آیا اطلاعات بیمه گزاران ایرانی در اختیار خارجی ها قرار خواهد گرفت؟

کارشناسان بیمه معتقدند استفاده از نرم افزارهایی که در شرکت های خارجی طراحی شده خطر درز اطلاعات محرمانه داخلی را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خلاء یک سیستم یکپارچه بیمه گری در کشور سالهاست که شرکت های بیمه ای را به فکر ایجاد آن انداخته است تا از این طریق قابلیت انجام هماهنگ عملیات بیمه گری واموراداری بین تمام شرکت های بیمه ای ایجاد شود.

در این بین برخی شرکت های بیمه ای مدعی هستند که تلاشی 20ساله برای راه اندازی سیستم جامع انجام شده ولی راهکار داخلی برای آن پیدا نشده و مجبور به سپردن اجرای آن به نیروی خارجی هستیم؛ نگاهی که این روزها به نگرانی خطر درز اطلاعات محرمانه به شرکت های خارجی تبدیل شده است.

البته کارشناسان فناوری اطلاعات در بخش بیمه معتقدند ظرفیت وتوان لازم در داخل وجود دارد اما منابع مالی برای ایجاد زیر ساخت ها چندان به این بخش اختصاص نیافته است.

محمد علی پور مختار عضو کمیسیون حقوقی مجلس در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص ایجاد سیستم های یکپارچه بیمه گری و خرید نرم افزاردر این زمینه گفت: طبق مصوبه هیئت دولت خرید کالایی که در داخل امکان  تولید دارد ممنوع است و خرید نرم افزار نیز از این قاعده مستثنی نیست،ضمن این که ما توانایی برنامه نویسی و ایجاد سامانه های جامع الکترونیکی را نیز داریم.

وی درادامه افزود: اگر طراحی نرم افزار و ایجاد سیستم توسط کارشناسان داخلی میسر نشود باید در استفاده از نمونه خارجی طبق موازین و با دقت بسیاری اقدامات انجام شود.

وی با اشاره به علاقه مندی دستگاه های امنیتی خارجی برای دست یابی به اطلاعات مردم و نهادهای دولتی اظهار داشت: برای اطمینان از امنیت اطلاعات شخصی افراد حقیقی و حقوقی هرگونه خرید یا برگزاری مناقصه با شرکت های خارجی باید با هماهنگی حراست سازمان های مربوطه، نهادهای نظارتی اخذ مجوزهای لازم صورت گیرد.

پورمختار ضمن تاکید بر استفاده از توان داخلی برای اجرای برنامه های الکترونیکی اظهار داشت: باید تذکر لازم به شرکت های بیمه ای داده شود تا در مبادلات این چنینی دقت و حساسیت بیشتری به خرج دهند.

وی در پایان بیان کرد: در صورت بروز هرگونه تخلف از شرکت های بیمه ای در خرید نرم افزارها با نقطه ضعف امنیتی قعطا دستگاه های نظارتی ورود پیدا خواهند کرد و ضمن ابطال قرارداد با خاطیان برخورد خواهد شد.

اولویت کار استفاده از توان داخلی است

ایزدی مدیر فناوری اطلاعات یکی از کارگزاری های بیمه در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص سیستم های الکترونیکی بیمه ای کشور گفت: در حال حاضر چند شرکت داخلی نرم افزارهای بیمه ای را طراحی و شرکت های بیمه ای نیز  از آن استفاده می کنند در این سیستم ها فقط عملیات بیمه گری قابل انجام است.

وی در ادامه افزود: در ایران سیستم جامع بیمه گری (Core Insurance) و اداری هماهنگ وجود ندارد ولی این توانایی وجود دارد تا با استفاده از پتانسیل داخلی این سیستم طراحی شود چراکه طراحان داخلی  در بخش نرم افزار های بانکی  که عملیاتی به مراتب پیچیده تری دارد موفق عمل کرده اند بنابراین طراحی سیستم یکپارچه بیمه ها برای متخصص داخلی چندان مشکل نخواهد بود.

این کارشناس با اشاره به لزوم توجه به امنیت در استفاده از سیستم یکپارچه بیمه ای اظهار داشت: برای اطمینان از عدم درز اطلاعات اشخاص و نهادها باید این سیستم توسط متخصصان داخلی ایجاد شود.

وی تصریح کرد: چندی پیش طرحی مبنی بر تاسیس کنسرسیومی برای ایجاد سیستم جامع بیمه ای تهیه شد که حکایت از توان  داخلی در این زمینه دارد.

ایزدی در پایان در مورد اخذ تکنولوژی از خارج و بومی سازی آن ابراز داشت: معمولا نسخه نهایی ترجمه شده نرم افزار های خارجی به دست خریدار می رسد نه نسخه ای که قابلیت تغییرات اساسی و اصطلاحا بومی سازی را دارد.

احتمال درز اطلاعات از طریق استفاده از تکنولوژی خارجی

احمد نظری کارشناس بیمه در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نیز گفت: در سال های پیش اقداماتی برای ایجاد زیر ساخت فناوری اطلاعات  صورت گرفت ولی بدلیل عدم اطمینان به توان علمی و عملی متخصصان داخلی ادامه پیدا نکرد.

وی در ادامه افزود: عدم استفاده از نظرات و پیشنهادات پیشکسوتان و نخبگان بیمه ای ضعف اساسی صنعت بیمه است و همین امر موجب شده تا نگاه مدیران معطوف به خارج باشد.

این کارشناس بیمه در مورد لزوم نیاز سنجی و بومی سازی برای استفاده از تکنولوژی خارجی نیز اظهار داشت: صنعت بیمه به دلیل کارکرد خاص خود اطلاعات محرمانه اشخاص حقیقی و حقوقی را در اختیار دارد و استفاده از تکنولوژی خارجی این امکان را به آنها خواهد داد تا از آن استفاده های مختلفی کنند. 

نظری ضمن اشاره به امکان درز اطلاعات از طریق استفاده از نرم افزار شرکت های خارجی افزود: خارجی ها با دست یابی به آمارعلاوه بر بهره وری امنیتی می توانند ضعف ها را شناسایی و برای آن برنامه ریزی پر منفعتی داشته باشند.

وی در پایان ضمن اشاره به هزینه بالای خرید نرم افزارتاکید کرد: اگر هزینه خرید نرم افزار صرف زیرساخت شود نخبگان داخلی قادر به ایجاد سیستم جامع بیمه گری هستند. 

بر اساس این گزارش اخیرا خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یکی از زیرمجموعه های یک شرکت بیمه ای دولتی برای ایجاد یک سیستم جامع بیمه گری قراردادی را با کمپانی آلمانی امضا کرده است که این امر  واکنش بسیاری از کارشناسان را به دنبال داشته است. آنها معتقدند که در صورت اجرایی شدن این امر امکان دسترسی به اطلاعات و آمار شهروندان ایرانی، داشته های لجستیکی نهادها ، ارگان های دولتی و مشخصات فردی و حقوقی مسئولان و کارکنان، برای طرف خارجی فراهم می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار