از امام زادگان گمنام تا انتظارات مردم از سازمان اوقاف + جوابیه

هرکجا از شهر را که می نگریم بقاع متبرکه و امام زادگان بسیاری مشاهده شده که برخی از آنها برای مردم اصلا شناخته شده نیستند.

به گزارش خبرنگار تکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از سفر اجباری امام رضا(ع) به ایران و ولایت عهدی ایشان برمامون عباسی، بسیاری از برادران و خواهران این امام بزرگوار برای دیدار و رساندن خود به امام(ع) وارد ایران شدند که برخی ازآنها به خاطر ظلم بنی عباس تحت تعقیب قرار گرفته ودر جای جای این سرزمین به شهادت رسیدند.

پس از شهادت امام رضا(ع) نیز بسیاری از شیعیان و عالمان با تقوا که مورد آزار حکومت وقت قرار می گرفتند برای گریز از عباسیان به سوی ایران رهسپار شدند که به دست مزدوران خلیفه به شهادت رسیدند.

به همین دلیل امام زادگان و بقاع متبرکه بسیاری در این سرزمین به وجود آمده که مأمنی برای زائران و تسلی خاطری برای گرفتاران هستند.

**قطب فرهنگی کشور؛ 

چند سالی از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی کشور و مامور شدن سازمان اوقاف برای این امرمی گذرد اما هنوزگامی در این جهت برداشته نشده است.

برای اثبات این ادعا با برخی از شهروندان تهرانی مصاحبه کردیم.

خانم سعیدی از اهالی شمیرانات در خصوص امام زاده های مناطق مختلف تهران گفت: به غیر از امام زاده های محله شمیرانات مانند امام زادگان علی اکیر و اسمائیل چیذر، امام زاده صالح و امام زاده مطیب که در محل سکونت ما قرار دارند، امام زاده دیگری نمی شناسم.

آقای محب علی از اهالی کن-سولقان نیز در این خصوص گفت: به غیر از هشت امام زاده کن و سولقان که در نزدیکی ما قرار دارند نام چند امام زاده در شهر را شنیده ام اما تا به حال به زیارتشان نرفته ام و محل دقیق آن ها را نمی دانم.

از 11 هزار امام زاده در کشور تنها امام زادگانی که دارای شجره مستند و نسب نزدیک با امامان داشته اند برای مردم آشنا هستند و بیشتر امام زادگان را تنها اهالی همان محلات می شناسند .

برخی از امام زادگانی که قرار بود تبدیل به قطب فرهنگی کشور شوند حتی یک ضریح در شأن مقام خود ندارند، بسیاری از امام زادگان کشور که در مناطق روستایی و کوهستانی واقع شده اند به جای ضریح دارای صندوق های پارچه پیچیده شده، دیوار های کاه گلی بسیار قدیمی و بخش های تخریب شده ای هستند که نیاز به همت مسئولین و باز سازی دارند.

امیدواریم مسئولین سازمان اوقاف و امور خیریه کشور هرچه زودتر به انجام وظیفه خود در قبال امام زادگان کشور که بعد معنوی ودیدگاه مذهبی مردم منطقه را رقم می زنند، جامه ی عمل بپوشانند و اهداف مقام معظم رهبری را عملی سازند.

این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی مسئولیت حفظ ، حراست و مستند سازی امام زادگان را وظیفه اوقاف می داند و خود را تنها مسئول امامزادگانی می داند که وظیفه مرمت و حفاظت از آن را برعهده گرفته که تعدادشان بسیار اندک است.

پاسخ سازمان اوقاف به مطلب «از امامزادگان گمنام تا انتظارات مردم از سازمان اوقاف»

1- سازمان اوقاف و امورخیریه به عنوان متولی امامزادگان وبقاع متبرکه براساس فرامین ومنویات مقام معظم رهبری و وظایف مصرح قانونی خویش در طول سالهای اخیر با حمایت های بی دریغ مردم، خیران و خادمان و هیئت های امناء ومتولیان و تدوین سند چشم انداز قطب فرهنگی شدن امامزادگان و در نظر گرفتن بیش از 40 آیتم در عرصه های فرهنگی ، عمرانی و آموزشی و... گامهای مهمی را برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه قطب فرهنگی شدن بقاع متبرکه وامامزادگان عظیم الشان برداشته است که حضور میلیونی اقشـار مختلف مردم در امامـزادگان و بهره مندی از فضای معنوی و امکانات فرهنگی امامزادگان حاصل بخشی از این تلاشهاست. در عین حال تا رسیدن به افق سند چشم انداز و قطب فرهنگی شدن امامزادگان راه طولانی در پیش داریم و بیان اینکه هیچ اقدامی در این زمینه نشده حاکی از بی اطلاعی نویسنده و نادیده گرفتن این همه تلاش دور از انصاف است.

2- نگاهی به آمار عملکرد سازمان اوقاف در این عرصه حاکی از تشکیل بیش از 2 هزار مرکز فرهنگی و قرآنی در امامزادگان دارد که خود موجب تحقق بخشی از سند چشم انداز و ترسیم چشم اندازی روشن از هدف های سازمان در تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی است.

سایر برنامه های سازمان اوقاف، اعم از اعزام  سالانه بیش از 3 هزار مبلغ دینی برای نشر وتبلیغ پیام های دینی و معارف اسلامی در امامزادگان، اجرای بیش از ده طرح فرهنگی و مذهبی با همکاری کارشناسان برجسته مثل طرح آرامش بهاری، سوگواره بصیرت عاشورایی، نشاط معنوی و برگزاری ده ها کنگره بزرگداشت شخصیت و منزلت امامزادگان از جمله دیگر بر نامه هایی  است که در راستای قطب فرهنگی شدن امامزادگان برگزار شده است.

3- در بخش عمرانی و توسعه و تجهیز امامزادگان در سالهای اخیر این سازمان به همت مردم عزیز و کمک خیران و واقفان توانسته است زیر ساخت های عمرانی وتجهیزاتی لازم را جهت تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی ایجاد کند که عملیات عمرانی در حدود 2 هزار امامزاده و بقعه متبرکه نشان دهنده این حرکت عظیم است.

 4- براساس آخرین آمار موجود هم اکنون بیش از 8055 امامزاده و بقعه متبرکه پیامبران و علما و دانشمندان در کشور به ثبت رسیده است.

5- یکی از نکات مطرح شده در این مطلب مبنی بر عدم شناخت مردم از امامزادگان، بیشتر ناشی از کم توجهی رسانه ها به معرفی هرچه بیشتر این ذوات مقدس و ضرورت توجه بیشتر به تولید برنامه های فرهنگی و رسانه ای در این زمینه است.

در پایان جا دارد از توجه آن رسانه به این موضوع قدردانی و تعمیق و پژوهش بیشتر در این زمینه و بهره مندی از مستندات را یادآور شویم.


رضا مفید
سرپرست دفتر روابط عمومی و امور بین الملل


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار