کیفیت؛ کلاف سردرگم مدارس کشور/ موفقیت تحصیلی در کدام مدارس محقق می‌شود؟

عملکرد مدارس در موفقیت دانش‌آموز نقش بسزایی دارد بنابراین عملکرد تحصیلی بر اساس فعالیت‌ها و خروجی‌ها بهترین ترازو برای سنجش برتری مدرسه به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدرسه بعد از کانون خانواده یکی از مهم‌ترین جوامعی است که فرد در آن رشد کرده و بخشی از شخصیتش شکل می گیرد و بر این اساس یکی از چالش هایی که خانواده ها در دوران تحصیل فرزندان با آن روبه‌رو هستند، انتخاب مدرسه ای مناسب و کارآمد برای دانش آموز است. در واقع خانواده با اعتماد به مدرسه، بخشی از تربیت فرزندان در بعد آموزشی و پرورشی را به اولیای مدرسه می سپارد. از این رو رعایت کیفیت آموزشی نقش بسیار مهمی درشکل گیری ‎موفقیت دانش‌آموز ایفا می‌کند.

"کیفیت بخشی" عبارتی که بارها در نظام تعلیم و تربیت از آن صحبت شده اما هنوز مسیر هموار آن برای دانش آموزان با اما و اگرهای بسیار مواجه است و مدارس دولتی به تنهایی قادر به اجرای آن نبوده و مدارس غیردولتی در این عرصه پای به میدان گذاشته و همانطور که وزیر آموزش و پرورش نیز بارها به آن اشاره داشته توسعه مشارکت ها از اقداماتی بوده که در راستای اعتلای نظام تعلیم و تربیت کمک کننده است.  

میدان شلوغ مدارس متنوع برای دانش آموزان

با وجودی که وزیر آموزش و پرورش همواره بر کاهش تنوع مدارس تاکید داشته اما همچنان شاهد وجود انواع مدارس در کشور هستیم که انتخاب را نیز برای دانش آموزان با چالش مواجه کرده است.

مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش پیرامون وجود تنوع در مدارس بیان کرد: در یک طبقه‌بندی کلی مدارس کشور به 2 دسته دولتی و غیردولتی طبقه‌بندی شده و سایر طبقه‌بندی‌ها تابعی از این سطح‌بندی کلی است.

با این وجود در دسته مدارس دولتی هم متناسب با مخاطب انواع مدارس از قبیل نمونه دولتی، استعداد درخشان، شاهد، هیئت امنایی و چند مورد دیگر از این قبیل اما باز هم جز در مواردی محدود و بیشتر در مدارس استعدادهای درخشان شاهد موفقیت قابل قبول دانش آموزان هستیم که آن هم با توجه به نوع مخاطب ویژه آن، نتایج دور از ذهن و خارق العاده ای به شمار نمی رود. 

با وجود تراکم دانش آموزی و نوع عملکرد مدارس دولتی و ارایه خدمات نه چندان متنوع آنها به دانش آموزان، وجود مدارس غیردولتی برای پیشبرد اهداف آموزشی راهگشا به نظر می رسد.

کیفیت و آموزش دو روی سکه نظام تعلیم و تربیت

محمد فاضل مدیر کل دفتر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش نگاه عام به انواع مدارس دارد و در جهت کیفیت بخشی آن ها تلاش می کند، اظهار داشت: راهبرد اصلی آموزش و پرورش در دولت یازدهم کیفیت بخشی به فعالیت ها است و هدف اصلی جلب رضایت دانش آموزان بوده که برای این امر باید به رفع نیازهای آنان در انواع مدارس توجه کرد.

وی پیرامون وجود مدارس غیردولتی و نوع عملکرد آن بیان کرد: این مدارس همانند مدارس دولتی از زیرمجموعه های آموزش ‌و پرورش بوده و در راستای رفع نواقص احتمالی آنها تلاش می شود هر چند با توجه به شرایط این مدارس وجود رقابت در ارائه خدمات به کیفیت کاری آنها کمک می کند.

غیردولتی ها گوی سبقت را در عملکرد ربودند

گاه اخباری مبنی برتنزل کیفیت مدارس غیردولتی به میان آمده که با فلسفه تاسیس این مدارس منافات دارد و بر این اساس در خصوص نوع عملکرد این‏ مدارس در امتحانات نهایی، گرد بیان کرد: عدم موفقيت مطلوب و قابل انتظار دانش آموزان در آزمون نمي تواند كيفيت آموزشي مدارس غير دولتي را زير سوال ببرد.

وی افزود: باتوجه به بررسي هاي اخير در نمرات، بيش از ٦٢ درصد معدل هاي ١٧.٦٠ به بالا را دانش آموزان مدارس غير دولتي کسب کرده اند و فقط ١٠ درصد از افراد معدل زير حد استاندارد آموزشي را دارند كه اين آمار از تهيه كارنامه های آموزشي در سال هاي گذشته به دست آمده است لذا منصفانه نيست كه با زير سوال بردن آموزش مدارس غير دولتي نگراني اوليا را دو چندان كنيم.

مجتبی زینی‌وند مدیر کل سازمان مدارس غیردولتی یادآور شد: مدارس غیر دولتی یکی از زیرساخت‌های کارآمد در آموزش وپرورش بوده و علی‌رغم نگاه‌های غیرتخصصی در ارزیابی مدارس شاهد درخشش دانش‌آموزان هستیم.

وی با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی 10 درصد مدارس کشور را شامل شده و بیش از 35 درصد دانش آموزان در المپیادهای جهانی از این مدارس بوده‌اند، عنوان کرد: در بخش نمرات امتحانات نهایی، مدارس غیردولتی نتایج بسیار قابل قبولی داشته‌اند و از بین 100 مدرسه تهران 63 درصد رتبه‌های اول جزء مدارس غیر دولتی بوده‌اند.

مدرسه دولتی وغیردولتی؛ تعامل یا تقابل؟

وجود انواع خدمات و مدارس این سوال را برای دانش آموز ایجاد می کند که کدام مدرسه  در بهبود کیفیت تحصیلی اش موثرتراست وبا وجود اخذ شهریه ای که در مدارس غیردولتی آیا عدالت آموزشی برقرارمی شود یا خیر؟

در این راستا زینی وند بیان کرد: با قانونمند توسعه یافتن مدارس غیردولتی، از تراکم دانش آموزان در مدارس دولتی کاسته می شود که به دنبال آن کیفیت عملکرد در مدارس دولتی نیز ارتقا پیدا می کند.

رییس سازمان مدارس غیردولتی نیز عنوان کرد: تمامی مدارس با نام‌های مختلف تابع برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین فعالیت می‌کنند و امتحانات نیز بر همین اساس برای دانش‌آموزان تمامی مدارس برگزار می‌شود.

وی پیرامون نوع عملکرد این مدارس تصریح کرد: مدارس غیر دولتی  برای برداشتن باری از دوش دولت و کمک به مدارس دولتی بوده و عملکرد موثر و مطلوب آموزشی وپرورشی بسیاری از مدارس قابل تحسین است اگر چه اشکالاتی اندکی هم در مواردی وجود داشته که باید بررسی و راه حل مناسب و اساسی برای آن در نظر گرفته شود.

اولیا، بهترین ناظران برعملکرد مدارس 

گرد پیرامون رعایت ضوابط در مدارس غیردولتی و تاثیر در کیفیت آموزشی،با اشاره به اینکه این بحث کیفیت کاملاًعلمی است و مردم دراین خصوص بهترین قاضی هستند، اظهار داشت: مدارس غیردولتی ازچارچوب ضوابط تعیین شده آموزش و پرورش هرگز تخطی نکرده چرا که این مسئله باعث کاهش مشتریان ومخاطبان آن می‌شود؛ هم چنین‌ سامانه نظارت توسط حوزه‌های ذیربط برای پیگیری روند فعالیت مدارس درنظر گرفته شده است.

بر این اساس مساله‌ی کیفیت آموزشی، امری چندبعدی به حساب آمده در واقع علاوه کنار مدرسه، محتوای آموزشی و اشتیاق و تلاش دانش آموز نیز نقش بسیار پررنگی در پیشبرد اهداف دارد لذا برای توفیق در روند تحصیلی نمی توان نسخه ای یکسان برای همه پیچید و هر دانش آموز بنا بر شرایط خود نیازی متفاوت دارد.

بنابراین نه حضور در مدرسه ای دولتی که معمولا محدودیت منابع مانع از توقف پیشرفت است و نه فقط حضور درمدرسه ای غیردولتی، پیمودن راه موفقیت به شمار می رود.

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار