کرمانشاه؛

تروما دومین عامل مرگ ومیر ایرانی ها

یک فلوشیپ فوق تخصصی درد از "تروما" به عنوان دومین قاتل ایرانی‌ها نام برد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛علیرضا احمدی گفت: تروما یعنی ضربه و آسیب به بدن در اثر عوامل بیرونی که به دو دسته ترومای نافذ و غیرنافذ تقسیم می‌شود.

وی تصریح کرد: ترومای غیرنافذ به ترومایی گفته می‌شود که جسم یا عاملی که باعث آسیب و ضربه به بدن می‌شود به داخل بدن نفوذ نکند، مانند افتادن شی سنگین بر روی بدن فرد و ترومای نافذ هم به ترومایی گفته می‌شود که شی آسیب رسان وارد بدن شود مانند آسیب یک فرد توسط چاقو و وسایل تیز و برنده.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تروما را دومین عامل مرگ و میر ایرانی‌ها بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد و افزود: بیش از نیمی از موارد تروما مربوط به حوادث رانندگی است که سالانه جان هزاران نفر را در کشور می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اهمیت تروما که موجب شده یک روز جهانی را به آن اختصاص دهند به این دلیل است که برای کاهش آمار مرگ و میر ابتدا باید علت‌ها را مشخص کرد.

احمدی افزود: در کشور ما بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی، تروما که عمده موارد آن شامل حوادث رانندگی است بالاترین میزان مرگ و میر را دارد که به راحتی می‌توان از آن پیشگیری کرد.
وی تصریح کرد: در حالی در کشور ما سالانه هزاران نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند که این آمار در کشوری مانند سوئد سالانه تنها 200 نفر است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار