لزوم کاهش 70 درصدی واردات پالم/ جلوگیری از کشت سبزیجات با استفاده از فاضلاب شهری

در نشست خبری سلامت و امنیت غذای استان تهران بر لزوم کاهش 70 درصدی واردات پالم و جلوگیری از کشت سبزیجات با استفاده از فاضلاب شهری تاکید شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری سلامت و امنیت غذای استان تهران که صبح امروز در ستاد مرکزی این دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با اشاره به اهمیت غذا گفت: موضوع غذا مربوط به امنیت و سلامت جسمی و روحی مردم است.

وی ادامه داد: مردم باید نسبت به موادغذایی که مصرف می کنند آگاه باشند، به همین دلیل نسبت به مواد غذایی که دراختیار مردم قرار می گیرد نظارت می کنیم. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ارائه محصولات سالم اظهار داشت: تمام سعی ما این است که محصولات سالمی رابه مردم ارائه دهیم و آن مواد را از نظر آلودگی مورد بررسی قرار می دهیم تا سلامت مردم را تامین کنیم. 

در ادامه نشست چاوشی معاون سیاسی استانداری تهران بیان کرد: امید است تشکیل کارگروه سلامت و امنیت غذای استان بتواند به سلامت مردم کمک کند و امنیت غذایی و سلامت جامعه را تامین کند که حضور مدیران و اساتید در این کارگروه به پیشبرد اهداف ما کمک شایانی می کند.

احمد جنیدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با اشاره به شورای سلامت بیان کرد: مصوبه شورای سلامت در اسفند سال گذشته تصویب شد که در جلسه امروز شورای عالی سلامت موارد خود را بیان شد.

وی درباره بیماری های غیرواگیر افزود: موضوع بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط در جمهوری اسلامی ایران در سند برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر توسط وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی ارائه شده است.   

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره برنامه وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: این وزارتخانه موظف است روغن پالم را به حداکثر 30 درصدی روغن‌های وادراتی برساند یعنی 70 درصد دیگر واردات را کاهش دهد و با ارائه برنامه های اجرایی خود، برای کارگروه بعدی شاهد کاهش 70 درصدی روغن پالم در محصولات باشیم.

جنیدی ادامه داد: به منظور پیشگیری از عرضه آفت‌های غیر مجاز و استفاده مناسب از سموم دفع آفات، سازمان حفظ نباتات مکلف است ظرف مدت یکسال از ابلاغ این مصوبه نسبت به طراحی تصویب و استقرار نظام تولید واردات و توزیع سم به مراکز فروش مجاز اقدام کند به نحوی که فروش و عرضه انواع سموم دفع آفات نباتی فقط در شبکه و تحت نظر محققین انجام شود.

وی با اشاره به شناخته شدن و شناسنامه‌دار شدن سهم تولید در این مصوبه تصریح کرد: خرده‌فروشی و عمده‌فروش‌ها باید شناخته شوند تا فروشندگان غیر مجاز حذف و فروشندگان مجاز تحت آموزش این وزارتخانه قرار گیرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی مکلف است اجرا و پایش " برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدسولفولیک " را طبق روال گذشته ادامه دهند و گزارش فصلی آن را به تفکیک استان به دبیرخانه شورای امنیت و غذا و درو ارائه دهد.

جنیدی بیان کرد: این وزارتخانه ظرف مدت سه ماه از ابلاغ این مصوبه نسبت به طبقه‌بندی کلیه آب‌های معدنی و‌آشامیدنی از نظر مرغوبیت اقدام و به منظور آگاهی عموم مردم از رتبه سلامت آب‌های معدنی و آشامیدنی در این زمینه اطلاع‌رسانی کنیم.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند زمینه‌ مشارکت حداکثری کارکنان خود را در فعالیت‌های ورزشی با هماهنگی سازمان ورزش و جوانان فراهم آورند.

افزایش واردات پالم طی 10 سال گذشته
منان حاجی محمودی معاون غذا و داروی علوم پزشکی تهران در کارگروه سلامت و امنیت غذای استان تهران در ارتباط با موضوع روغن پالم اظهار داشت: پالم یک نوع نیست و انواع مختلفی را به خود اختصاص می دهد؛ لذا از درجه خیلی خوب تا خیلی بد آن می‌تواند وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد واردات روغن پالم طی 10 سال گذشته در کشور افزایش یافته است، افزود: خوشبختانه وزارت بهداشت در کنترل ورود این روغن اقدامات زیادی انجام داده است و بر شفافیت استفاده از انواع روغن در محصولات غذایی تاکید دارد.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه روغن پالم در صنعت لبنیات، شکلات، کیک و کلوچه بیشترین استفاده‌ها را دارد، گفت: برای صنایع مختلف سقف استفاده از این روغن تعیین شده و روغن پالم هرچند که یک نوع روغن گیاهی است ولی به دلیل اینکه درجه اشباع آن زیاد بوده خطرات قلبی و عروقی برای فرد مصرف کننده به همراه دارد لذا تاکید شده که این روغن جایگزین روغن‌های سلامت محور نباشد.

حاجی محمودی در مورد محصولات تراریخته بیان کرد: اسم تراریخته ترس‌برانگیز شده در حالی که این محصولات کاربردهای زیادی داشته و استفاده از آن اجتناب‌ناپذیر است و با توجه به افزایش جمعیت جهان در اکثر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

وی تصریح کرد: در کشور ما واردات محصولات تراریخته منوط به تاییدیه سازمان غذا و دارو است و آزمایشگاه‌های معتبری در این زمینه اختصاص داده‌ایم و مردم نیز با استفاده از برچسب اصالت و ... می‌توانند از سلامت این محصولات مطمئن شوند و بنا است ذکر نام تراریخته در برچسب این محصولات قرار داده شود.

وجود نیترات بالا در برخی از چاه‌های آب پایتخت
محمد شریعتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز درباره موضوع نیترات در آب پایتخت اظهار داشت: آب سالم آبی بوده که مصرف کوتاه و بلندمدت آن موجب بیماری نشود و همچنین خوشگوار بوده و طعم، رنگ و بو نداشته باشد.

وی افزود: با نظارت دقیق حوزه بهداشت و شرکت آبفای تهران آب پایتخت از سلامت کامل برخوردار بوده و اگر کوچک‌ترین تهدیدی در این زمینه باشد، سریعاً پیگیری می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: برخی از چاه‌های تهران نیترات آب آن بالا بوده که شرکت آبفای تهران این چاه‌ها را دسته‌بندی کرده و اگر ناچار به استفاده از این آب‌ها شده‌ایم از چاهی استفاده خواهد شد که کمترین نیترات را داشته باشد. همچنین تلاش می‌شود با مخلوط کردن این آب با آب سد حداقل میزان نیترات در آب وجود داشته باشد.

شریعتی عنوان کرد: نیترات آب تهران در حد مجاز و سالم است همچنین در ارتباط با مزارع کشاورزی که گاهی گفته می‌شود با فاضلاب آبیاری می‌شوند باید توجه داشت که اگر گزارشی در این زمینه باشد، حتماً برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد:‌ نیروهای بهداشت محیط این زمین‌ها را شناسایی کرده و دستور امحاء و قلع و قمع مزرعه داده می‌شود. لذا با توجه به نظارت‌ها باید گفت که سبزی‌ها و آنچه در جنوب تهران کشت می‌شود سالم است، البته باید مراحل چهارگانه‌ شست‌وشوی سبزیجات را با دقت رعایت کنیم.

شریعتی بیان کرد: گل‌زدایی، انگل‌زدایی، ضدعفونی و آب‌کشی 4 مرحله شست‌وشوی دقیق سبزیجات بوده که در صورت توجه به آن می‌توان مطمئن شد که سبزی سالمی مورد استفاده قرار داده‌ایم.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار