همکاری ایران و روسیه در زمینه علم وفناوری/ ایران؛ چهارمین کشور تولید کننده مهندس در دنیا

عاون علم و فناوری رییس جمهور با اشاره به همکاری‌های خوبی که در این زمینه صورت گرفته است، گفت: همکاری‌های خوبی با کشور روسیه در سطح کمیته‌های مشترک دو کشور صورت گرفته است.

ایران چهارمین کشور تولید کننده مهندس در جهان استبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران، سورنا ستاری(معاون علمی فناوری رئیس‌جمهور) در نشستی با حضور سفیران ۳۱ کشور جهان، اظهار داشت: کشور ایران، نه تنها داری منابع عظیم و رتبه‌ نخست در ذخیره‌ هیدروکربنی جهان محسوب می‌شود، از نظر موفقیت‌های علمی و پژوهشی نیز در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد.

وی افزود: کشور ایران بادر اختیار داشتن حدود ۳۴ ملیون جوان بین ۲۰ تا ۴۰ سال، ۵ ملیون دانشجو، ذخیره انسانی بسیار قوی در بحث تولید علم داشته و توانسته مقام چهارم دنیا در میان فارغ‌التحصیلان مهندسی، هم تراز با ایالت متحده‌ آمریکا کسب کند.

معاون علمی فناوری رییس جمهور، ادامه داد: معمولا کشور ایران را به دلیل مذاکرات اخیر به عنوان یک کشور فعال در حوزه‌ هسته‌ای می‌شناسند، این درحالیست که کشور ما موفقیت‌های علمی فناوری فراوانی را در حوزه‌های مختلفی همچون نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، هوافضا و بسیاری از زمینه‌های مختلف عزمی کسب کرده است که این پیشرفت‌ها پایه‌ اقتصاد ایران را در آینده خواهد ساخت.

ستاری با اشاره به اینکه اقتصاد ایران کمتر از ۲۰ درصد به نفت خام وابسته است، افزود: در بسیاری از کشورها کاهش قیمت نفت، آسیب‌های جدی به  اقتصاد آنها وارد کرده است، این در حالیست که در کشور ما اتکا به نفت خام بسیار کم بوده و مشکلات اقتصادی ما را با دیگر کشورها غیر قابل مقایسه کرده است.

ستاری، با اشاره به برنامه‌های وسیع برای توسعه‌ علم و فناوری، اظهار داشت: در این راستا برنامه‌هایی برای توسعه استار آپ‌ها، نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی و ict داشته‌ایم و برای تولید ۸۰ هزار استار آپ در حوزه‌ نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی برنامه ریزی‌های دقیقی صورت گرفته است.

ستاری با اشاره به اینکه تعداد ۵۰ ملیون گوشی هوشمند در دست کاربران ایرامی قرار دارد؛ گفت: تعداد یوزرهای ایران ۵۰ درصد کل خاورمیانه را تشکیل می‌دهد که پایه‌ی ارزشمندی برای اقتصاد ایران است.

معاون علم و فناوری رییس جمهور با اشاره به روند بازدارنده تحریم‌های اخیر در روابط علمی و فناوری با دیگر کشورها، تاکید کرد: در حال حاضر با پشت سر گذاشتن تحریم‌ها، ایران آمادگی لازم برای تشکیل کمیته‌های مشترک همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و پژوهشی را دارا می‌باشد و بحث‌های مهمی در این زمینه صورت گرفته است.

وی گفت: در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری، ایران آمادگی لازم برای تبادل دانش پژوهان، اساتید و کشورهای مختلف را در زمینه‌های گوناگون به خصوص استار آپ ها را دارد.

ستاری با اشاره به همکاری‌های خوبی که در این زمینه صورت گرفته است، اظهار داشت: همکاری‌های خوبی با کشور روسیه در سطح کمیته‌های مشترک دو کشور صورت گرفته است.

وی با اشاره به رفع بسیاری از نیازهای دارویی و صنعتی کشور با توان داخلی، ابراز داشت: در حال حاضر ۹۸ درصد داروی مصرفی، با توان داخلی رفع می‌شود و پس از تحریم‌ها مقدار بسیار زیادی از این داروها به دیگر کشورها صادر می‌شود.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور بیان داشت: کشور ایران با داشتن برنامه‌های خوبی که در تربیت دانش‌آموزان دبیرستانی و دبیرستانی در حوزه‌ علم و فناوری داشته ، مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است و به عنوان مدل و‌ الگویی موفق برای بسیاری از کشورها محسوب می‌شود.

ستاری گفت: در حوزه علوم و تکنولوژی نانو در حدود ۱۶۰ شرکت فعالیت داشته و محصولات خود را عرضه کرده‌اند و بسیاری از محصولات آنها در حال ارسال می‌باشد.

وی با اشاره به استقبال از کشورهای مختلف برای همکاری‌های علمی و فناوری گفت: در زمینه‌های کشاورزی و پزشکی، هماهنگی‌ها و پشتیبانی‌های خوبی صورت گرفته و برای همکاری‌های دوطرف و شناخت آنها از استانداردهای یکدیگر، آمادگی لازم برای تشکیل کارگروه‌های مشترک داریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار