قزوین؛

آغاز برداشت زیتون در استان

معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: عملیات برداشت زیتون از باغات استان آغاز شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ مجید حدادیان ، سطح زیر کشت باغات زیتون را  ۸ هزار و۸۵۰  هکتار بیان کرد و گفت :  از این میزان ۶ هزار هکتار سطح بارور و ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار غیر بارور است.

به گفته ی معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ، عمده باغات زیتون در منطقه طارم سفلی متمرکز است.

حدادیان با بیان اینکه امسال وضعیت باردهی در باغات سنتی خیلی پایین بوده است ، گفت : دربخشی از باغات زیتون که در آن مدیریت صحیح باغ از لحاظ برنامه تغذیه مناسب، هرس اصولی، مدیریت کف باغ، مبارزه با آفت ؛ بیماریها و علفهای هرز و همچنین اجرای سیستم آبیاری نوین بخوبی انجام شده است دارای عملکرد بالایی بوده که می تواند در سطح کشور بعنوان نمونه معرفی شود.

وی یادآور شد: میزان پیش بینی تولید امسال۱۲ هزار تن است که بالغ بر ۶۰ درصد آن بصورت برداشت کنسروی (سبز) و مابقی از آبان ماه بصورت برداشت روغنی برای استحصال روغن خواهد بود.

معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ، ارقام موجود در منطقه را  رقم زرد ، ماری، شنگه و مانزانیلا، کنسروالیا و آربکین و کرونایکی ذکر کرد .

معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان به اقدامات انجام شده در زمینه برنامه های اصلاحی باغات زیتون اشاره کرد و گفت: عملیات هرس بازجوانسازی درختان مسن به تعداد ۷۵۰۰ اصله،   هرس باردهی و کاهش تراکم شاخه ۲۵۰ هکتار، عملیات پیوند برای تغییر ارقام  نامناسب به تعداد ۱۵ هزار اصله و عملیات مدیریت کف باغ ۵۰۰ هکتار از مهمترین برنامه های انجام شده در باغات زیتون است.

حدادیان؛ مبارزه با آفت مگس زیتون در سطح ۲ هزار و ۵۱۰ هکتار در کانونهای آلوده به روش طعمه پاشی لکه ای با مصرف ۴ هزار و ۸۴۰ لیتر پروتئین هیدو لیزات ، ۴۵۰ لیز سم از محل اعتبارات دولتی و همچنین توزیع ۱۳۱ هزار و ۲۰۰ کارت زرد بصورت یارانه ای به زیتونکاران منطقه طارم سفلی را از دیگر اقدامات در باغات زیتون برشمرد.

وی تاکید کرد: تشکیل کارگاههای آموزشی برای کارشناسان و باغداران و همچنین چاپ بنر و پوستر آموزشی و نصب آن در روستاهای زیتون خیز نیز نقش مهمی در کنترل آفت مگس زیتون در باغات منطقه داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار