١٤٧ مورد ابتلا به سل در مدت ٥ سال/كاهش ٩٤ درصدى ابتلا به مالاريا به كمك صندوق جهانى

رييس مرکز مديريت بيماری‌های واگير وزارت بهداشت از کاهش چشمگير ابتلا به سل، مالاريا و ايدز درکشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد مهدي گويا رييس مرکز کنترل بيماريهاي واگير وزارت بهداشت نيز در مراسم افتتاحيه اجلاس صندوق جهانى گفت: پروژه هاي صندوق جهاني براي پيشگيري و درمان سل و مالاريا، درايران به طور موثر اجرا شده است، برنامه هاي مبارزه با سل نيز در مارس 2014 کامل شدند، اما برنامه هاي ويژه ايدز و مالاريا به ترتيب تا سالهاي 2016 و 2018 ادامه دارد.

وی تصریح کرد: ما با همکاري وزارت اموزش و پرورش، تامين اجتماعي، سازمان بهداشت جهاني و دانشگاههاي علوم پزشکي توانستيم مبارزه با اين سه بيماري را ادامه دهيم. 

رييس مرکز کنترل بيماريهاي واگير وزارت بهداشت ادامه داد :ايران کميته اي ملي براساس قوانين صنذوق جهاني براي مبارزه با ايدز تاسيس کرد و در عين حال مکانيسم هاي هماهنگي و همکاري را انجام داد تا روند دريافت کمک از صندوق جهاني انجام شد. 

گويا پيشگيري از ابتلا به ايدز درمعتادان تزريقي، کودکان معتاد، زندانيان، دانش اموزان، و دانشجويان و همچنين کساني که از امفتامين استفاده ميکنند را از جمله گروههاي هدف وزارت بهداشت خواند و ادامه داد: ما در حوزه HIV واحدهاي ملي را تقويت کرديم تا بتوانيم از صدمات ناشي ازابتلا به پيشگيري و ان را درمان کنيم.

وی افزود: همچنين برنامه هاي ارتباطي، اموزشي و خدمات درماني راافزايش داده ايم که بيماري مالاريا با کمکهاي صندوق جهاني ايدز، سل و مالاريا تا 94درصد کاهش يافته است. 

رييس مرکز کنترل بيماريهاي.واگير وزارت بهداشت تصريح کرد: ايران 19 سايت اورژانسي و 88 مرکز واکنش سريع براي مقابله با مالاريا راه اندازي کرده و تقويت سيستم پايش و ارزيابي درتمامي بخش ها براي مبارزه با مالاريا را افزايش داده است. 

گويا با بيان اينکه از سال 2010تا 2015 تنها 147 مورد ابتلا به سل داشتيم، افزود: استراتژي مبارزه با سل در چهارچوب برنامه صندوق جهاني تدوين شد و ظبق ان خدماتي را به مردم ارائه مي‌دهيم. 

وی آمار مبتلا به ایدز را از ابتدای سال آمایش 31 هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 8 هزار نفر فوت کرده و 7 هزار نفر تحت درمان هستند که در خصوص سل نیز 20 درصد افرادی که شناسایی می‌شوند از کشورهای همسایه به کشور ما آمده‌اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار گفت: 200 نفر از افراد مبتلا به مالاریا که از کشور همسایه به کشور ما آمده‌اند همچون هموطنان تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد: صندوق جهانی سل، ایدز و مالاریا از سال 2001 به دنبال فراخوان دبیر کل سازمان ملل برای تشدید مبارزه علیه این سه بیماری تشکیل شد که وظیفه حمایت از کشورهایی را دارد که توانایی تعریف پروژه علیه این سه بیماری را دارند. 

علي اکبر سياري معاون بهداشت وزير بهداشت نیز در اين نشست اظهار کرد: ما در حوزه کنترل بيماری‌های واگير مانند اچ اي وي، سل و مالاريا دستاوردهاي زيادي داشته ايم و صندوق جهاني ايدز نيز در سالهايي که ازنظر بين المللي تحريم بوديم، درزمينه کمک هاي فني براي ايران بسيار حمايت کننده بود و امروز از نظر توانمندسازي نيروي انساني و برنامه هاي اموزشي دستاوردهاي خوبي داریم.

وی همچنين اين دستاوردها را قابل تعميم در نظام سلامت ايران و سايرکشورها دانست.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.