده ایم و طبعا این اعتبارات بیشتر صرف خرید تجهیزات برای هنرستانها و آزمایشگاه ها و نوسازی ناوگان خودرویی ادارات نواحی و مدارس شده است.

وی در آخر نقش معلمین در اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی را بی بدیل خواند و گفت: معلمین فداکارانه با وجود همه محدودیت ها در راستای تربیت سرمایه های انسانی و نهادینه کردن گفتمان اقتصاد مقاومتی با بروز کردن معلومات خود تلاش مضاعفی را انجام می دهند که بسیار قابل تقدیر می باشد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار