مولوی شناس و استاد دانشگاه لاهور پاکستان گفت:

خلق شدن انسان برای خود فهمی وخود والایی

انسان برای خودفهمی و خودوالایش خلق شده و این فقط بواسطه عشق بدست می آید.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،دکتر تحسین فراقی درکنگره بین المللی شمس تبریزی در خوی با بیان اینکه در طول تاریخ هنری و فکری انسان ها شاید کمتر این اتفاق بیافتد که شخصی هیچ وقت در زندگی خودش یک شعر هم نگفته غیر منتظره بطور یک شاعر دلنشین و باور نکردنی نمایان شده است اظهار داشت: با استعاره و طرح های جذاب و داستان های فراموش نکردنی و لاشک با یک پیام امید و خوش بینی که یادگار ماندنی برای کل بشریت است بیان کند.

وی ادامه داد: شمس و مولانا راجع به انسان و خداوند قادر و متعال در این دنیا هم عقیده هستند و هردو عقیده دارند انسان برای خود فهمی و خود والایش خلق شده و این فقط بواسطه عشق بدست می اید.

فراقی ادامه داد: خدا که افرین ارمان و ارزوهای انسان است توسط سیر الی الله و در اخرین مرحله سیر فی الا الله حاصل می شود ولی در مورد این دنیا و انسان وظیفه دارد در این جا زندگی کند و در احترام و انسانیت باشد و سختی های زندگی را با مردانگی و استقامت تحمل کند.

فراقی با بیان اینکه عمده ترین تمایز بین مولانا و شمس هم کاملا واضح است افزود: مولانا شاعری برجسته و عالی مقام و نثر نویسی قابل توجه و شناخته شده اما شمس هیچ تمایلی به نوشتن نداشت.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: خطبه ها و سخنرانی های او بدون شک بخش و منبع علم و دانش بوده ولی جذاب و پر از معلومات و علم و او بلاشک نابغه خلاق بوده و دیوان کبیر و مثنوی معنوی او بالاتر از خطبه های شمس تبریزی بوده است.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: کنگره ، شمس ، خوی ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.