شاهرود؛

آتش‌سوزی در اراضی مرتعی توسکستان شاهرود

در این حادثه آتش‌سوزی حدود هفت هکتار از عرصه‌های جنگی و مرتعی منطقه توسکستان در شرق شهرستان شاهرود دچار حریق شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شاهرود ، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت : این آتش‌سوزی در منطقه مرتعی چالچالیان در توسکستان شهرستان شاهرود در که در مسیر شاهرود به گرگان قرار دارد و به جنگل‌های توسکستان نیز مشرف است رخ داد.

علی‌نقی حیدریان با اشاره به اینکه این آتش‌سوزی بر اثر بی‌احتیاطی گردشگران رخ‌داده است تصریح کرد: باوجوداینکه وزش باد شدید سبب گسترش آتش‌سوزی در اراضی مرتعی این منطقه شده بود؛ همت جوامع محلی و یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان شاهرود سبب شد تا این حریق نسبتاً وسیع در کمتر از سه ساعت مهار شود.

وی بیان کرد : در این آتش‌سوزی حدود هفت هکتار از اراضی مرتعی در آتش سوخت و نیز به تعداد اندکی از درختان ارس جنگل مشرف‌به این اراضی مرتعی نیز خسارت وارد شد.

حیدریان با بیان اینکه این اراضی مرتعی شامل اراضی ملی و اراضی مستثنیات و در بهره‌برداری اشخاص غیردولتی بود تصریح کرد: تلاش ناجیان منابع طبیعی سبب شد تا آتش نفوذ چندانی به اراضی جنگلی باارزش این منطقه نکرده و تنها سوختن چند درخت باارزش ارس در این آتش‌سوزی گزارش‌شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 29 فقره آتش‌سوزی در اراضی جنگلی و مرتعی استان سمنان گزارش‌شده است تصریح کرد: در همین دو هفته اخیر نیز این دومین آتش‌سوزی است که در اراضی ملی استان سمنان رخ می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان درباره دیگر آتش‌سوزی روزهای اخیر اراضی ملی این استان افزود: این آتش‌سوزی در منطقه مرتعی و جنگلی زیارت‌سر فولاد محله رخ‌داده و در این آتش‌سوزی یک هزار و مترمربع از اراضی مرتعی و ارسستان‌های این منطقه در آتش سوخت.

به گفته حیدریان، این آتش‌سوزی نیز، بر اثر بی‌احتیاطی در مراتع زیارت‌سر رخ‌داده است که با حضور به‌موقع مردم روستای فولاد محله و یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر از سوختن بیشتر مراتع جلوگیری شود.

وی با تأکید بر لزوم آموزش جوامع محلی به‌منظور کاهش تلفات و خسارات آتش‌سوزی‌ها در اراضی ملی از برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه خبر داد و افزود: این دوره‌های آموزشی جوامع محلی در ماهه دوم امسال نیز ادامه می‌یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه بی‌احتیاطی گردشگران زمینه‌ساز آتش‌سوزی در بسیاری از اراضی مرتعی و جنگلی می‌شود؛ از گردشگران خواست تا اصول ایمنی را در مراتع و جنگل‌ها رعایت کنند.

انتهای پیام / ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.