موج سوم ایدز در راه است؛

چند بیمار ایدزی ناشناخته در کشور داریم؟

رییس مرکز توسعه پیشگیری بیان کرد: طبق بررسی های انجام شده، بیش از 60 هزار بیمار مبتلا به ویروس اچ آی وی هنوز شناسایی نشده اند.

مجید رضازاده رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از شناسایی 31 هزار و 950 فرد مبتلا به ویروس HIV در کشور خبر داد و اظهار کرد: علی رغم تمام تلاش ها برای شناسایی این افراد، بر اساس بررسی ها بیش از 2.5 برابر این تعداد، هنوز شناسایی نشده اند. 

وی با بیان اینکه این ویروس تا پیش از مراحل حاد و تبدیل شدن به بیماری ایدز، علائمی ندارد؛ تصریح کرد: تاخیر در بروز علائم بیماری ایدز، مهمترین علت ناشناخته بودن افراد مبتلا به این ویروس است و علاوه بر آن حتی اگر فردی مبتلا به این ویروس باشد، تغییر وضعیت خونی و تشخیص آن با آزمایشات پاراکلینیک ماه ها طول می کشد. 

رییس مرکز توسعه پیشگیری با اشاره به افزایش اطلاع رسانی در راستای انگ زدایی ایدز، گفت: علی رغم اقدامات انجام شده،متاسفانه هنوز بیماری ایدز به عنوان یک انگ شناخته می شود.

رضازاده به تعهد ایران برای مهار همه‌گیری ایدز تا سال 2020 اشاره کرد و افزود: سیاست 90-90-90 از ابتدای امسال در راستای این هدف تبیین شده که منظور از آن شناسایی 90 درصد مبتلایان، درمان 90 درصد افراد شناسایی شده با داروهای ضد ویروسی و کاهش قدرت انتقال 90 درصد افراد تحت درمان به سایرین است. 

وی انتقال ایدز از طریق سرنگ را موج دوم شیوع ایدز در کشور عنوان کرد. 

رییس مرکز توسعه پیشگیری برنامه اجرایی ایران در جهت کاهش انتقال ایدز از طریق سرنگ را بهترین مدل در منطقه داشت و ابراز کرد: در دهه 70 هر سال تعداد مبتلایان به ایدز از طریق سرنگ آلوده بیشتر می شد اما در ابتدای دهه 80 با اجرایی شدن رویکرد کاهش افراد، آمار کلی ابتلا از طریق سوزن آلوده به طور چشمگیری کاهش یافت.

وی رفتارهای پرخطر را موجب افزایش دوباره روند ابتلا به ایدز دانست و اضافه کرد: این موارد به دلیل انگ بیشتر و محرمانه بودن، کمتر مراجعه و شناسایی می شوند.
 
رضازاده اذعان کرد: در سالهای اخیر کاهش آسیب ابتلا به ایدز در اثر تزریق نیز متزلزل شده و بر اساس بررسی ها حتی موج دوم نیز تشدید شده و رو به افزایش است. 

رییس مرکز توسعه پیشگیری یادآور شد: توزیع اقلام بهداشتی، آموزش و اطلاع رسانی، راه اندازی مراکز و تیم های سیار درمانی و همچنین گسترش داروها از جمله برنامه های پیش رو برای کاهش ابتلا به این بیماری هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار