ارومیه؛

لزوم ادغام اسناد سالمندان به منظور انسجام بخشی به روند حمایتی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: بهزیستی برای سالمندان یک سند تهیه کرده که در آن جنبه های حمایتی و اجتماعی سالمندان را در نظر گرفته است و وزارت بهداشت نیز سند دیگری تهیه کرده که در آن به جنبه های پزشکی سالمندان پرداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛دکتر سعید فریور در نشست خبری گرامیداشت هفته ملی سالمند ضمن تبریک بیست و ششمین سال گرامیداشت روز سالمند و هفته دفاع مقدس افزود: پیشنهاد سازمان بهزیستی این بود که این دو سند با هم ادغام شود تا اثربخشی بیشتری داشته باشد .

وی با اشاره به اینکه سالمندي بعنوان يك فرايند زيستي و نه يك بيماري، پديده اي حياتي است كه به تدریج همگان را تحت پوشش قرار مي دهد ادامه داد: اگر چه وجود پديده سالمندي اجتناب ناپذیر است و غیر قابل توقف، لیکن مي توان با برنامه ريزي درست و بكارگيري روشها و مراقبتهاي اصولي از بسیاری از اختلالات و معلوليتهاي اين دوران پيشگيري نمود و يا اينكه آنرا به تعويق انداخت.

فریور گفت: بر اساس آمارهای موجود 237 هزار و 580 نفر سالمند بالای 60 سال در استان زندگی می کنند.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه در حال حاضر 10 مرکز شبانه، 2 مرکز روزانه و یک مرکز ویزیت در منزل سالمندان در استان فعالیت می کنند اظهار داشت: ظرفیت این مراکز 590 نفر است که بهزیستی برای 426 نفر از سالمندان تحت پوشش هر سال یارانه ای به به میزان 17 میلیارد و 154 میلیون ریال به مراکز پرداخت می کند.

دکتر سعید فریور شعار امسال روز جهانی سالمند را، "نه، علیه تبعیض سنی" عنوان کرد و گفت: بر اساس مطالعات جمعیت شناسی ایران رو به سالمندی بوده و بر اساس نظر برخی از محققین سونامی سالمندی در راه است.

وی با اشاره به تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت تدبیر و امید در خصوص حمایت از سالمندان افزود: تشکیل شورای ملی سالمندی و پیگیری مسائل و مشکلات حمایتی و بهداشتی در دولت با جدیت پیگیری می شود.

فریور ادامه داد: در آذربایجان غربی نیز تاکنون 4 جلسه شورای سالمندان با حمایتهای استاندار تشکیل شده است.

دبیر شورای سالمندان استان خاطرنشان کرد: در کشور ما علی رغم فعالیت های پراکنده ای که توسط سیستم بهداشتی درمانی انجام شده است، معمولا بار اصلی مراقبت از سالمندان بردوش خانواده ها بوده است.

وی سیاست اصلی سازمان بهزیستی را توسعه مراکز روزانه به منظور تقویت رابطه عاطفی خانواده با سالمندان دانست و گفت: به طور قطع با تقویت رابطه عاطفی خانواده با سالمندان بسیاری از مشکلات این دوره حل شدنی است.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: راهکارهای فرا روی چالشهای حوزه ی سالمندی بایستی برآمده از نیازهای آنها و خواسته های خودشان باشد و تعیین این نیازها وابسته به مطالعات نیاز سنجی ملی و منطقه ای در کشور خواهد بود.

دکتر سعید فریور ترویج وآموزش فرهنگ صحیح در نگرش جامعه به پدیده سالمندی به نحوی که سالمندان به عنوان شهروندان ارشد جامعه، یک سرمایه و منبع تجربه، دانش وعشق به نسل قلمداد شوند، مشارکت فعال سالمندان دربرنامه ریزی واجرای تمام مسایل مربوط به سالمندان،احترام به سالمندان وتکریم و حفظ منزلت و شان سالمندان در خانواده و جامعه،افزایش ارتباط بین سالمندان و نسل جوان جامعه جهت انتقال تجربایت و فرهنگ باارزش ایرانی اسلامی و عدم وجود تبعیض به سالمندان علی رغم سن، جنسیت، نژاد یا معلولیت و دسترسی برابر آنان به تمام حقوق و شرایط اجتماعی و نیز دسترسی برابر همه ی سالمندان به منابع آموزشی، فرهنگی، معنوی و تفریحی را از جمله راهکارهای اساسی برای حل مشکلات اجتماعی سالمندان دانست.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.