ترکیه خواستار حل اختلافات با عراق از طریق گفت و گو شد

سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه با ادعای اینکه ترکیه همواره در کنار مردم و دولت عراق بوده و از تمامیت ارضی آن کشور دفاع کرده است، گفت: خواهان حل اختلاف نظرها با بغداد از طریق گفت و گو هستیم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  ؛  وی روز پنجشنبه در گفت و گوی هفتگی خود با خبرنگاران مدعی شد: متاسفانه وجود دولت ضعیف در عراق به ویژه در 15 – 10 سال اخیر موجب شده است که تروریست های پ.ک.ک با لانه کردن در آن کشور، تهدید امنیتی برای ترکیه شوند.

او با انتقاد تند از اظهارات مقامات عراقی علیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت: چنین اظهاراتی به بهبود روابط دو کشور کمک نخواهد کرد. ترکیه خواهان صلح و ثبات و امنیت در عراق است. ترکیه عراق را یکپارچه دیده و فرقی بین آحاد آن کشور اعم از شیعه و سُنی و کُرد و ترکمن قائل نیست. 

کالین گفت: ترکیه و عراق یک دشمن واحد دارند و آن داعش است و برای دفع این دشمن دست همکاری به سوی عراق دراز می کنیم.

او تصریح کرد: آنکارا خواهان حل و فصل اختلاف نظرها از طریق گفت و گو با عراق است و تاکید داریم که (عراقی ها) در آزاد سازی موصل نباید دچار خطا شوند.

او با اشاره به ادعاهای احتمال مشارکت پ.ک.ک از طریق منطقه شنگال در شمال عراق در عملیات آزاد سازی موصل گفت: این موجبات ناراحتی و نگرانی ترکیه را فراهم کرده است.

کالین در مورد پادگان بعشیقه گفت: ارتش ترکیه با هدف آموزش نیروهای داوطلب محلی در آنجا حضور دارد و تا کنون حدود چهار هزار نفر از مردمان بومی را آموزش داده است. اما برای حراست از امنیت بعشیقه نیز هر از گاهی نیروی تقویتی اعزام کرده ایم. 

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه مدعی شد: تا کنون حدود 700 داعشی از سوی نیروهای ترکیه و نیروهای آموزش دیده در بعشیقه به هلاکت رسیده اند. 

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اصرارهای ترکیه برای مشارکت در آزاد سازی موصل گفت: ترکیه عضوی از ائتلاف بین المللی ضد داعش است و در صورت لزوم و روشن شدن طرح و برنامه عملیات آماده مشارکت در این عملیات خواهد بود. 

او در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با اشاره به دیدار امروز وزرای انرژی دو طرف در استانبول، گفت: ظرف چند روز آینده با مبادله سفیر بین آنکارا – تل آویو، فرایند عادی سازی میان دو طرف به اتمام خواهد رسید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار