جلوه گری هنر ایرانی اسلامی در «جلوه حُسن»

سلسله نشست های «جلوه حسن» در فرهنگسرای ارسباران با محوریت هنر دینی، ایرانی و اسلامی با حضور اساتید بنام فلسفه و هنر برگزار می‌شود.

محسن سلیمانی رئیس فرهنگسرای ارسباران در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص سلسله نشست‌های «جلوه حسن» که از 14 مهرماه در این فرهنگسرا برگزار می شود، عنوان کرد: برنامه‌هایی وجود دارند که اساس آن ها زیربنایی است و چشم انداز دوردست ها را رصد می کند. هنراسلامی نیز جزو همین موضوعات است و از آنجا که یکی از رسالت های ما در این مجموعه پرداختن به هنر است، به همین جهت بسیاری از فعالیت هایمان را بر پایه همین موضوع بنا کرده ایم.
 
وی افزود: یکی از مهمترین رویکردهای ما در راستای تمرکز و پرداختن به فرهنگ و هنر اسلامی است. به همین جهت بر آن شدیم تا سلسله نشست هایی را با محوریت این موضوع برگزار کنیم. در این سلسله نشست ها موضوعاتی چون نشانه شناسی، فلسفه، تاریخ هنر اسلام و این دست موضوعات با حضور اساتیدی چون دکتر دینانی، غلامرضا اسلامی، محمد خزایی، بهمن نامور مطلق، ایرج داداشی و شهین اعوانی مورد صحبت قرار می گیرند.  
 
وی ادامه داد: وقتی صحبت از هنر در بستر فکری و فرهنگی می شود، بحث دینی و اسلامی آن نیز به میان می آید و اگر بخواهیم اسلام و تحولاتی که در زمینه هنر داشته را بررسی کنیم، با بخشی مواجه می‌شویم که منجر به خلق هنر اسلامی شده است. ما هم در این برنامه سعی داریم تا اسلام و دیدگاه الهی را در ساحت هنر بررسی کنیم.
 
سلیمانی با اشاره به لزوم پرداخت به هنر اسلامی تصریح کرد: هر جا هنرمندان در کنار حکما و اندیشمندان دینی قرار گرفته اند، آن هنر به حد اعلای خود رسیده و به همین دلیل نیاز است تا تفکر اندیشمندان دین را با هنر ترکیب کنیم؛ یکی از راه های این اتفاق برگزاری همین نشست ها است.
 
پرداخت به هنر اسلامی در عمل یکی دیگر از صحبت‌هایی بود که سلیمانی در خصوص آن عنوان کرد: همانطور که مباحث نظری می توانند اندیشه هنرمندان را به این سمت هدایت کنند، خلق اثر در عمل نتیجه نمود این تفکر و موفقیت ما در راهی است که در آن قدم برداشته ایم؛ به همین جهت در کنار نشست‌های مذکور هر دو هفته یک بار کارگاه های عملی در زمینه هنر ایرانی اسلامی خواهیم داشت. همچنین طبق تعریفی که برای هر فصل تدارک دیده ایم، در پاییز 6 نشست داریم و در فصل های بعدی به صورت تخصصی به شاخه های مختلف هنری از نگاه اسلامی می پردازیم.
 
وی ادامه داد: اولین کارگاه این دوره قبل از نشست دکتر خزایی و در خصوص نقاشی عاشورایی است که در آن با حضور دو تن از اساتید برجسته به طور عملی به نقاشی های قهوه خانه ای و عاشورایی پرداخته می شود.
 
رئیس فرهنگسرای ارسباران در پایان راجع به نامگذاری این نشستها با عنوان «جلوه حُسن» خاطرنشان کرد: زمانی که صحبت از هنر می شود، موضوع سنجش زیبایی آن به میان می آید؛ چرا که هنر به گونه‌ای با زیبایی تعریف شده. در هنر اسلامی این زیبایی با عنوان «حُسن» شناخته شده است. همانطور که در قرآن هم به آن اشاره شده. به همین جهت عنوان این سلسله نشست‌ها را «جلوه حسن» قرار دادیم.
 
گفتنی است؛ دکتر ایرج داداشی در نخستین نشست به بررسی هنر اسلامی- هنر یا صنعت پرداخت.
 
همچنین دکتر غلامرضا اسلامی 28 مهر در دومین نشست، «مرگ متن و نقش نمایه ای آن در هنر اسلامی» را مورد کنکاش قرار می دهد.
 
« نمادپردازی در هنر اسلامی» موضوع سومین نشست «جلوه حٌسن» است که با حضور دکتر محمد خزایی 12آبان برگزار می‌شود.
 
در ادامه این سلسله نشست ها، 26 آبان دکتر شهین اعوانی «مناسبت های هنر و اخلاق» را بررسی و تحلیل می کند.
 
پنجمین نشست نیز دهم آذر با حضور دکتر بهمن نامور مطلق برگزار می شود که به موضوع «روابط ترامتنی در ماهیت هنر اسلامی» اختصاص دارد.
 
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در نشست پایانی «جلوه حٌسن» (26 آذر)٬ ماهیت هنر اسلامی از منظر فلسفه اسلامی را مورد بررسی قرار می دهد.
 
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار